به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این مراسم که در موزه ی هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد، از نصرالله افجه ای، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا و احمد پیله چی تقدیر شد. همچنین هفت نفر از هنرمندان جوان از مراکز استان ها به عنوان برگزیدگان نمایشگاه معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم، امیر عبدالحسینی - مدیر امور موزه ها سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران - درباره ی برگزاری نمایشگاه « نقش واره غدیر» گفت: این نمایشگاه با حمایت و همکاری بنیاد بین المللی غدیر و موزه های هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شده و آثار به نمایش گذاشته شده شامل برخی آثار موجود در گنجینه ی موزه و همچنین کارهایی است که از هنرمندان مختلف سراسر کشور برای نمایش در موزه، گردآوری شده است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر نیز با اشاره به اهمیت موضوع غدیر در آثار هنرمندان، اظهار کرد: نام حضرت امیرالمومنین (ع) ، شجاعت، عدالت، مردم داری و دیگر ابعاد وجود مقدس ایشان، انسان ها را به سوی خود جذب می کند. وقتی هنرمند، تجربه اش از برخورد با این وجود را به زبان هنر بیان می کند، علاوه بر انتقال آن مفهوم، در ترویج جوهره ی زندگی، امامت و تلاش های حضرت علی (ع) هم کاری کرده است.

ظریفی منش افزود: ویژگی های شخصیتی امام علی (ع) زمینه ای برای جذب هنرمندان به منظور ستایش مولا و بیان فضایل آن بزرگوار و همچنین بررسی چگونه زندگی کردن و به تعالی رسیدن همه ی کسانی که تا امروز فضایل حضرت امیر (ع) را موضوع کارهای هنری خود در نظر گرفته اند، کار بزرگی انجام داده اند.

او افزود: هنر در ذات خود، تعالی و والایی انسان را دنبال می کند. هنر با بیان زیبایی ها، لطافت ها و ظرافت ها، انسان را در مسیر خدایی شدن هدایت می کند و همه ی آن معانی، مضامین و مفاهیم والایی را که بشریت در طول حیاتش به دنبال آن ها بوده است، به ظریف ترین وجه به دیگران منتقل می کند.

نقاشی قهوه خانه یی در معرض ثبت به نام کشورهای دیگر است

در بخش دیگری از این مراسم، عبدالمجید حسینی راد - پژوهشگر هنر و استاد دانشگاه - به جایگاه دین در هنر ایرانی اشاره کرد و گفت: در دوران ما، هنری که مسأله ی دین و بخصوص مسائل شیعه را دنبال کند، از یک سو مورد تشویق قرار می گیرد و از سوی دیگر، آنچنان که باید از آن قدردانی نمی شود.

او افزود: امروزه هنر به شکل های مختلفی در جوامع مختلف و بخصوص در کشور ما مطرح می شود و ما شاهد صورت های متنوعی از هنر در ایران هستیم که مایه ی افتخار است؛ ولی نباید فراموش کرد هنری که در این سرزمین ریشه دارد و قرن ها است رابطه ی خود را با جامعه ی ایرانی حفظ کرده، هنر دینی است. هنری که میراث گران بهایی را از گذشته برای ما باقی گذاشته است.

این پژوهشگر ادامه داد: لازم است که مسوولان برای حفظ جایگاه هنر دینی، برنامه هایی جدی و هدفمندی را در نظر بگیرند و فقط به برگزاری نمایشگاه اکتفا نکنند. خود مسأله ی غدیر و اعتقاد شیعی به این مسأله نیز در هنر ایرانی سابقه ی طولانی دارد و در طول سال ها، آثار برجسته ای از هنرمندان بزرگ و گم نام در این زمینه خلق شده اند که از جمله ی آن ها می توان به کتاب « آثار الباقیه» ابوریحان بیرونی، « معراج نامه» میرحیدر و « خاوران نامه» اشاره کرد.

حسینی راد همچنین درباره ی رابطه ی هنر دینی با زندگی مردم، اظهار کرد: هنر دینی رابطه ی مستقیمی با زندگی مردم، بویژه مردم ایران دارد و شاهد هستیم که هنرمندان با در نظر گرفتن این موضوع تلاش کرده اند مضامین دینی را وارد آثار خود کنند. یکی از جریان های مهم هنری که علاوه بر مضامین حماسی و ملی با مضامین دینی هم درآمیخته است « نقاشی قهوه خانه یی» است. هنرمندان این جنبش، آثاری را با مفاهیم دینی به شکل بسیار ساده و با توجه به سنت ها و آداب اجتماعی مردم ایران خلق کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: این جریان باید به عنوان یکی از مواریث هنر مذهبی و معنوی ما بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. چند وقتی است که « بازی چوگان» را که اصالتا ایرانی است، کشور آذربایجان می خواهد به نام خود ثبت کند و حالا مسوولان یادشان افتاده که باید برای ثبت ملی این بازی کاری کنند. همچنین از گذشته تا امروز، هنرمندان، شاعران و موسیقی دانان برجسته ای از ایران، توسط کشورهای دیگر به نام آن کشور ثبت شده اند و نقاشی مذهبی و عامیانه ما هم در معرض همین خطر است.

او همچنین عنوان کرد: نقاشی قهوه خانه یی به عنوان هنری که ریشه در دوران صفویه و قاجار دارد، توانسته است با بطن جامعه ی ایرانی در دوره ی خود ارتباط برقرار کند و در طول دو قرن، به حیات خود ادامه دهد. این هنر نه به عنوان هنر موزه یی و سفارشی بلکه به خواست خود مردم توانسته است جایگاه خود را در جامعه باز کند. موزه ی امام علی (ع) که داعیه دار هنری دینی است، می تواند در راستای حمایت از آثار هنرمندان و ثبت جهانی آن ها تلاش کند.

او ادامه داد: متأسفانه نقاشی قهوه خانه یی در زادگاهش، غریب است و بیم آن می رود که توسط کشورهای آفریقایی و عربی مانند سودان، مصر، عراق و پاکستان که این هنر از ایران به آنجا منتقل شده است، ثبت شود. اتفاقی که پیش از این برای تعزیه هم افتاده بود. اگر امروز از این هنر پرستاری نکنیم، چند صباح دیگر از آن خبری نخواهد بود و جلوه های زیبایش از بین خواهد رفت.

در پایان این مراسم، از چهار هنرمند نقاش و خوش نویس و فعال در حوزه ی غدیر، نصر الله افجه ای، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا و احمد پیله چی تقدیر شد. همچنین هفت هنرمند برگزیده از مراکز استان ها، حسین شیخ علی شاهی (نقاش) ، عباس مرادی، مجید جدیدی، محمدمهدی سهرابی، مهدی سجودی و فاطمه مرادی (خوش نویسی) و مائده مسعودی (مشبک کار) از چهار استان یزد، مرکزی، سمنان و گیلان تقدیر شدند.

در جشنواره ی هنری غدیر، ۳۰ اثر عالی برای اولین بار با موضوع غدیر به دبیرخانه رسیده اند که به انتخاب داوران، هفت اثر برتر برای تجلیل در اختتامیه ی نمایشگاه انتخاب شدند.

نمایشگاه « نقش واره غدیر» با ارائه ی بیش از ۱۰۰ اثر خوش نویسی و نقاشی از اساتیدی مانند کاظم چلیپا، مهدی حسینی، مرحوم جواد حمیدی، حبیب الله صادقی و آیدین آغداشلو در حوزه ی نقاشی و غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه ای، مهدی فلاح، امیراحمد فلسفی و علی شیرازی در حوزه ی خوش نویسی در دهه ی امامت در موزه ی هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شده بود.