به گزارش پارس به نقل از برترین ها: گوشی هوشمند G۲ ال جی از اسمارت فون های مدعی تاج وتخت اندرویدی ها است و با توپ پر وارد عرصه رقابت شده است. اما خوشبختانه این ادعا چندان هم توخالی نیست و این گوشی کره ای حرف هایی برای گفتن دارد. پردازنده چهار هسته ای Krait ۴۰۰ با تراشه اسنپ دراگون ۸۰۰، دوربین ۱۳ مگاپیکسل با لرزش گیر نوری تصویر، حاشیه های باریک و صفحه نمایش فول اچ دی ۵.۲ اینچ عالی از مشخصه های G۲ هستند.

G۲ ال جی را می توان با Galaxy S۴ سامسونگ مقایسه کرد اما این دو گوشی خیلی با هم رقابت و دشمنی ندارند. رقیب اصلی G۲، HTC One است. گوشی اچ تی سی با امکاناتی همچون بدنه یکپارچه، بلندگوهای BoomSound و Beats Audio به همراه رابط کاربری Sense UI یکی از بهترین گوشی های اندرویدی بازار است.

ال جی G۲با اینکه تازه وارد بازار شده است اما با اعتماد به امکانات خود برای اچ تی سی وان شاخ و شانه می کشد. برای اینکه بدانیم کدام یک از آنها بر دیگری برتری دارد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

برتری ال جی G۲ به اچ تی سی وان

• صفحه نمایش بزرگ تر ۵.۲ اینچ با حاشیه باریک
• اندازه کلی مشابه اما نمایشگر بزرگ تر، بدنه باریک تر و وزن برابر
• تراشه و پردازنده قوی تر با گرافیک بهتر
• قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه
• باتری بزرگ

برتری اچ تی سی وان به ال جی G۲

• بلندگوهای تعبیه شده در جلوی گوشی با خروجی صدای عالی
• پرداخت عالی بدنه
• حافظه ۳۲ و ۶۴ گیگابایت در مقابل ۱۶ و ۳۲ گیگابایت
• قیمت ارزان تر

در حال حاضر، برای خرید مدل ۱۶ گیگابایت G۲ ال جی باید ۵۰۰ یورو هزینه کنید در حالیکه مدل ۳۲ گیگابایت HTC One این قیمت را دارد. این مساله ای است که مسلما فکر آدم را مشغول می کند. به این ترتیب باید برای خرید نسخه ۳۲ گیگابایت G۲ ال جی ۳۰ درصد بیشتر هزینه کنید.

G۲ ال جی، بدنه هم اندازه اما صفحه نمایش بزرگ تر دارد. در ضمن، عریض تر هم هست. از دیگر برتری های این گوشی کره ای به وان تایوانی، تراشه اسنپ دراگون ۸۰۰ است که بسیار سریع تر از اسنپ دراگون ۶۰۰ کار می کند. اچ تی سی وان با کیفیت ۷۲۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلم برداری می کند اما گوشی ال جی، با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم در ثانیه تصویربرداری می کند.

از دیگر مواد قابل توجه میان این گوشی ها، دوربین آنها است. دوربین G۲ ال جی نیز همچون اچ تی سی وان لرزش گیر نوری دارد اما حسگر دوربین بزرگ تر است و در نتیجه عکس ها کیفیت بالاتری خواهند داشت. البته اچ تی سی قابلیتی به نام Zoe دارد که اختصاصی برای خودش هست و با آن عکس های بسیار جالبی می توان ثبت کرد.

G۲ نمایشگر بزرگ تر دارد و One دو بلندگوی استریو در جلو دارد که تجربه تماشای ویدئو و شنیدن موسیقی را برای کاربر لذت بخش می کند. جنس بدنه One نیز چشمگیر و دوست داشتنی است. اچ تی سی وان، گوشی ای است میان همه امکانات خود تعادل برقرار کرده است: صدا، اندازه صفحه نمایش، اندازه و تعداد پیکسل ها در این گوشی با طراحی و کارایی هایشان کاملا جفت هستند. به همین دلیل، LG G۲ باید بیشتر از اینها تلاش کند تا خود را با اچ تی سی وان برساند.

مقایسه سخت افزار

از نظر تئوری هر دو گوشی طراحی زیبا دارند. صفحه نمایش هر دو کیفیت ۱۰۸۰p دارد اما برابر دانستن آنها کار اشتباهی است. با اینکه روی کاغذ شبیه هم هستند اما در واقعیت بسیار با هم فرق دارند. گوشی G۲ ال جی تقریبا همه چیز را از قاب جلوی خود حذف کرده است تا بتواند صفحه نمایش ۵.۲ اینچ داشته باشد. حاشیه این نمایشگر دوبرابر باریک تر از گوشی اچ تی سی است. در جلوی G۲ هیچ کلیدی وجود ندارد. قاب جلوی این گوشی به طور کامل با شیشه گوریلا گلاس ۲ و پرداخت پلاستیکی پوشیده شده است.

وضعیت اچ تی سی One کاملا فرق دارد. این گوشی به جای پلاستیک از آلومینیوم ساخه شده است و طراحی یکپارچه و بسیار زیبایی دارد. فریم های آن از پلی کربنات و کمی پلاستیک تهیه شده اند. گوشی One حدود یک میلی متر کوتاه تر و ۳ میلی متر باریک تر از LG G۲ است و صفحه نمایش ۴.۷ اینچ دارد. باقی قسمت های قاب جلوی گوشی وان را دو بلندگوی استریو در بالا و پایین صفحه نمایش پر کرده اند. این بلندگوها آمپلی فایرهای جداگانه Beats Audio دارند و برای انتقال صدای بالا با کیفیت عالی طراحی و تعبیه شده اند تا کاربر از رسانه لذت ببرد.

مقایسه صفحه نمایش

ال جی G۲، صفحه نمایش ۵.۲ اینچ با فناوری HD-IPS+ LCD دارد. رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰p و تراکم تصویر آن ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ است. این کیفیت و تراکم برای نمایش همه جزئیات تصویر با کیفیت بالا، بسیار عالی هستند.

اچ تی سی One صفحه نمایش ۴.۷ اینچ از نوع ال سی دی ۳ و رزولوشن ۱۹۲۰× ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۴۶۹ پیکسل در هر اینچ دارد. با این مشخصات به نظر می رسد این دو صفحه نمایش تفاوت چندانی با هم ندارند. اما اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم و آنها را زیر میکروسکوپ ببریم، پیسکل های G۲ بزرگ تر از وان هستند. نور نمایشگر G۲ نیز کمی روشن تر است در حالی که صفحه نمایش One، کنتراست بالایی دارد.

مقایسه عمر باتری

گوشی هوشمند G۲ ال جی به باتری بیشتری نیاز دارد زیرا صفحه نمایش بزرگ تری دارد که انرژی بیشتر مصرف می کند. این گوشی باتری Li-Po ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. برعکس گوشی ال جی، اچ تی سی وان، باتری Li-Po ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت دارد که انرژی لازم برای انجام فعالیت های تراشه اسنپ دراگون ۶۰۰ و سفحه نمایش ۴.۷ اینچ کافی است.
البته در نتیجه تست میزان شارژدهی این دو باتری همان طور که انتظار می رفت، ال جی G۲ در رتبه نخست قرار دارد و تا ۲۵ ساعت استفاده را پاسخ گوست. این میزان به گونه ای است که عمر باتری ۱۳.۳۸ ساعته اچ تی سی وان در مقابل آن هیچ به نظر می رسد.

مقایسه نرم افزار و امکانات

ال جی G۲ و اچ تی سی One، هر دو سیستم عامل نسخه ۴.۲. ۲ اندروید را دارند و به زودی به نسخه ۴.۳ آپگرید خواهند شد. اچ تی سی و ال جی دو دید متفاوت به اندروید دارند و همین تفاوت را در طراحی و استفاده از این سیستم عامل در گوشی های خود نیز به وضوح نشان می دهند. ال جی روشی شبیه رابط کاربری TouchWiz را در پیش گرفته است و نرم افزار را با انواع قابلیت های متنوع پر کرده است. در حالیکه اچ تی سی دقیقا روند برعکس در پیش گرفته است و تا حد امکان همه مالتی مدیاها را در جلوی دست کار گذاشته است.

ال جی، کلید قفل و بازکردن گوشی را در پشت G۲ قرار داده است. اگر خیلی این مساله شما را جذب نمی کند و به استفاده از این کلید علاقه ای ندارید، مجبور به استفاده هم نیستید. با دوبار کلیک کردن روی صفحه نمایش، گوشی روشن می شود و با دوبار کلیک کردن روی فضای خالی نمایشگر نیز می توانید آن را دوباره قفل کنید.

مقایسه عملکرد

در این قسمت قصد داریم تراشه های این دو رقیب را با هم مقایسه کنیم. بهینه سازی و بهبود عملکرد پردازنده مواردی هستند که در هر دو موبایل این مقایسه انجام شده اند. ال جی G۲، تراشه اسنپ دراگون ۸۰۰ با چهار هسته ۲.۲۶ گیگاهرتز Krait ۴۰۰ و پردازنده گرافیکی Adreno ۳۳۰ دارد که به خوبی از عهده فعالیت های گرافیکی سنگین بر می آید. در مقابل، گوشی هوشمند اچ تی سی وان، تراشه اسنپ دراگون ۶۰۰ با چهار هسته ۱.۷ گیگاهرتز Krait ۳۰۰ و پردازنده گرافیکی Adreno ۳۲۰ دارد.

هر دو دستگاه دو گیگابیت رم دارند که برای انجام چندکار هم زمان بسیار عالی است. اسنپ دراگون ۸۰۰ سیستم پیچیده تری دارد و بسیار بهتر از نسخه ۶۰۰ موجود در اچ تی سی وان عمل می کند.

مقایسه رابط کاربری دوربین و ویژگی های آن

دوربین اصلی ال جی G۲، لنز F/۲.۴ و حسگر ۱۳ مگاپیکسل دارد و عکس ها را با بالاترین رزولوشن که ۴۱۶۰× ۳۱۲۰ پیکسل است ذخیره می کند. کیفیت فیلم برداری آن نیز ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه است. این دوربین لرزش گیر نوری نیز دارد که در محیط های کم نور بسیار به داد کاربر می رسد. دوربین دوم این گوشی که در جلو و بالای صفحه نمایش قرار دارد، حسگر ۲.۱ مگاپیکسل دارد و می تواند با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم برداری کند.

در مقابل، گوشی HTC One، حسگر ۱.۳ اینچ ثابت با نسبت تصویر ۱۶: ۹ دارد که در پشت لنز ۵ عنصری با دیافراگم F/۲.۰ قرار دارد. این حسگر عکس ها را با رزولوشن ۲۶۸۸× ۱۵۲۰ پیکسل یا کمی بیشتر از ۳ مگاپیکسل ذخیره می کند.

دلیل پایین بودن رزولوشن عکس های اچ تی سی وان، بزرگ تر بودن پیکسل های آن از G۲ ال جی است. در اصطلاح تجاری، به پیکسل های بزرگ HTC « اولتراپیکسل» گفته می شود. اولتراپیکسل ها در نورهای طبیعی و زیاد چندان کاربرد ندارند اما در محیط های کم نور و تاریک به کیفیت بالا و کم نویز بودن عکس کمک شایانی می کنند.

مقایسه کیفیت فیلم برداری

تماشای ویدئو در صفحه نمایش بزرگ گوشی G۲ تجربه بسیار خوبی برای کاربر است. این گوشی هوشمند نه تنها تصاویر را با کیفیت فول اچ دی و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط می کند، بلکه حتی می توانید با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه نیز با آن فیلم برداری کنید. اچ تی سی وان نیز ویدئوهای HDR با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ثبت می کند که از این لحاظ از G۲ بهتر است زیرا گوشی ال جی قابلیت فیلم برداری HDR ندارد. در ضمن، لرزش گیر نوری تصویر نیز دارد که در کمتر گوشی هوشمندی شاهد آن هستیم.

دوربین Ultrapixel اچ تی سی وان مزیت های بسیار بیشتری نسبت به دوربین G۲ دارد و جزئیات بیشتری را نیز می تواند در قاب دوربین بگتجاند. از نظر بزرگ نمایی نیز دوربین وان کیفیت بهتری در زوم های بالا دارد. اما G۲ نیز خیلی بی مزیت نیست و از نظر فوکوس سریع تر از اچ تی سی وان عمل می کند.

نتیجه گیری

در آخر باید به این مساله اشاره کنیم که برنده یا بازنده بودن یک گوشی به نیاز و سلیقه کاربر بستگی دارد. وقتی کاربر با یک گوشی حالش خوب است و نیازهایش برطرف می شود، از نظر او آن گوشی بهتر است و ارزش خرید دارد.

اما به صورت کلی و از نظر فنی، G۲ جدیدتر از وان است و اچ تی سی وان کیفیت صدای بسیار عالی و بلندگوهای باکیفیت دارد.