به گزارش پارس ، سید جعفر تشکری هاشمی در گفت وگو با تسنیم، درباره آرم های طرح ترافیک سال آینده، اظهار داشت: افزایش نرخ آرم های طرح ترافیک دارای مسیری قانونی است که باید در شورای شهر تهران به تصویب برسد. در این راستا کارهای کارشناسی مربوطه انجام شده و تا دو هفته دیگر لایحه نرخ آرم های طرح ترافیک به شورا ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان افزایش نرخ آرم ها رقم بالایی نیست و حدود ۱۰ درصد خواهد بود، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که در شیوه های واگذاری آرم سال آینده تغییراتی اساسی لحاظ کنیم؛ اینکه عده ای بتوانند برای یکسال مجوز یکسال تردد در محدوده طرح ترافیک را داشته باشند و عده زیادی از این امکان برخوردار نباشند، قدری از عدالت اجتماعی به دور است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرادار تهران تصریح کرد: این در حالی است که معلوم نیست افرادی که آرم های یکساله دریافت می کنند در تمام روزهای سال نیازی به آن دارند یا خیر بنابراین قصد داریم علاوه بر سهمیه سالانه که برای مشاغل و کارهای خاص ارائه می دهیم، فروش روزانه، هفتگی و ماهانه را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر از نظر فنی بتوانیم تا پایان سال آماده شویم شرایطی فراهم خواهیم کرد که افراد به میزان ساعات حضور در محدوده طرح ترافیک، هزینه آرم طرح را بپردازند؛ به عبارت دیگر هزینه آرم ها ساعاتی محاسبه خواهد شد. هدف اصلی نیز این است که زمان را مدیریت کنیم تا همه در ساعات اولیه صبح وارد محدوده طرح نشوند و شاهد تراکم ترافیک در یک ساعات خاص نباشیم.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: قصد داریم متناسب با توزیع ساعات کارکرد ادارات، توزیع همگنی در آرم ها لحاظ کنیم به گونه ای که در ساعات خلوت با روش های انگیزشی قیمت را کاهش و در ساعات شلوغ با محدود کردن تعداد یا افزایش نرخ پایه ساعتی، ترافیک را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است از تعداد آرم های سالانه کم و به آرم های روزانه و هفتگی افزوده شود یا با ثابت نگهداشتن آرم های سالانه به سهمیه آرم های دیگر افزوده خواهد شد؟ گفت: به هیچ عنوان سهم آرم ها را در جمع کل افزایش نخواهیم داد یعنی با حفظ تعداد آرم های مصوب سالانه از سهم سالانه کسر و به سهم آرم های روزانه و هفتگی افزوده خواهد شد.

معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه افزایش فروش آرم های روزانه و هفتگی شائبه تمایل شهرداری به کسب درآمد در این حوزه را افزایش می دهد، اظهار داشت: ممکن است برخی افراد چنین تعبیری داشته باشند اما ما مسئول تعابیر افراد نیستیم. ما باید تقاضای سفر را مدیریت کنیم یعنی در روزی که هوای شهر تهران آلوده است، در اوج ترافیک یا زمان هایی که شهر خلوت است و تردد راحت تر انجام می شود باید با برنامه ریزی هایمان تمایل مردم را به این سمت ببریم که در ساعات خلوت به محدوده های ممنوعه ورود داشته باشند.

وی اظهار داشت: در گذشته ۲ ماه از زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه بودیم ولی در حال حاضر از آغاز مهر روزهای بسیار آلوده ای داریم، اگر قرار باشد یکصد هزار خودروی داری مجوز آرم سالانه هر روز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، درست نیست.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه هدف شهرداری مدیریت تقاضای سفر است، تصریح کرد: شهر با معجزه اداره نمی شود و اصولا اگر بخواهیم همه خدمات را رایگان ارائه دهیم پس چگونه هزینه ها تأمین شود؟ ممکن است نتیجه فروش این نوع از آرم ها در درآمدها اثرگذار باشد اما طبق مصوبه شورای شهر تهران درآمدهای حاصله از محل فروش آرم ها باید به صورت کامل در راستای بهبود جریان ترافیک شهر اختصاص یابد و یک ریال ازآن در جایی غیر از این محل استفاده نمی شود.