به گزارش پارس به نقل ازایسنا، سنجابی که تا کنون کارگردانی تعدادی از مستند پرتره های شاعران و نویسندگان معاصر را به عهده داشته است، به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، گفت: از این مجموعه تا به حال با تهیه کنندگی نشر کتاب عامه، حدود ۹ مستند پرتره ساخته ایم که قصد داریم این مستند ها را به عدد ۵۰ برسانیم. آخرین کار آماده شده نیز مستند « محمدعلی سپانلو» ست که تا ۱۰ روز دیگر آماده می شود و پس از آن نیز به سراغ مستند « عباس کیارستمی» می رویم.

او در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کار تازه ی ما درباره ی یدالله رؤیایی است. در این فیلم سعی کرده ایم به تأثیر او در فرم شعر به عنوان کسی که بیانیه ی شعر حجم به نام اوست، بپردازیم. از دیگر مواردی که در این فیلم به آن پرداخته ایم، دنبال کردن مسیر شعری او از ابتدا تا امروز است و در این باره سعی کرده ایم از جاذبه های بصری استفاده کنیم. مستند هم به صورت سیاه و سفید تصویربرداری شده که تأکید بر فرم در آن مشهود است.

به گفته ی سنجابی، در مستند یدالله رؤیایی، محمدرضا اصلانی، ضیاء موحد، عنایت سمیعی، علی باباچاهی، هوشنگ چالنگی و رضا چایچی صحبت می کنند. همچنین بخشی از مستند به سخنان تعدادی از شاعران جوان اختصاص پیدا کرده است.

او در ادامه به ساخت مستند « ابراهیم گلستان» اشاره کرد و در این باره گفت: مستند « ابراهیم گلستان» تقریبا بهترین کار من تا به حال بوده، چون خودش حرفه یی است و به همین خاطر هیچ گاه از من خواسته ی غیرمعقول نداشته است.

او با بیان این که از ابراهیم گلستان ۹۲ ساله تا به حال هیچ فیلمی ساخته نشده است، ادامه داد: بخش های مربوط به ایران این مستند تمام شده و بخش مربوط به خود گلستان نیز آذرماه در لندن تصویربرداری می شود. آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، محمدرضا اصلانی، مرجان شیرمحمدی، ابراهیم حقیقی، محمدعلی سجادی، سعید عقیقی، جمشید مشایخی، امیر قادری، محمدحسن شهسواری، کامران محمدی، مهدی یزدانی خرم و علیرضا غلامی از جمله افرادی هستند که در این مستند درباره ی گلستان حرف زده و جلو دوربین رفته اند.

سنجابی در ادامه درباره ی هدف ساخت این مستند های ۹۰ دقیقه یی گفت: سه هدف از ساخت این مستند ها دنبال می شود که اولین آن روایت زندگی کاراکترهایی است که الآن دیگر پیشکسوت شده اند، دوم این که بتوانیم یک پیوست ادبیات و سینما داشته باشیم و ادبیات را با سینمایی قوی پیوند بزنیم، دلیل سوم هم ترویج مستندسازی است که متأسفانه در کشور ما به بلوغ نرسیده است.

  تهیه کنندگی این مستندها را سعید اردهالی بر عهده دارد و تصویربردار آن ها علی رضوانی است.