به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر اظهار داشت: هم اکنون تعداد بیماران مبتلا به ایدز طبق آمار رسمی بیش از ۲۱ هزار نفر است ولی برآوردها نشان از وجود قریب به ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور می دهند.

نبوی که در جلسه ای با حضور خانم پروفسور اولیلا، مشاور وزرات بهداشت و رفاه کشور فنلاند و مدرس کارگاه بین المللی ارتقای سلامت سازمان بهداشت جهانی سخن می گفت، افزود: برآورد ما اینست که طی سه سال آینده این تعداد در آمارها به ۱۲۰ هزار نفر برسند.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد از این افراد در ایران بر اثر تزریق و اعتیاد به ایدز مبتلا شده اند ولی هم اکنون روند شیوع ایدز در کشور از مدل تزریق به مدل مخاطرات روابط جنسی تغییر یافته است به طوری که میزان انتقال ایدز از طریق تزریق از ۹۰ درصد به ۵۶ درصد کاهش یافته است. معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: هم اکنون کشور ما در برنامه سوم ۵ ساله استراتژیک مقابلۀ مستقیم با ایدز قرار دارد که از سال ۸۹ آغاز شده و تا سال ۹۳ ادامه خواهد یافت.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ارائه خدمات پیشگیری، مشاوره و آزمایش رایگان را سه رکن اساسی این برنامه اعلام کرد. گفتنی است نخستین مورد ابتلا به ایدز در کشور در سال ۱۳۶۶ گزارش شد.

شایان ذکر است پروفسور اولیلا برای آشنایی با اقدامات بهداشتی، درمانی کشورمان در زمینه ارتقای سلامت و بازدید از چند مرکز بهداشتی و برگزاری چند کارگاه در این زمینه به کشورمان سفر کرده است و امروز به بازدید از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی، درمانی شهرری و همچنین فعالیت های اداره کل سلامت شهرداری تهران خواهد پرداخت.