به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تمهیدات پرداخت یک هزار و دویست میلیارد تومان به بیمه ها که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم مابقی پرداخت هایمان به بیمه ها تا دی و بهمن تکمیل شود.
وی افزود: در حال حاضر تمرکز خود را برای پوشش بیشتر داروهای بیماران خاص و صعب العلاج انجام داده ایم ولی باید این پوشش برای داروی تمام بیماران باشد. زیرا افزایش هزینه های دارویی برای همه داروها بوده است و این بار بر دوش بیمه ها آمده است، یک سوم بیماران داروهای آنان بسیار گران است و تمرکز ما نیز بیشتر برای تامین و پوشش بیمه داروی این بیماران است.
دیناروند با اشاره به هزینه های بالای داروهای بیماران متابولیک ژنتیک عنوان کرد: تعداد این بیماران محدود است ولی داروهای آنها بسیار گران است و در گام اول سعی کردیم تمام داروهای این بیماران را تحت پوشش بیمه ای قرار دهیم و سالم ترین مسیر کمک به این بیماران از طریق بیمه است.
وی ادامه داد: در مورد داروهای ضدسرطان نیز ۱۰ تا ۱۵ قلم داروی آنان در فهرست لیست بیمه نبود که سعی کردیم آن را اصلاح کنیم و براین اساس حداقل ۵۰ درصد از این داروها را در لیست بیمه ها قرار دهیم. البته افراد نیز باید حداقل دفترچه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، کمیته امداد و دیگر بیمه ها را داشته باشند.
دیناروند به پوشش بیشتر داروهای دیابتی ها، هپاتیت، بیماری های مزمن، سرطان و « ام اس» اشاره کرد و بیان داشت: البته برخی از بیماری ها به عنوان بیماری صعب العلاج تعریف نشده است و بیماران خاص نیز براساس مصوبه مجلس تعریف می شوند، شاید همه بیماران صعب العلاج داروهایشان تحت پوشش بیمه نباشد مثلاً بیماران قلبی و عروقی نیز صعب العلاج به حساب می آیند ولی برخی داروهای آنان خیلی گران نیست و ۷۰ درصد آن را نیز بیمه پوشش می دهد.
رئیس سازمان غذا و داور اظهار داشت: انشاءالله در جلسه وزرای بهداشت و تعاون لیست داروهایی که تحت بیمه نیستند مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد. به هر حال بیمه به معنای آن است که ما به هنگام داشتن هزینه کنیم و در زمان نداشتن از آن استفاده کنیم، سازوکار بیمه ها در تمام دنیا اینگونه تعریف می شود که سرانه ای پرداخت شود برای زمان دریافت کمک به خصوص بیماران از کارافتاده تحت کمک قرار گیرند.
دیناروند که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری صحبت می کرد، بیان داشت: بخشی از هزینه های وزارت بهداشت و بیمه ها صرف کمک های دارویی به بیماران می شود. مثالی می زنم وقتی یک نسخه ۵ هزار تومان هزینه می برد اگر به ۷ هزار تومان افزایش یابد فشاری به بیمار وارد نمی شود ولی برخی بیماران ماهانه باید صدها هزار تومان برای دارو بپردازند. بنابراین صندوق های بیمه باید خود را تقویت کنند و حمایت شان از داروهای ارزان کمتر شود و بیشترین تمرکز و حمایت خود را معطوف داروهای گران کنند که بیماران آن را به صورت طولانی مدت مصرف می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که هنوز برخی از داورهای بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و پیوندی ها قیمت شان به سال ۹۱ بازنگشته است، عنوان کرد: بیمه ها داروهای ارزان را پوشش می دهند و امیدواریم در جلسه بین وزرای بهداشت و تعاون لیست داروها اصلاح شود و در حال حاضر نیز اعتراض بیماران برای یک قلم داروی مهم بیماران پیوند ی (سلسپت) است که امیدواریم آن هم تحت پوشش بیشتر بیمه ها قرار گیرد و ارزانتر شود.
رئیس سازمان غذا و دارو در تایید صحبت های محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: بنده نیز موافق هستم که سلامت بیماران اصل است ولی سازمان های بیمه سختگیرانه برخورد می کنند و باید با همکاری وزارت بهداشت، بیمه ها، نظام پزشکی و انجمن های علمی فرآیند به صورتی پیش رود تا پزشکان نیز در تجویز داروهای ایرانی و خارجی براساس ضوابط علمی عمل کنند.
دیناروند با اشاره به بازدید خود از یکی از شرکت های داروسازی بیان داشت: ۷ سال پیش هیچ زمان فکر نمی کردم مثلاً این شرکت داروسازی اینقدر پیشرفت کند و امروز شاهد آن هستیم که حداقل ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است و امسال ۲۰ میلیون دلار دارو صادرات کرده است و در زمینه تولید داروهای « هایتک» بیماراهای « ام اس» و سرطان اقدام کرده است و این داروها به روسیه صادرات شده و در ۷ کشور دیگر نیز ثبت آن صورت پذیرفته و به زودی به ۵ کشور دیگر نیز صادرات می شود.
وی در پاسخ به سئوال سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اینکه آیا شما مسئولان از داروهای ساخت ایران مصرف می کنید، خاطرنشان کرد: بنده که بیماری ندارم ولی خودم و خانواده ام در زمان بیماری حتماً از داروهای ایرانی مصرف می کنند. البته داروی خارجی باید در بازار موجود باشد و به خاطر همین واردات آن ممنوع نیست. مثلاً در مورد داروهای بیماران « ام اس» هم داروی ایرانی داریم و هم داروی خارجی؛ ولی اگر می خواستیم تمام این داروها را از خارج وارد کنیم باید رقم یک میلیارد یورویی واردات دارو در حال حاضر به ۵ میلیارد یورو افزایش می یافت که برای کشور از نظر ارزی بسیار فشار وارد می آمد.