به گزارش پارس به نقل از تسنیم، زبان از جمله دروسی است که دانش آموزان این روزها با آن مشکل دارند به گونه ای که اغلب آنها پس از اینکه ۷ سال در مدرسه زبان را آموزش می بینند پس از فارغ التحصیل شدن به صورت دست و پا شکسته نیز نمی توانند یک یا چند کلمه را به صورت انگلیسی مکالمه کنند.

شاید به دلیل ناتوانی و ضعف دانش آموزان در مکالمه زبان پس از فارغ التحصیلی بود که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتند تا در روش های آموزش زبان در مدارس تغییراتی را اعمال کنند و بر این اساس در تالیف کتاب زبان پایه هفتم شاهد تالیف بسته آموزشی زبان به جای تکیه صرف بر کتاب بودیم.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه زبان انگلیسی، سند برنامه درس ملی تغییرات اساسی را لحاظ کرده است، عنوان می کند: در ویترین زبان های خارجی آموزش و پرورش، پنج زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی در نظر گرفته شده است. البته زبان های دیگری پیشنهاد شدند، اما با توجه به اینکه کارشناسی ارشد سایر رشته های زبان های خارجی در دانشگاه ها ضعیف است، آموزش و پرورش تنها این پنج زبان خارجی را در برنامه درس ملی گنجانده است.

وی با اشاره به تغییر روش های تدریس و تالیف محتوای جدید برای زبان انگلیسی هفتم (اول راهنمایی) در سال تحصیلی جدید می گوید: امسال زبان انگلیسی متفاوت خواهد بود و رسانه های جانبی آموزش نیز برای آن در نظر گرفته می شود.

در رابطه با عدم آشنایی دانش آموزان به زبان انگلیسی با بهنام علوی مقدم، مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتاب های درسی به گفت وگو نشسته ایم که او دلایل جالبی را در این زمینه عنوان می کند که به صورت تیتروار به آنها اشاره می کنیم و مشروح این گفت وگو طی روزهای آتی در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.

وی معتقد است که کتاب های فعلی هدف اصلیشان تقویت مهارت خواندن است و دانش آموزان را برای تقویت مهارت خواندن آماده می کند در حقیقت کتاب های زبان فعلی حدود ۲۷ سال پیش تالیف شده است و از آن زمان تا کنون تغییری نکرده است.

در حقیقت هدف اصلی کتاب های فعلی این است که دانش آموز را آماده کند تا هنگام ورود به دانشگاه بتواند متون عمومی و تخصصی را بخواند بنابراین وقتی هدف اصلی کتاب های زبان تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان باشد طبیعی است که بعد از ۷ سال آموزش زبان در مدرسه دانش آموز نتواند به خوبی انگلیسی صحبت کند اما باید گفت که این دانش آموزان در خواندن متون توانا هسستند.

کتاب های جدید با هدف تقویت مکالمه دانش آموز طراحی شده است و اگر عوامل اجرایی یعنی ساعات، امکانات آموزشی همگی به خوبی اجرایی شود می توان ادعا کرد که بعد از ۷ دانش آموز به میزانی که در برنامه درسی ملی مدنظر است بتواند زبان انگلیسی صحبت کند.

تاکنون مهارت خواندن در کتا ب زبان مدارس اصل و اساس بوده است اما با احساس نیاز به شیوه های نوین آموزش این درس و با استناد به سند بالادستی برنامه درسی ملی، گروه بزرگی از کارشناسان مجرب بسته آموزشی را برای این درس تدارک دیدند که هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را مد نظر قرار داده است تا دانش آموز با کمک آن بتواند ارتباطی سازنده و فعال توام با خودباوری با جهان اطراف خود برقرار کند.