به گزارش پارس به نقل از مهر دکتر عباسعلی ناصحی در حاشیه نشست خبری هفته سلامت روان اظهار داشتک میانگین شیوع ابتلا به اختلالات روان در سن ۱۵ تا ۶۴ سال ۲۳.۶ درصد است که این آمار در خانم ها ۲۶.۵ درصد و آقایان ۲۱.۶ درصد بوده است.

وی با بیان این مطلب که تنها ۴۴ درصد از این افراد برای دریافت خدمات روان پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند گفت: تنها ۴۱ درصد توانسته اند حداقل خدمات کافی را دریافت کنند.

ناصحی با بیان این مطلب که در مجموع فقط ۱۸ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور که مبتلا به اختلالات روان بوده اند توانسته اند خدمات سلامت روان را دریافت کنند افزود: ۸۲ درصد افراد به دلیل عدم آگاهی و بالا بودن هزینه ها و همچنین عدم حمایت های بیمه ای نتوانستند برای استفاده از این خدمات به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ناصحی با بیان این مطلب که بیماران مبتلا به اختلالات روانی بین یک تا سه بار در سال نیاز به بستری دارند افزود: میانگین بستری این افراد در طول سال ۱۱.۳ روز است.

وی با انتقاد از بیمه ها که در زمینه حمایت از اختلالات روان پوشش لازم را انجام نمی دهند افزود: متاسفانه تبعیض بیمه ها باعث شده که فقط این قریب بیماران اجازه ۵۶ روز بستری در طول سال را داشته باشند و افزون بر آن را باید از جیب خود پرداخت کنند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان این که ۳ درصد افراد جامعه دچار اختلالات مزمن روانی و نیازمند بستری طولانی مدت در مراکز درمانی هستند گفت: متاسفانه بیمه های تکمیلی نیز از ارائه این قبیل بیمه ها خودداری می کنند.

وی در ادامه به آمار شیوع سوء مصرف مواد در بین افراد ۱۵ تا۶۴ ساله کشور اشاره کرد و گفت: ۲.۶۵ درصد این افراد دچار سوء مصرف مواد هستند که البته این آمار کمتر از حد واقعی است چون برخی افراد اعتیاد خود را پنهان می کنند.

ناصحی نسبت به عوارض سوء مصرف مواد صنعتی هشدار داد و گفت: مخدرهای صنعتی خطر اعتیاد بالاتری دارند و همچنین آثار و عوارض سریعتری دارند و درمان آن ها نیز سخت تر است.

وی از افزایش آمار زنان معتاد از ۳ درصد در سال ۸۶ به بالای ۱۰ درصد خبرداد و گفت: عمدتا این افراد به سمت سوء مصرف مخدرهای صنعتی و شیشه گرایش پیدا کرده اند.

ناصحی یکی از دلایل اعتیاد زنان به سمت شیشه را تبلیغات نادرست لاغری عنوان کرد و گفت: ترک اعتیاد موادمخدر صنعتی به مراتب دشوارتر از مخدر سنتی است.

وی در پایان به آمار تخت های روان پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می دهد ۷۵۰۰ تخت روان پزشکی در کشور داریم که نیاز ما تا پایان سال ۹۳،۱۱۵۰۰ تخت است که در مجموع می توان گفت ۴۰۰۰ تخت کم داریم.

ناصحی گفت: یکی از برنامه های برای رفع کمبود تخت های روان پزشکی افتتاح بیمارستان های جدید با ایجاد بخش روان پزشکی و همچنین اختصاص ۱۰ درصد تخت های بیمارستان های عمومی به بخش روان پزشکی است که متاسفانه این روند در طول این سال ها شتاب لازم را نداشته است.