به گزارش پارس به نقل ازایسنا، بازار جهانی سفر (WTM) از ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه در لندن برگزار می شود؛ اما ایران پس از گذشت چهار سال، تحت تأثیر روابط سیاسی از هم پاشیده با این کشور، هنوز تصمیم شفافی برای حضور در WTM که از معتبرترین نمایشگاه های گردشگری دنیا به حساب می آید، نگرفته است و امسال هم آژانس های خصوصی ایرانی به صورت جزایری پراکنده، بدون آن که ایران مانند دیگر کشورها، غرفه ای واحد و متمرکز داشته باشد، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

از سال ۱۳۸۸ تا کنون، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موضع شفافی در مقابل این نمایشگاه گردشگری که در کشور انگلستان برگزار می شود، نداشته است، WTM را در فهرست نمایشگاهی اش قرار می دهد؛ اما به وقت اجرا، مسوولیتی در قبال آن نمی پذیرد.

بسته شدن سفارتخانه های ایران و انگلیس، ندادن روادید از سوی سفارت انگلیس به مقامات گردشگری ایران، تردید این مقامات برای حضور در دوره های بعدی این نمایشگاه، دیر اقدام کردن برای اجاره ی زمین و از دست دادن زمین متعلق به ایران و مشخص نبودن سیاست ها و تصمیم سازمان میراث فرهنگی وگردشگری درباره ی WTM از جمله عواملی بودند که باعث شد ایران چهار سال بی ثبات را در « بازار جهانی سفر» تجربه کند، برای همین، بخش خصوصی دیگر خود را معطل تصمیم های دقیقه ی ۹۰ این سازمان نمی کند و ترجیح می دهد برای نمایشگاهی که معتبر و مهم می داند، از جیب هزینه کند تا فرصت هایش را از دست ندهد.

از سوی دیگر، معاون گردشگری نیز بارها گفته که حضور آژانس های گردشگری در نمایشگاه های بین المللی بی تأثیر بوده است، چون درصد کمی از گردشگران با تور به ایران سفر می کنند. این در حالی است که آژانس های گردشگری ایرانی از مقامات گردشگری کشور می خواهند، توضیح دهند که این سه چهار میلیون گردشگری که آمارش اعلام شده است، چگونه به ایران سفر کرده اند؟ آیا خودشان آمده اند؟ چطور متوجه ی جاذبه های گردشگری کشور ما شده اند؟ از کجا به این نتیجه رسیده اند که ایران می تواند مقصد سفرشان شود؟ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چقدر در این نمایشگاه ها که حضور در آن ها می تواند پاسخی به تردیدها و ابهام ها درباره ی ایران باشد، تبلیغ کرده که حالا اطمینان دارد حضور آژانس های گردشگری ایران در نمایشگاه های بین المللی، کم فایده بوده است؟

ایران امسال هم پرچم برافراشته ای در WTM ندارد. تقریبا شش آژانس گردشگری برای حضور در این نمایشگاه اقدام کرده اند که البته حضور همه ی آن ها به دلیل شرایط واگذاری زمین های نمایشگاهی، هنوز قطعی نشده، این در حالی است که کشورهای بحران زده ای مانند مصر، تونس و عراق تلاش می کنند حضور مقتدرانه ای در « بازار جهانی سفر» به نمایش بگذارند.

افشین عزیزی، یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه WTM امسال به خبرنگار ایسنا، گفت: سه سال به امید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودم و همیشه هم تا آخرین لحظه هیچ اتفاقی نیافتاد. امسال دیگر خودمان برای گرفتن زمین در « بازار جهانی سفر» اقدام کردیم، برای همین تمام آژانس های ایرانی در این نمایشگاه، پراکنده شده اند و دیگر غرفه ای به نام « ایران» نداریم.

وی اظهار کرد: البته آژانس هایی که از قدیم در این نمایشگاه شرکت می کردند، هر کدام زمین سنتی، به نام خود در WTM داشته اند که امسال برای در اختیار گرفتن همان زمین ها اقدام کردیم تا مثل سال های قبل، این فرصت و زمین های مان را از دست ندهیم.

او نمایشگاه WTM را کاملا تخصصی و حرفه یی دانست و گفت: WTM منحصر به انگلیس نیست، نام کاملا مشخصی دارد، World Travel Market همه ی متخصصان و فعالان حرفه یی گردشگری از سراسر جهان حضور دارند و فضای تخصصی نمایشگاه همواره باعث شده است تعاملات خوبی اتفاق افتد.

این تورگردان ادامه داد: هرچند کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که تا کنون حضو در نمایشگاه های بین المللی گردشگری را پیگیری و اجرا می کرد، زحمت زیادی کشیده است، اما تجربه ی گذشته نشان می دهد، نمی توان به سیستم دولتی گردشگری اعتماد کرد، چون معمولا تا آخرین لحظه صبر می کنند و دست آخر جواب قطعی نمی دهند.

وی افزود: برای گردشگری ما حضور در نمایشگاهی مانند WTM خیلی مهم تر از نمایشگاه های کوچکی است که سازمان برای حضور در آن ها برنامه ریزی می کند. بهتر است ما هر سال فقط در چند نمایشگاه مهم و حرفه یی حضور داشته باشیم، چون یک ده آباد، به از صد شهر خراب است.

مصطفی شفیعی شکیب، تورگردان دیگری که قصد دارد در این نمایشگاه شرکت کند، در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسوولان قبلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدام می گفتند پول ندارند، مسوولان جدید هم هنوز برنامه ی مشخصی را درباره ی این حوزه اعلام نکرده اند، برای همین هم آژانس های گردشگری امسال مستقل شرکت کردند.

او اظهار کرد: نمایشگاه های گردشگری ITB برلین و WTM لندن مهم ترین نمایشگاه های بین المللی گردشگری به حساب می آیند و نمایشگاه های دیگر در مقام بعدی قرار می گیرند. این نمایشگاه ها، مرکز تجمع بسیاری از توراپراتورهای دنیا است، وقتی نباشیم مصداق این مثل خواهد بود که از دل برود هر آن که از دیده برفت. حالا به هر قیمت، ضرر و زیانی هم که شده است باید حضورمان را در این جمع باثبات کنیم.