به گزارش پارس به نقل از ایسنا، با آغاز فصل پاییز و کوتاه شدن طول روزها و کاهش تابش نور خورشید، خیلی از افراد دچار نوعی افسردگی فصلی می شوند و پزشکان معتقدند این اختلال، یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص و درمان دارد.

" زهره کیانی" ، روانشناس به ایسنا می گوید: افراد مبتلا به افسردگی پاییزی از چیزی لذت نمی برند و در انجام کارهای معمول خود دچار کاهش عملکرد و بی انگیزگی می شوند.

وی پایین آمدن روحیه، کاهش لذت از زندگی، خستگی و ضعف بدنی، کاهش تمرکز و توجه، تغییرات خواب و اشتها، کاهش انرژی، بی تحرکی، پایین آمدن عملکرد، از دست رفتن علاقه فرد نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می برد، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد، بی تفاوتی به مسائل زندگی، بدبینی و در نهایت فکر کردن مداوم راجع به مرگ را از علائم افسردگی پاییزی می داند و می افزاید: این عوامل می تواند در موارد شدید زندگی شغلی، اجتماعی و رفتاری فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

کیانی ادامه می دهد: برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند که البته در زنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می رسد مسائل ژنتیکی، ویژگی های هورمونی، نوع روابط عاطفی، شیردهی، زایمان و غیره از جمله مواردی است که میزان افسردگی در زنان را افزایش می دهد.

وی می گوید: بیشتر مراجعه کنندگان افسردگی فصلی در پاییز بر این باورند که در نیمه دوم سال و گاهی در روزهای ابری بدخلق شده و خسته و خواب آلود هستند و به دلیل پرخوری اضافه وزن پیدا می کنند، احساس خستگی مفرط دارند و از طرفی هم قادر نیستند برنامه منظم خود را انجام دهند، توانایی فعالیت آن ها کم می شود و این فرآیند هر سال با آغاز فصل پاییز برای آن ها تکرار می شود.

کیانی معتقد است کاهش نور خورشید منجر به افزایش ترشح هورمون ملاتونین می شود که این امر نیز احساس خواب آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می دهد، در واقع این افسردگی به دلیل حساسیت سیستم مغزی نسبت به کاهش و همچنین بالا رفتن میزان هورمون ملاتونین رخ می دهد و قرار گرفتن در معرض نورآفتاب می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد.

این روانپزشک می گوید: البته علاوه بر نور خورشید، عوامل بیولوژیکی، محیطی و عوامل روانشناختی نیز در بروز افسردگی های فصلی و همچنین افسردگی پاییزی تاثیرگذار است.

کیانی می افزاید: اگر افسردگی فصلی را درمان نکنیم اختلال دوقطبی در فرد ایجاد می شود که علائم شدیدتر و درمان سخت تری دارد و در موارد شدید افسردگی پاییزی نیاز به مداخله دارویی وجود دارد و فرد تنها با درمان های مشاوره ای بهبود پیدا نمی کند.

وی ادامه می دهد: تغییر در سبک زندگی و پرداختن به ورزش منظم هم می تواند در بهبود افسردگی پاییزی موثر باشد، اما در صورتی که علائم شدید باشد مداخله بیولوژیک ضروری است.

به گزارش ایسنا، افسردگی پاییزی یکی از اختلالات خلقی است که برخی آن را به عنوان یک عارضه جدی تلقی نمی کنند، در حالی که به دلیل تغییرات آب وهوا و کمبود نور خورشید، ساعات بیولوژیکی بدن تغییر می کند و می تواند منجر به افسردگی حاد در افراد شود، توصیه هایی که روانشناسان به بیماران افسرده می کنند این است که حتی المقدور به تحرک و فعالیت های فیزیکی اقدام کنند. مثلا پیاده روی در روزهای آفتابی در فصل پاییز و زمستان می تواند تاثیر مطلوبی در کاهش میزان افسردگی داشته باشد.