به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بزرگداشت « روز حافظ» همزمان با روز گرامیداشت این شاعر عصر روز گذشته، ۲۰ مهر ماه، توسط مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در تالار مهر عصر برگزار می شود.


در این مراسم که با اجرای سعید بیابانکی آغاز شد، علی اصغر دادبه، بهاالدین خرمشاهی و سیدعلی موسوی گرمارودی، از شخصیت های ادبی به سخنرانی پرداختند. دادبه در ابتدای این مراسم با اشاره به یکی از مقالاتش درباره شعرحافظ گفت: وقتی با شعری مواجه می شویم، دو دیدگاه نسبت به حوزه معنایی
آن داریم. یکی غرض اولی؛ یعنی همان معنای ظاهری زبان شاعر و حوزه دوم غرض ثانوی آن است؛ یعنی معانی و پیام های عمیق شاعرانه است.


وی افزود: اگر قرار باشد شاعر از هر چه می داند، در شعرش استفاده کند هرنوع توبیخ و توجیحی را می شود در آن یافت. مثلا اگر با توجه به ابیات حافظ بخواهیم او را جبری مسلک و یا قدری شیوه معرفی کنیم، به درد ما نمی خورد. یعنی نیازی نیست و اینکه دغدغه ما این نیست که چه مذهبی داشته است؛ بلکه صحبت ما سر این است که سخن شاعر محدود نمی شود به ظاهر سخن او و باید جنبه دیگر سخن او را هم که غرض ثانویه و پیام های شاعرانه حافظ است، در نظر گرفته شود. حتی در نقد شعر حافظ مهم همان معانی و مفاهیم شعری اوست که ارزشمند هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان از حافظ گفت این است که شکواییه ها و حتی شادمانی های شاعر ما دقیقاً منطبق بر شکواییه و شادمانی های مردم است. این یکی از مهمترین ویژگی هایی است که قابل تامل و بررسی است. در واقع می شود گفت که هدف اصلی شعر، پیام و ابزاری برای پیام شاعرانه شاعر است.


شعر حافظ با سروده های خود او شرح و تفسیر می شود
بهاالدین خرمشاهی، حافظ پژوه، از دیگر سخنرانان در این مراسم بود. وی ضمن بررسی چند غزل از سروده های لسان الغیب گفت: در غزل « پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/ آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد! » اکثر مردم کلمه خطاپوش را اشتباه معنی می کنند؛ در حالی که ما شعر حافظ را باید با شعر خود او معنا کنیم.
اشتباهاتی از این نوع برداشت ها از دیگر غزلیات حافظ نیز دیده می شود. به عنوان نمونه در غزل « ساقی حدیث باغ گل و لاله می رود/کاین طفل یک شبه ره صد ساله می رود» برخی « طفل» را به کسر « لام» خوانش کرده اند؛ در حالی که باید به سکون « لام» خوانده شود؛ همانطور که در ضرب المثل های امروزی نیز گفته می شود که فلان شخص راه صدساله را در یک شب رفته است.


پس از خرمشاهی، علی موسوی گرمارودی شروع به سخنرانی کرد. وی در ابتدا گزارشی درباره خوانش غزلیات حافظ که خود او خوانده و در لوح فشرده ای پخش شده بود، تو ضیح داد و گفت: من دو دغدغه برای این کار داشتم؛ اول اینکه از روی کدام نسخه بخوانم که هم ایراد کمتری داشته باشد و هم قابل قبو ل تر باشد. دوم اینکه تلفظ کلمات شعر را به تلفظ زمان شاعر بخوانم یا به تلفظ زمان معاصر که با مشورت هایی که با شفیعی کدکنی و خرمشاهی کردم، دیدم باید خط  سیر متعادلی را انتخاب کنم که هم مردم زمان خودم متوجه شوند و هم اصل و اصالت برخی کلمات حفظ شود.


در پایان این مراسم نیز شعرخوانی برخی از شاعران برگزار شد. محمود حبیبی کسبی، فاظل نظری و علیرضا قزوه از جمله شاعرانی بودند که سروده هایی را قرائت کردند.