به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدرضا مسجدی در حاشیه برگزاری ششمین کنگره بین المللی بیماری های ریه، مراقبت های ویژه و سِل در جمع خبرنگاران در تشریح بیماری های مزمن ریوی و سِل اظهار داشت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی چهار بیماری قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی مورد توجه قرار گرفته است که فاکتورهای خطر آن تغذیه نامناسب، عدم ورزش و مصرف دخانیات است که باعث بروز۲۴ سرطان از جمله سرطان ریه و دیابت می شود که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی آن است.

وی افزود: در دنیا براساس آخرین آمارها ۴۰۰ میلیون نفر گرفتار آسم هستند و حدود ۲۰۰ میلیون نفر دچار بیماری های مزمن تنفسی بوده و در حدود بیش از ۱ میلیارد نفر نیز از بیماری آلرژی رنج می برند که به طور متوسط در کشورما ۱۰ درصد از بچه های زیر ۱۴ سال و تا ۶ درصد بزرگسالان گرفتار بیماری آسم هستند.

مسجدی با اشاره به بررسی و کنترل بیماری « COPD » یعنی همان بیماری مزمن ریوی که عنوان کرد: با همکاری معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و شهرداری تهران بررسی این بیماری برای نخستین بار در ۲۲ منطقه شهر تهران آغاز کرده ایم که در هفته های آینده آمارهای آن را منتشر خواهیم کردو قرار بر این است تا وزارت بهداشت نیز این طرح را پس از بررسی های لازم در کل کشور به اجرا در آورد.

وی ادامه داد: بیماری آسم قابل درمان است ولی بیمایر COPD قابل درمان نیست و وقتی فرد به سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی می رسد این بیماری تشدید می شود و هزینه های درمان آن نیز بسیار بالا است.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری بیان داشت: کشورهای در حال توسعه در آینده با سونامی بیماری های مزمن تنفسی مواجه خواهند شد و باید در زمینه عدم مصرف قلیان و سیگار به خصوص برای مراقبت از خردسالان و نوجوانان و جوانان کشور اقدامات جدی صورت بپذیرد. زیرا در سالهای آینده سیل بیماری های تنفسی را خواهیم داشت و چون پیشگیری همیشه ارزانتر از درمان است باید در این مقوله بیشتر اقدام کنیم.

مسجدی ادامه داد: با توجه به اینکه روز ۲۳ مهرماه روز سِل نامگذاری شده است بنابراین کنگره بین المللی بیماری های ریه را نیز در این ایام برگزار می کنیم و در طول برگزاری این کنگره یک سالن مجزا نیز برای بررسی بیماری سیل در منطقه و جهان لحاظ کرده ایم.

وی با اشاره به آخرین آمارهای مبتلایان به سِل در کشورمان عنوان کرد: براساس آخرین آمارها رقم ۲۲ در ۱۰۰ هزار برای مبتلایان به بیماری سل در کشورمان ثبت شده است یعنی به روایتی اگر جمعیت کشور را در حدود ۷۵ میلیون نفر در نظر بگیریم در حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر به بیماری سل مبتلا هستند که ۷۰ درصد این مبتلایان آمارشان ثبت می شود البته تمام این افراد شناسایی و تشخیص داده می شوند ولی برخی از آنها وارد سیستم نمی شوند.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تشخیص و درمان بیماری سل رایگان است، گفت: افرادی که دو هفته متوالی دچار سرفه می شوند و یا خلط خونی پیدا می کنند باید از نظر بیماری سل مورد چکاپ قرار گیرند، درمان بیماری سل ۶ ماه طول می کشد و در ۹۸ درصد موارد نیز این بیماری قابل درمان است.

مسجدی در تفاوت نوع درمان بیماری آسم و سل عنوان کرد: شاید بیماری آسم هرگز درمان کامل نداشته باشد ولی بیماری سل درمان آن به صورت کامل صورت می پذیرد ولی مشکلی که ما در این زمینه داریم درباره ورود غیرمجاز اتباع کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و پاکستان هستند که این افراد بیماری سل را وارد کشور می کنند مثلاً بیماری سل مقاوم به درمان که سخت ترین بیماری سل به حساب می آید در پاکستان بسیار شیوع دارد درمان آن نیز دو سال طول می کشد و ۱۰ها میلیون تومان باید هزینه کرد.

وی ادامه داد: بیماری سل همه جای بدن را در برمی گیرد ولی بیش از ۸۰ درصد این بیماری در ریه خود را نشان می دهد و وقتی فردی دچار چنین بیماری باشد چون ریه محل اصلی ابتلا و انتشار این بیماری است با سرفه و عطسه این بیماری به راحتی در منتشر می شود و هوا را آلوده می کند و خیلی ها را می تواند گرفتار کند بنابراین هر کس بیش از دو هفته دچار سرفه مکرر باشد باید از نظر بیماری سل مورد چکاپ قرار گیرد.

مسجدی با اشاره به اینکه خوشبختانه امکانات و تجهیزات تشخیص و درمان بیماری سل در کشور فراهم است ولی باید در مورد ورود افراد از کشورهای همسایه که حامل این بیماری هستند اقداماتی صورت پذیرد مثلا کشور آذربایجان بالاترین میزان سل را در دنیا دارد وقتی فردی از این کشور وارد ایران می شود به شهرهای مختلف رفت و آمد می کند و چون این بیماری علائم ظاهری نیز ندارد می تواند در مدت زمان تردد این افراد این بیماری در کشور شیوع پیدا کند.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری خاطر نشان کرد: کشور ما با همکاری ژاپن برنامه ای برای کنترل بیماری سِل در افغانستان شروع کرده است زیرا ما همانطور که برای کشور خودمان در بحث بیماری سل اقدام می کنیم باید به صورت منطقه ای نیز عمل کنیم مثلا در بیمارستان مسیح دانشوری ۳۰ درصد بیماران مبتلا به سل خارجی هستند و این بیماران هیچ جایی برای درمان نیز ندارند بنابراین ما باید برای کنترل و جلوگیری از بیماری سل به صورت منطقه ای عمل کنیم.