به گزارش پارس ، فاطمه قربان در گفت وگو با تسنیم درخصوص دلایل عدم ثبت نام آموزش و پرورش از کودکان کار و اتباع بیگانه ای که شناسنامه ندارند، اظهار داشت: آموزش و پرورش موظف است از هر کودک لازم التعلیمی که شناسایی می شود ثبت نام کند و وظیفه جذب آنها را بر عهده دارد.

وی افزود: آموزش و پرورش موظف است حتی از دانش آموزانی که شناسنامه ندارند نیز ثبت نام به عمل آورد و مدیران مدارس اجازه ندارند تا از دانش آموزان به دلیل نداشتن شناسنامه ثبت نام نکنند اما برای پایان سال و دریافت کارنامه یا ارائه مدرک به دانش آموز حتما باید هویت او مشخص شود و اینجاست که دانش آموز باید شناسنامه خود را ارائه کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: هنوز آمار امسال برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل اعلام نشده است تا پایان مهر این آمار اعلام می شود.

در همین زمینه محمد بطحائی مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار تسنیم گفت: دانش آموزان فاقد شناسنامه هیچ منعی برای ثبت نام در مدارس ندارد و تا قبل از این به آنها اجازه داده می شد تا یک سال در مدرسه بدون شناسنامه حضور یابند که این موضوع اصلاح شد و اگر دانش آموز شناسنامه نداشته باشد برای یک سال دیگر نیز می تواند به تحصیل در مدرسه ادامه دهد اما برای دریافت کارنامه و مدرک باید شناسنامه ارائه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که تحصیل دانش آموز در مدرسه بدون ارائه مدرک چه فایده ای دارد؛ عنوان کرد: به هر حال آموزش و پرورش موظف است تا برای ارائه مدرک به دانش آموزان هویت آنها را احصاء کند ما به جهت اینکه دانش آموز از تحصیل بازنماند از او ثبت نام می کنیم تا پس از حل مشکل و دریافت شناسنامه مدرک تحصیلی را نیز به او ارائه دهیم.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ مدیری حق ندارند از دانش آموز به دلیل نداشتن شناسنامه ثبت نام به عمل نیاورد و دانش آموزانی که به این دلیل از تحصیل بازمانده اند می توانند به شورای عالی آموزش و پرورش و واحدهای رسیدگی به شکایات مناطق مراجعه کنند چرا که ثبت نام از دانش آموزان بدون شناسنامه یک قانون است.

این در حالی است که گزارش مستند تسنیم از دانش آموزان بدسرپرست و اتباع بیگانه ای حکایت دارد که به دلیل مسائل و مشکلات مهاجرت از تحصیل بازمانده اند و ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانش اموز بازمانده از تحصیل در منطقه فرحزاد توسط خانه علم و تشکل های دانشجویی تحت پوشش قرار گرفته اند در این گزارش دانش آموزان زیادی وجود دارند که به دلیل نداشتن شناسنامه به مدرسه نرفته اند.

این حقیقت تلخ در تضاد با صحبت های مسئولان وزارت آموزش و پرورش است در حالیکه مسئولان آموزش و پرورش از الزامی بودن ثبت نام از تمام کودکان لازم التعلیم خبر می دهند اما شواهد مستند از تخلفات صورت گرفته در سطح مدارس و مناطق آموزش و پرورش خبر می دهد. به هر حال هم اکنون صدها کودک در کشور زندگی می کنند که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده اند و در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش دائما در صحبت های خود اعلام می کنند که تمام کودکان لازم التعلیم باید در مدارس ثبت نام شوند و عدم ثبت نام آنها تخلف است اما این تخلف هر سال و بارها و بارها از سوی مدیران مدارس در حال انجام است و هیچ نظارت دقیقی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیسوادی در کشور ریشه کن شود اما با وجود کودکان کار و عدم ثبت نام از دانش آموزانی که شناسنامه ندارد رسیدن به این هدف دست نیافتی است.