به گزارش پارس به نقل از ایسنا، امیر گندمکار با اشاره به اینکه اصفهان به سمت نابودی می رود زیرا مشخص نیست مقامات سیاسی یا برنامه ریزان مسوول آمایش سرزمین هستند، افزود: در امور مختلف حرف آخر را استاندار می زند، اما استاندار تنها در مرزهای استان، استاندار است؛ در صورتیکه طبیعت مرز ندارد.

این استاد گردشگری که روز گذشته (پنجشنبه) در نشست تخصصی اصفهان، گردشگری، چالش ها و فرصت ها که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، سخنرانی می کرد، با اشاره به وضعیت خشکی زاینده رود، تالاب گاوخونی دریاچه ارومیه گفت: در دیگر کشورها سد سازی ممنوع است، در حالی که یکی از افتخارات ما در ایران سد سازی است و ادعای ساخت بزرگ ترین سد جهان را داریم.

گندمکار افزود: با ساختن سدها، آب ارزشمند و شیرین در برابر خورشید قرار می گیرد و بخار می شود، در حالی کشورهای دیگر این آب را به سفره ها زیرزمینی انتقال داده و نگهداری می کنند.

وی با طرح این سوال که چرا زاینده رود، تالاب گاوخونی، دریاچه ارومیه خشک شدند؟ تصریح کرد: آیا دلیل این خشکی بارش کاهش یا افزایش دما بوده است؟ بنا بر آمار اداره هواشناسی در اصفهان و دیگر شهرهای ایران نه تنها کاهش بارندگی نداشته ایم، بلکه با افزایش نیز روبه رو بوده ایم.

این استاد گردشگری افزود: اگرچه در برخی نقاط با افزایش مواجه بوده ایم، اما این به معنی گرم شدن تمام دنیا نیست؛ بلکه تنها چند ایستگاه و شهرهای بزرگ در ایران افزایش دما داشته اند و این نتیجه شهری است که ما ساخته ایم.

گندمکار با بیان اینکه اگر زاینده رود، تالاب گاوخونی و دریاچه ارومیه خشک شدند نتیجه رفتار مسوولان بوده و نشان می دهند مسوولان توجهی به آمایش سرزمین نداشته اند، گفت: برای عملی کردن آمایش سرزمین در بخش های باید مختلف مدیرانی قرار گیرند که نسبت به استاندار و دیگر مسوولان قدرت بیشتری داشته باشد.

« ایران قاضی» ، مدرس جغرافی دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به مبحث امنیت و توسعه پایدار گردشگری اظهار کرد: امنیت و توسعه پایدار در هر برنامه توسعه گردشگری ضروری است.

به گزارش ایسنا، « قاضی» با بیان اینکه اقتصاد کشور بسیار وابسته به سوخت ها فسیلی و این منابع تمام شدنی است، خاطرنشان کرد: باید اقتصاد کشور را با صنعت پاک، طبیعی و تمام نشدنی گردشگری پویا کنیم، زیرا توسعه گردشگری باعث کاهش فقر و غنای امنیت و افزایش عدالت اجتماعی است.

این مدرس جغرافیای دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ایران به دلیل نگرانی های فرهنگی سالیان دراز خود را از صنعت گردشگری کنار کشید، اما در سال های اخیر دیگر مایل به دور نگه داشتن خود نبوده است، تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید از گردشگری چشم پوشی کنیم و دیگر دوران خطا نیست؛ زیرا تغییرات، بحران ها، پیچیدگی ها، تعارض ها، عدم اطمینان و جهانی شدن و پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع و گسترده است.

در ادامه، دکتر سیروس شفقی - اصفهان شناس - درباره توانمندی های استان اصفهان گفت: اصفهان از زمان ساخت مسجد عتیق به عنوان یک شهر اسلامی شناخته شده و با بیش از یک هزار آثار باستانی، صنایع دستی و میراث فرهنگی یک شهر غنی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه « ما افتخار می کنیم اصفهان از سوی متخصصان سیاسی، اجتماعی دنیا به عنوان پایتخت اسلامی اعلام شد» گفت: مردم اصفهان در دوره ۵۰۰ ساله حضور سیاحان و گردشگران در اصفهان تحت تاثیر رفتارهای ناخوشایند سیاحان قرار نگرفته اند. این بسیار افتخارآمیز است که مردم این شهر همواره به سنت های خود پایدار مانده اند.

این اصفهان شناس گفت: باید وزارتخانه ای تحت عنوان گردشگری در اصفهان تاسیس شود، چرا که مردم و این شهر لایق بهترین ها هستند.