به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش بین المللی بیماری های کودکان در مرکز طبی کودکان گفت: افتخار دارم که در جمع اساتید، سروران، دانشجویان، پرستاران، ریاست فرهنگستان علوم پزشکی، قائم مقام دانشگاه آزادی و دیگر اساتید هستم و امیدوارم کنگره بیست و پنجم به اهداف بلند خود که قطعاً سلامتی مردم و به خصوص کودکان و آینده سازان کشور هستند، برسد.

وزیر بهداشت به کلیپ بخش شده در ابتدای مراسم که با مضمون یاد و خاطره پزشکان مرحوم شده طب کودکان بود، اشاره داشت و افزود: شروع کنگره، شروع ناراحت کننده ای بود اما خوب است که یاد کنیم از استاد احدی، دکتر قریب، دکتر ضیائی و دکتر سیادتی که جایشان بسیار خالی است و ایشان یکی از دوستان عزیز ما بود. همچنین دکتر فرهودی، دکتر ایزدیار، دکتر کیایی، دکتر وثوق و همه عزیزانی که جایشان خالیست.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید باور کنیم که راست ترین عبارت زندگی مرگ است و من از کسانی هستم که معتقدم یکی از زیباترین وجوه خلقت همین مرگ است.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنهایی برنده هستند که دستی را بگیرند و کمک مردم، کشور و بشریت کنند و همه این عزیزانی را که تصویرشان را دیدید و این کنگره به نام بزرگان این رشته است، عمدتا از کسانی هستند که وجهه همت شان کشور و مردم بوده است و از خودشان عبور کرده اند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: عبور از خود سخت است اما میسر است و کشور ما در شرایط خاصی است که نیاز دارد به همین مردان، زنان و جوانانی که به کشور کمک کنند، چرا که ممکن است فرصت ها دیگر تکرار نشود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: من معتقدم در اداره کشور همه باید از خود عبور کنند تا با سربلندی و افتخار ضمن تامین معیشت مردم قله های افتخار و سربلندی را کسب کنیم.

وزیر بهداشت به طب اطفال به بعد از انقلاب اشاره داشت و افزود: خوشبختانه طب اطفال در چند دهه بعد از انقلاب رشد زیادی کرده است و زحمات بسیار زیادی در این زمینه کشیده شده است و توسعه این رشته تربیت اساتید و راه اندازی رشته های فوق تخصصی و توسعه در سراسر کشور همه و همه بعد از انقلاب صورت پذیرفته است.

وزیر بهداشت به شاخص های بهداشتی، اشاره داشت و افزود: شاخص های بهداشتی یک مدت سرآمد بود و ما فرصت داشته هایمان را ندانسته ایم و امیدواریم دکتر سیاری دوباره آن را به شکوفایی برساند و عقب ماندگی مختصر را جبران کنیم.

قاضی زاده هاشمی به دکتر سیاری و تمام انجمن های موجود از جمله انجمن های کودک اشاره داشت و افزود: ما معتقدیم که گسترش باید کیفی باشد و بخش عمده وزارت نیز همت را در پیشگیری گذاشته است و من از همه انجمن ها خواهش می کنم که نیازسنجی را سرلوحه کار خود انجام دهند و در رشته های تخصصی کودک و فوق تخصصی دیگر نیازسنجی کنند در عین حال که باید هدف گذاری نیز باشد و ببینیم که مراکز به یک شکل تربیت متخصص را داشته باشد یا خیر.

وزیر بهداشت به مشکلات زیاد در وزارت بهداشت اشاره داشت و افزود: وزارت بهداشتی که مسئول درمان مردم است خودش به شدت بیمار است؛ البته عزیزانی که عهده دار بودند نهایت تلاش خود را کرده اند و همه قدردان هستیم اما مسئولیت گسترده و سنگین است و باید امروز اداره این عرصه متفاوت باشد و تصدی گری به حداقل برسد و خیریه ها نیز در اداره مراکز نیز وارد شوند.

وزیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را چشم امید دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران که امید ما به آن است باید سرآمد باشد و با توجه به اینکه در تهران و کلان شهرها قوانین مترقی داریم که در مجلس تصویب شده باید از کارکردهای آنها استفاده کنیم و دانشگاه را بی نیاز از نگاه به وزارت کنیم چرا که دانشگاه اختیارات بیشماری در هیئت علمی دارد و آقای جعفریان باید با استفاده از بخش های دیگر مثل اقتصاد قدم های مؤثری بردارد.

وزیر بهداشت افزود: در دهه گذشته کارهای خوبی در مرکز طبی کودکان انجام شده و خوشحالم که نگاه آقای ربانی نگاه توسعه محوری و ایشان به دنبال اجرای برنامه جامع هستند اما من می گویم کلید آن داخل بیمارستان است و شاید بیمارستانی که مجاور مرکز طبی است بتواند کمک کند و در آینده این مرکز از مراکز مجهز و بی نیاز از ستاد باشد.

وزیر بهداشت به پزشکان معالج مرکز طبی کودکان اشاره داشت و افزود: چون شما با کودکان در ارتباط هستید، سالم تر مانده اید و با قلب رئوفی که دارید می توانید در خدمت به کشور غرور آفرین باشید.

وزیر بهداشت به رفع مشکلات و تهیه پروتکل های آموزشی که فارغ التحصیلان را توانمند می کند اشاره داشت و افزود: مرکز طبی کودکان باعث غرور ملی است اما باید ما برگردیم به آن روزی که مرکز طبی کار طبی خاصی را انجام می داد و دنبال هدف گذاری روی کار خاص، رشته خاص و اهداف خاص باشیم تا نیروهایی را برای تمام کشور تربیت کنیم.

وزیر بهداشت به انتظارات خود از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اشاره داشت و افزود: باید کار این دانشگاه ها با کار دانشگاه های تیپ ۲ و ۳ متفاوت باشد و کار این دانشگاه های کار خاصی انجام دهند و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند تا با افزایش توانمندی برای خدمت به کشور و آینده ای ایرانی عزتمند و سرافراز بکوشند.