به گزارش پارس به قنل از ایسنا، دکتر مزلان عثمان که همزمان با هفته جهانی فضا به منظور بازدید از دستاوردهای فضایی و تحقیقاتی ایران در حوزه مدیریت بلایای طبیعی به کشورمان سفر کرده است، شب گذشته در حاشیه بازدید خود از سازمان فضایی ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش های آنها پاسخ داد.

وی خود را عضو کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد معرفی کرد و با بیان این که ایران عضو فعال کمیته حقوق فضا و مدیریت بلایای طبیعی است و یکی از کشورهای فعال در این پروژه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل سازمان ملل متحد یکی از دفاتر خود را در حوزه مدیریت بلایای طبیعی در ایران راه اندازی کرده است.

عثمان در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره فعالیت های فضایی ایران پرسید، گفت: اظهار نظر قطعی درباره فعالیتها و پیشرفتهای ایران در زمینه فناوری فضایی زود است اما برای بازدید نزدیک از پیشرفت های ایران در حوزه فضایی بسیار مشتاقم.

وی یکی از اهداف حضور در ایران را بازدید از دفتر منطقه ای مدیریت بلایای طبیعی که در کرج واقع شده برشمرد و گفت: ایران در زمینه زیرساختهای فضایی و فعالیت های صلح آمیز در حوزه فضا مشارکت خوبی داشته است و ساخت ماهواره، پرتاپگر و آمادگی استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو نشان می دهد که این کشور مشکلی در این عرصه ندارد.

برخی سوابق علمی و اجرایی مزلان عثمان

مزلان عثمان دارای دکتری فیزیک نجومی از دانشگاه اوتاگو نیوزلند است و در سال ۲۰۰۹ به دلیل کمک به پیشرفت به آموزش نجوم در کشور مالزی و ایفای نقش برجسته در زمینه علوم فضا مدال افتخار کسب کرده است.

این زن مسلمان پیش از این مدیر کل بخش برنامه فضایی میکرو ماهواره ها در مالزی بوده و در سال ۲۰۰۲ به عنوان موسس سازمان فضایی مالزی انتخاب شد و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز وی را در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئیس دفتر ماورای جو این سازمان برگزید.