به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس و علی مطهری و حجت الاسلام مفید کیانی نژاد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در کاخ سعد آباد، محل فیلمبرداری سریال « معمای شاه» ، شاهد فعالیت ها و مراحل تولید این سریال فاخر بودند.


پس از ضبط چند پلان در حضور مهمانان سریال « معمای شاه» ، مهمان و میزبان در نشستی صمیمی، درباره روند تولید این سریال گفت وگو کردند.


محمدرضا ورزی، کارگردان این سریال با بیان اینکه شخصیت های این سریال بر اساس مستندها و همچنین خاطرات آنها و نزدیکانشان شکل گرفته است، گفت: کوشیده ایم نکات نمایش داده شده در سریال با واقعیت در تضاد نباشد و حتی بازیگران این سریال تمامی شخصیت سازی ها و رفتارشناسی شخصیت ها را بر اساس فیلم های مستند انجام داده اند و این موضوع می تواند به جدابیت سریال کمک کند.


وی در ادامه صحبت های خود افزود: دو سال و نیم کار پژوهشی برای نگارش این سریال انجام شده است که مراحل فیلمبرداری این سریال تا پایان بهار سال آینده ادامه خواهد داشت.


در ادامه این نشست، علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بازخوانی تاریخ معاصر ایران، به طور حتم مسوولیت بزرگ و سنگینی است که بر دوش عوامل این سریال گذاشته شده است.
وی افزود: در بیان تاریخ، نباید حقیقت قربانی مصلحت شود و تمامی گرایش ها و افرادی که در جریان انقلاب نقش داشتند باید برای مردم معرفی شوند و آینده حرکت افراد پس از انقلاب، نباید تاثیری در بیان گذشته شان داشته باشد.


سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بخش زیادی از آموزش انسان از طریق چشم صورت می گیرد و رسانه مهم ترین ابزار آموزش در دنیای امروز است، افزود: فیلم و سریال نقش الگوسازی در جامعه دارد و می تواند فضای جامعه را تغییر دهد و سریال « معمای شاه» که به بیان تاریخ انقلاب اسلامی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ می پردازد، می تواند در مسیر حرکت جامعه اثرگذار باشد.


موسی حقانی، کارشناس تاریخ معاصر ایران و پژوهشگر این سریال نیز تأکید کرد: بسیاری از کشورها در سال های اخیر در جریان تاریخ سازی، به ایران و انقلاب اسلامی پرداخته اند که با حقیقت و واقعیت تاریخی در تضاد است در این شرایط سریال « معمای شاه» می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای کشورمان در مقابل جنگ نرم رسانه ای دشمن باشد.


وی افزود: این سریال به بیان زندگی شاه از سال ۱۳۱۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد و در نگارش این سریال، تلاش کرده ایم واقعیت ها و نقش افراد مختلف به خوبی بیان شود.