به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محسن هاشمی روز سه شنبه در یک نشست خبری از برگزاری همایش عمرانی دانشگاه در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه در هتل همای شیراز خبر داد، گفت: برنامه ریزی این همایش در دوره معاونت قبلی انجام شده بود و معاونت قبلی در انعقاد قرارداد برگزاری این همایش در هتل ۵۰ درصد هزینه برگزاری را پرداخت کرده بود و امکان لغو آن وجود نداشت زیرا تا برگزاری همایش زمانی باقی نمانده بود و برای لغو آن باید خسارت پرداخت می کردیم.

به عبارت دیگر به رغم تاکید دکتر میرزاده بر برگزاری این همایش ها در واحدها و جلوگیری از اتلاف هزینه، مجبور شدیم که محل برگزاری همایش همان محل در نظر گرفته قبلی باشد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد در عین حال گفت: این همایش بیشتر جنبه برگزاری کارگاه های تخصصی دارد و مسائل تبلیغاتی مطرح نیست.

وی به برگزاری کارگروهی در مورد قراردادهای دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: در این کارگروه نحوه انعقاد قراردادها بررسی می شود.

هاشمی به برگزاری کارگروه املاک و دارایی های موجود دانشگاه آزاد هم اشاره کرد و گفت: املاک و دارایی های دانشگاه آزاد از مرز ۱۸ هزار هکتار گذشته است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد افزود: لازم است که این املاک و دارایی ها سند داشته باشند، ولی معمولا در مرحله مبایعه نامه باقی مانده اند و سند برخی از املاک هم به صورت قطعی به نام دانشگاه آزاد نخورده است.

وی با بیان اینکه اصلاح وضعیت زمین های دانشگاه آزاد حرکت جدی را می طلبد، خاطرنشان کرد: نصفی از املاک دانشگاه آزاد، سند قطعی ندارد، این موضوع از نظر حقوقی و معارضاتی که می شود، دانشگاه را با یکسری مشکلات و درگیری هایی روبرو می کند که باید بررسی کنیم که چگونه می توان مشکلات این چنینی را حل کرد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد افزود: البته واحدهای دانشگاه آزاد از آنجایی که به صورت مستقل عمل می کنند، معاملاتی در بین آنها انجام می شود که اداره املاک و مستقلات معاونت عمرانی، مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد که البته ما در این مورد هم بحث داریم.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به تعداد دانشجویان این دانشگاه و ۱۲ میلیون مترمربع فضای آن، گفت: این متراژ باید به ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمربع افزایش یابد، به طوری که برای هر دانشجو ۱۰ مترمربع سرانه فضای آموزشی داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارای ۴۸۰ واحد و مرکز دانشگاهی است، گفت: از این تعداد ۴۰۸ واحد فعالیت جدی دارند و برخی واحدها هر چند تصویب شده اند و شروع کرده اند، اما هنوز به صورت جدی فعال نیستند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد در قالب های جامع، بزرگ و کوچک، اظهار کرد: فعالیت های عمرانی جزء لاینفک فعالیت های دانشگاه آزاد است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ میلیون مترمربع مساحت کل واحدهای دانشگاه آزاد است، تصریح کرد: سعی کردیم بروکراسی مانع ساخت و ساز و کیفی سازی نشود.

هاشمی افزود: مدیران قبلی سعی کردند با عدم تمرکز، ساخت و سازها را انجام دهند و از این جهت دانشگاه آزاد دارایی ارزنده ای دارد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با بیان اینکه ۹ بیمارستان در سراسر کشور آماده تحویل است، اظهار کرد: ۱۰ بیمارستان نیز در حال طراحی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از دو میلیون مترمربع فضا در حال ساخت است، تصریح کرد: ۶۰۰ هزار مترمربع آماده تحویل موقت است و مابقی نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت در ساخت داشته اند.

هاشمی افزود: مدیریت جدید دانشگاه آزاد تاکید بر سیاست کیفی سازی به جای کمی سازی دارد.

به دنبال درآمدزایی برای دانشگاه هستیم

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با بیان اینکه به دنبال درآمدزایی برای دانشگاه هستیم، اظهار کرد: باید راه های درآمدزایی در نظر گرفته شود تا بتوانیم از این طریق میزان شهریه دانشجویان را کمتر کنیم تا همزمان با کیفی سازی، کاهش شهریه دانشجویان را داشته باشیم.

وی در خصوص علت بالا بودن شهریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: این امر به دلیل کم بودن تعداد دانشجیوان این مقطع و حجم امکانات زیاد است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم نخبه ها را با کمترین هزینه در دانشگاه آزاد داشته باشیم.

احداث ساختمان های دانشگاه آزاد به سبک معماری ایرانی - اسلامی

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با بیان اینکه شفاف سازی و صرفه جویی انرژی در زمینه مسائل اقتصادی ساخت و سازها مطرح است، افزود: در یکی از این کارگروه های همایش معاونین عمرانی مسائل اقتصادی، استفاده از سبک ایرانی اسلامی در طرح های معماری و مسائلی از این قبیل مطرح می شود، که در این رابطه استفاده از مشاوران باتجربه در دستورکار است.

وی با اشاره به تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد در یک سایت، گفت: واحد علوم تحقیقات زیر نظر دکتر جاسبی اداره می شد و ساخت و سازهای خوبی در آن انجام شده است و پروژه های نیمه تمام آن هم در حال انجام است.

تغییر مدیریت ها در احداث پروژه ها رکود ایجاد می کند

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه تغییر مدیریت ها در احداث پروژه ها رکود ایجاد می کند، تصریح کرد: تغییر مدیریت های پی در پی این موضوع را تشدید می کند.

هاشمی در خصوص وضعیت پروژه های نیمه تمام دانشگاه آزاد، گفت: اگر پرداخت های پیمانکاران انجام شود، مطمئنا سرعت ساخت و سازها بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی در ساختمان های کشور بومی شده است، تصریح کرد: تجهیز ساختمان ها به سیستم BMS در دستورکار دانشگاه آزاد قرار دارد.

۹۹ درصد ساختمان های دانشگاه آزاد به زلزله مقاومند

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه بر اساس آمار و ارقام کسب شده، ۹۹ درصد ساختمان های دانشگاه آزاد به زلزله مقاومند، تصریح کرد: خوشبختانه گزارش ناگواری از وضعیت ساختمان های دانشگاه آزاد نداشتیم. هر چند دانشگاه آزاد بعضا دارای ساختمان های اجاره ای و فرسوده است که در نظر داریم در تجمیع سازی این ساختمان ها را تبدیل به احسن کنیم.

احتمال تجمیع ساختمان های مرکزی دانشگاه آزاد در واحد علوم و تحقیقات

هاشمی از احتمال تجمیع ساختمان های مرکزی دانشگاه آزاد در سایت علوم و تحقیقات تهران خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد دارای ۱۱ ساختمان مرکزی پراکنده است که این پراکندگی منطقی نیست که اولین ماموریتی که دکتر میرزاده به بنده داده این است که این ساختمان ها را در یک نقطه متمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد کارمندان مشغول به کار در این ساختمان ها ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر است، گفت: میزان فضایی که برای این ساختمان ها لازم است ۱۶ هزار مترمربع است که در نظر داریم برای اینکه اسراف نشود و جای جدیدی را نسازیم، آنها را در واحد علوم تحقیقات متمرکز کنیم.

هاشمی ادامه داد: اما اگر واحد علوم و تحقیقات به این موضوع رضایت نداشته باشد، باید زمینی را تبدیل به احسن کنیم که هم هزینه آن زیاد نشود و هم درآمدی برای دانشگاه داشته باشد.