به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی در گردهمایی معاونین تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان ها، گفت: سیاستی که آموزش و پرورش دنبال خواهد کرد، توانمندسازی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش است، چرا که معلم نقش اساسی و ممتازی در تعلیم و تربیت دارد. لذا در همین راستا در حوزه تربیت بدنی و سلامت نیز بحث توانمندسازی و بهسازی معلمان تربیت بدنی یکی از خواسته های مهم وزارت آموزش و پرورش است. البته در کنار توانمندسازی و ارتقای کیفیت، بحث افزایش انگیزه معلمان نیز مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ دانش آموز در حال تحصیل هستند، افزود: وزارت آموزش و پرورش تجربه ۱۹ میلیون دانش آموز را نیز داشته است و امروز با گسترش فضاها و امکانات تحصیلی، باید از استراتژی اصلی کیفیت بخشی غافل نشویم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمیته ای برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش تشکیل شده است، افزود: برای تقویت کیفیت بخشی چاره ای جز توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم و این مسئله از برنامه های سال ۹۳ وزارت آموزش و پرورش است و تا مدتی دیگر که بودجه ۹۳ به مجلس ارائه می شود، باید تمام توان خود را بسیج کنیم و از تمام ظرفیت های قانونی استفاده لازم را ببریم.

فانی افزود: توسعه مشارکت معلمین در برنامه ریزی آموزش و پرورش، جدی گرفتن نقش اولیا در برنامه های مدرسه، تکیه بر توانمندی دانش آموزان در برنامه های تحصیلی و توسعه مشارکت مردم فراتر از اولیا، مسائل مهمی است که باید بر آن توجه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند که با توجه به اینکه این مدارس از سال ۶۶ راه اندازی شده است، می توانستیم توسعه بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل محدودیت اعتباری نمی توانیم استخدام نیروی جدید داشته باشیم، اظهارکرد: وزارت آموزش و پرورش در این خصوص تلاش های خود را خواهد کرد اما باید پذیرفت با توجه به محدودیت های اعتباری به نتیجه ای نخواهیم رسید و باید از آنچه اطرافمان است و می تواند در اختیارمان باشد، استفاده کنیم.

وی افزود: ما وارد حداقل اصلاحات تشکیلاتی خواهیم شد، چرا که وقت کافی نداریم و فرصت ها را از دست می دهیم.

فانی با اشاره به بهره مندی از امکانات داخل و بیرون آموزش و پرورش، تاکید کرد: وزارت ورزش و جوانان می تواند به عنوان یک همکار و یار خوب در کنار وزارت آموزش و پرورش کمک کند. در داخل نیز می توان از پتانسیل هایی از جمله سازمان دانش آموزی، معاونت پرورشی و آموزشی استفاده کرد.

وی یکی از معضلات اصلی این وزارتخانه را بحث آسیب های اجتماعی دانست و افزود: در حال حاضر مشکلاتی از نظر آسیب های اجتماعی در مدارس وجود دارد که نمی توان به آنها بی تفاوت بود. مباحث شناسایی، پیشگیری و درمان سه نکته ایست که باید به طور جدی آن را دنبال کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه در هفته جاری و جلسه ای که در دفتر مقام معظم رهبری نیز تشکیل شد، بحث آسیب های اجتماعی مورد تاکید ایشان است و امیدواریم آموزش و پرورش با حضور فعال در این کمیته بتواند در برخورد با آسیب های اجتماعی گام بردارد.

وی توسعه جشنواره های ورزشی را باعث افزایش انگیزه، تندرستی و سلامت در دانش آموزان دانست و افزود: باید این گونه جشنواره ها را در سطح منطقه، استان و کشور تقویت کنیم و معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز بودجه های لازم را پیش بینی کند.

فانی سند تحول آموزشی را مهمترین سند آموزشی دانست و افزود: انتظار داریم معاونت تربیت بدنی و سلامت با مرور دقیق سند تحول، جایگاه خود را پیدا کند و بتوانیم در سال های بعد این سند تحول را اجرایی کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ورزش قهرمانی یکی از فعالیت های آموزش و پرورش است، افزود: در فاز اول به دنبال سلامت هستیم و در فاز دوم به دنبال ورزش های پهلوانی و مردانگی و در فاز سوم به دنبال تقویت ورزش های قهرمانی هستیم. تجربه نشان داده است، تاکید بر ورزش قهرمانی، انگیزه بچه ها را در حوزه تربیت بدنی افزایش می دهد و باعث سلامت و تحرک دانش آموزان می شود.