به گزارش پارس ، احمد کریمی در گفت و گو با ایسنا، درباره امکانات و تجهیزات عکاسی نجومی در کشور، گفت: اکثر امکاناتی که در جهان وجود دارد در ایران نیز یافت می شود ولی به این شکل است که هر اندازه که پول دهی، آش می خوری. مشکلات مهم، گرانی این تجهیزات و امکانات است. فکر می کنم قبل از این مشکلات اقتصادی و گرانی ها، در زمینه ی عکاسی نجومی بسیار قوی تر بودیم. زیرا تهیه ابزار با سرعت بیشتری انجام می شد.

وی افزود: این گرانی باعث شده است که امکانات از دسترس عکاسان دور شود و در این قضیه افت کنیم. اکنون چیز زیادی نمی بینیم از کسانی که سال ها پیش با علاقه به مناطق کوهستانی یا کویری می رفتند و چند شب را در آنجا می ماندند و مشغول رصد و عکاسی می شدند. این امر بسیار کم شده است که می توان دلیل اصلی را گرانی تجهیزات و تهیه دشوار آن ها دانست.

این عکاس نجومی با اشاره به جایگاه نجوم ایران در جهان تصریح کرد: کشور ایران در این زمینه در جهان شناخته شده است. دوستانی داریم که باعث شدند تا جایگاه ایران در جهان بدرخشد. مانند بابک امیرتفرشی که تصاویر بی شماری از آسمان شب و تلفیقش با مناظر طبیعی جهان دارد، او با به راه انداختن پروژه ای با نام" جهان در شب" به ترویج علم نجومی می پردازد.

کریمی در پاسخ به این سوال که جایگاه عکاسی نجومی میان مردم ایران چگونه است و چقدر شناخت روی این حرفه دارند؟ اظهار کرد: شناخت مردم از عکاسی نجومی بیشتر از قبل است و شناختشان نیز بیشتر شده است. اکنون مردم می دانند که عکاسی نجومی چقدر لذت بخش و سرگرم کننده است. ولی به دلیل سختی در فراهم کردن امکانات و در دسترس نبودن تجهیزات جدید برای همه اقشار علاقه مند، نمی توان آن ها را تجربه کرد و این عدم تجربه عکاسان این فعالیت زیبا را حسابی کاهش داده است.

وی با اشاره به مشکلات این حرفه تصریح کرد: اولین مساله، مساله مالی است که گریبان گیر همه شده؛ مخصوصا قشر علاقه مند که بسیار حیف است این قشر، نتوانند این هزینه ها را پرداخت کند و در این عرصه خوش بدرخشد. این روزها تهیه یک تلسکوپ شکستی مناسب و یا یک پایه اتوماتیک عکاسی نجومی شاید به اندازه قیمت یک خودرو تمام شود. تازه بگذریم که امکانات جانبی این حرفه گاه از قیمت خود دوربین عکاسی نیز گران تر است.

نمایشگاه نقاشی و عکاسی نجومی

این عکاس با اشاره به نقاط قوت این حرفه در کشور، بیان کرد: مهم ترین نقطه قوت در عکاسی نجومی در ایران، وجود فضاهای تاریک بسیار است که باید به آن توجه شود تا از بین نرود؛ منظور از فضاهای تاریک، نقاطی است که از آلودگی نوری شهرها کیلومترها فاصله دارد. این فضاها در ایران کم نیستند و تنها به کمی حمایت مسؤولانه نیاز دارند تا به مکان های امن و مجهز برای اقامت منجمان و یا عکاسان نجومی بدل شود.

وی افزود: باید به آلودگی نوری در کشور نیز بسیار توجه شود تا بیش از این گسترش پیدا نکند. زیرا آلودگی نوری یکی از معضلات جدید زیست محیطی و مشکلات اساسی عکاسان شب به هنگام عکاسی است که روی عکس ها تأثیرات مخرب زیادی می گذارد.

کریمی در سخن پایانی اش گفت: عکاسی نجومی جزو کارهای فوق العاده و فعالیت های علمی خاصی است که توسط جوانان ایران حتی با کمبود امکانات پیش می رود. عکاسی شب و نجومی، نشاطی را به جوانان می دهد که شاید عکاسی روز به آن ها ندهد. این امر باعث می شود تا در طول یک شب تاریک با خواب شیرین مقابله کنند و در تمام شب با آسمان بالای سر و شگفتی های آن، حسابی سرگرم شوند.