به گزارش پارس به نقل از مهر، خطه آفتاب رنگ و بوی عزا و ماتم به خود گرفته و میلیون ها زائر و مجاور از ساعات ابتدایی امروز به سمت بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) روانه شده اند تا فقدان فرزند مهربان و رئوف را به امام آهودلان تسلیت بگویند.

صیقل دل های عاشق

پایتخت معنوی در سوز و گذار نهمین اختر تابناک امامت و ولایت غرق در حزن و اندوه است و خیل عظیم زائران و مجاوران از شب گذشته و سحرگاه امروز برای عرض تسلیت به علی بن موسی الرضا (ع) به حرم امن رضوی آمده اند تا ضمن صیقل دل های عاشق شان، یاد غروب غم انگیز شهادت امام جود و سخا را در روح و جانشان زنده نگه دارند.

همزمان با روز شهادت جلوه معرفت و بخشندگی حضرت امام جواد (ع) دسته ها و هیئت های عزاداری با تجمع در میدان شهدا در حال رساندن خود به حرم رضوی هستند تا باری دیگر شمیم عطر ولایت را در کوچه پس کوچه های رواق ها و صحن های رضوی استشمام کنند و به یاد دردانه امام غریبان از صمیم قلب به سوگ بنشینند.

حرم ملکوتی خورشید هشتم رنگ خون گرفت

حریم ملکوتی خورشید هشتم امروز رنگ ماتم به خود گرفته و در این وداع غم انگیز و غریب، عاشقان و دلدادگان چشم هایشان اشکبار و دلهای شان اندوهناک و محزون است و هیئت ها و دسته جات عزاداری در صفوفی منظم به یاد سلاله پاک و دردانه امام هشتم به سینه زنی و ذکر مصیبت می پردازند.

به مناسبت این روز ویژه برنامه هایی از سوی آستان قدس رضوی نیز برگزار می شود؛ مرثیه سرایی و عزاداری و حرکت هیئت های مذهبی از میدان شهدا به سمت حرم مطهر بخشی از برنامه های تدارک دیده شده آستان قدس رضوی به مناسبت این روز است.

سخنرانی آیت الله علم الهدی در رواق امام خمینی (ره)

همچنین امروز از ساعت ۹ صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر مراسمی در سوگ شهادت امام جواد (ع) برگزار خواهد شد. در این مراسم امام جمعه مشهد آیت الله احمد علم الهدی در رواق امام خمینی (ره) حرم رضوی سخنرانی کرده و به تبیین زوایای گوناگون اخلاقی و علمی امام جواد (ع) می پردازد.

برپایه این گزارش جلسات سخنرانی نیز با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی امام جواد (ع) پیش از نماز ظهر و عصر در اماکن متبرکه حرم رضوی برپا می شود و بر این اساس برای زائران غیرایرانی نیز برنامه های متنوعی در رواق دارالرحمه صحن جامع رضوی تدارک دیده شده است.

اجرای کارگاه هایی با موضوع تدبر در سیره امام جواد الائمه و مسابقه فرهنگی خورشید بخشندگان نیز از دیگر برنامه های روز شهادت امام محمدتقی است که توسط آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.