به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه خبری العربیه، امروز (جمعه) در پاریس رقابت شدید برای انتخاب مدیرکل جدید سازمان « آموزش، علوم و فرهنگ ملل متحد» (یونسکو) در جریان است.

بنابر این گزارش، یونسکو در حالی قرار است مدیرکل جدید خود را انتخاب کند که از سه سال پیش و با قطع حمایت های مالی آمریکا در پی عضویت فلسطین در این سازمان با مشکلات متعدد روبروست.

« ارینا بوکووا» مدیرکل فعلی یونسکو هر چند شانس زیادی برای انتخاب برای دومین دوره را دارد اما رقیب های جدی چون « رشاد فرح» سفیر جیبوتی در فرانسه و « ژزف مایلا» استاد دانشگاه لبنان دارد.

هر چند بوکووا معتقد است اداره این سازمان را به خوبی انجام داده است اما در مقابل فرح و مایلا معتقدند یونسکو جایگاه خود را از دست داده است چراکه علت وجودی این سازمان حفظ صلح از طریق فرهنگ بود.

ارینا بوکووا که در آغاز سال ۲۰۰۹ به سمت مدیرکلی یونسکو انتخاب شد در پی عضویت فلسطین در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ و قطع حمایت های مالی آمریکا ۲۲ درصد از بودجه خود را از دست داده است و در چند سال اخیر به جای ۶۵۳ میلیون دلار تنها ۵۰۷ میلیون دلار بودجه داشته است اما در ابتدای هفته جاری به اعضای کمیته اجرایی یونسکو گفته است که « بحران مالی را پشت سر گذاشته است» و « توانسته برنامه های تعیین شده را اجرایی کند» .

وی در عین حال ۵۰۷ میلیون دلار بودجه برای این سازمان را بودجه ای « زاهدانه در برابر ماموریت های یونسکو» عنوان کرده و افزوده است: نگهداری این بودجه موجب شد تا یونسکو ۳۰۰ کارمند خود را از دست بدهد.

بنابر این گزارش به نظر می رسد در این بین رای فرانسه به عنوان میزبان این سازمان مهم است و این کشور هرچند تا چندی پیش از « ژزف مایلا» مدیر فرانسوی لبنانی الاصل مرکز تحلیل و چشم انداز وزارت خارجه فرانسه حمایت می کرد چهارشنبه گذشته حمایت مجدد خود را از بوکووا اعلام کرد.

وزارت خارجه فرانسه گفته است: ایرینا بوکووا با بودجه ضعیفی که در دست داشت، توانست سیاست های شجاعانه ای برای اصلاحات در این سازمان انجام دهد و ما برای ادامه اجرای برنامه هایش از وی حمایت می کنیم.

در همین حال انگلیس و استرالیا از بوکووا حمایت کرده اند و یک سفیر غربی نیز گفته است که حمایت برزیل، چین، روسیه و هند باعث جمع شدن آرا برای دبیرکل فعلی یونسکو خواهد شد.

در مقابل اما برخی کشورهای عربی با انتخاب دوباره « ایرینا بوکووا» نیستند و یک دیپلمات عرب نیز گفته است: بوکووا در پی بحران مالی طرح هایی مبنی بر تغییر میزان مشارکت را رد کرد و موجب شد برنامه های علوم انسانی یونسکو لغو شود و برای همین نباید دوباره انتخاب شود.

یک سفیر عربی نیز به جلسه رای گیری مخفی امروز که قرار است توسط شورای اجرایی یونسکو صورت پذیرد، اشاره کرده و گفته است: پیش بینی می کنم بوکووا که به ۳۰ رای برای انتخاب شدن نیازمند است ۳۲ رای خواهد آورد.