به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد تقی طالبیان در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، آمار حوادث ترافیکی در کشور را بالا دانست و اظهار کرد: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است.

وی افزود: ۲۰ هزار نفر کشته در سال و بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مجروح، حاصل حوادث ترافیکی در سطح کشور است که براساس آمار جهانی در بین ۱۷۸ کشور جهان، در رتبه ۱۶۸ و بین ۱۰ کشور اول از این نظر قرار داریم.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی کشور تصریح کرد: در ایران ۲۵ هزار کیلومتر جاده اصلی و بزرگراه و ۱۲ هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی وجود دارد که ۴۰ درصد مرگ و میرها در این ۱۲ هزار کیلومتر است.

وی با اشاره به خودرو، انسان و جاده به عنوان سه عامل دخیل در حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: استاندارد بودن تجهیزات و جاده ها، و کاهش سرعت سبب کمتر شدن مرگ و میر می شود زیرا افزایش سرعت، با افزایش مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد.

طالبیان بستن کمربند را از دیگر موارد موثر در حوادث جاده ای دانست و افزود: بستن کمربند برای رانندگان و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، در کاهش آسیب سوانح موثر است که متاسفانه اغلب موتورسواران به این امر بی توجه هستند.

وی افزود: حرکت سریع و مارپیچ نیز از دیگر موارد خطرساز است که بیشتر بر اثر مصرف مشروبات الکلی و موارد روان گردان صورت می گیرند

رئیس مرکز فوریت های پزشکی کشور، تصریح کرد: در سال های ۸۰ تا ۸۳،۲۷ هزار نفر آمار مرگ و میر داشتیم که با تقویت بخش پیش بیمارستانی، یعنی افزایش آمبولانس و پایگاه های امداد از ۶۰۰ پایگاه به ۲۰۶۹ پایگاه، زمان رسیدن به محل حادثه از ۲۵ دقیقه به زیر ۱۴ دقیقه رسید و آمار به ۱۹ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

طالبیان افزود: سیاست های کلی باید با حوزه سلامت همراه و همگام باشد و در راه پیشگیری از حوادث گام برداریم تا حوادث کمتر شوند، بودجه و اعتبار فعالیت های عمرانی و تجهیز اورژانس نیز در صورت تقویت، در راه کمتر شدن تلفات حوادث مفید است.