به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد فرهادی رئیس جدید جمعیت هلال احمر در مراسم معارفه اش که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با اعلام پیگیری دیپلماسی بشردوستانه برای کاهش فشار تحریم ها و آمادگی برای تولید داروهای نوترکیب از آمادگی ایران برای آموزش امدادگران دیگر کشورهای جهان با همکاری سازمان ملل خبر داد.


وی با اشاره به اینکه سازمان تدارکات پزشکی در راستای پشتیبانی و مدیریت دارو و تجهیزات، می تواند به وزارت بهداشت کمک کند، افزود: برنامه ریزی هایی در زمینه تامین داروهای ضروری تر برای بیماران توسط این سازمان انجام گرفته که با هماهنگی وزارتخانه های ذی ربط، این مهم تحقق می یابد.


رئیس جمعیت هلال احمر به دیدار اخیرش با معاون دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و افزود: در این دیدار این نماینده از ما درخواست کرد که موسسه آموزش عالی را در سطح منطقه و حتی بین الملل گسترش دهیم و نسبت به پذیرش امدادگران و تربیت آنها در رشته های مختلف مدیریت بحران اقدام کنیم که ارتقای سطح موسسه آموزش عالی هلال احمر تا حد دانشگاه بین المللی دنبال می شود.


فرهادی همچنین در ادامه از همراهی و همکاری جمعیت هلال احمر در تولید داروهای جدید و نوترکیب خبر داد و گفت: جمعیت هلال احمر امکانات لازم را دارد و می تواند با همراهی شرکت ها و مراجع علمی، به تولید داروهای نوترکیب که اثربخشی زیادی در درمان بیماری های صعب العلاج دارد، اقدام کند.


رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تخصص، سابقه، پاکدستی معیار اصلی برای انتخاب مدیرانش است، عنوان کرد: در شرایط کنونی می توان دیپلماسی بشردوستانه را در صدر اقدامات هلال احمر برای کاهش فشار تحریم ها قرار داد و باید نشان دهیم که هلال احمر یاری رسان همه مردم در روزهای سخت است.


وی با اشاره به جایگاه جمعیت هلال احمر در فدراسیون صلیب سرخ و همکاری با ۱۸۷ جمعیت ملی، گفت: بیش از پیش از این ظرفیت استفاده می کنیم و این دیپلماسی بشردوستانه را تقویت خواهیم کرد.
فرهادی ضمن تشکر ویژه از رییس جمهور ایران، بیان کرد: از حسن انتخاب و اعتماد رئیس جمهور و اعضای شورای عالی کمال تشکر را دارم و امیدواریم با تدبیر راسخ در راستای خدمت رسانی هر چه بیشتر تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه تشکیل نهاد و سازمان بشردوستانه پاسخ به نیاز فطری بشر به صلح و آموزش است، اظهار داشت: باعث افتخار است که توفیق حضور و خدمت در سازمانی که هدفش یاری رساندن به انسان های آسیب دیده داخل و خارج از کشور است، حضور دارم. ۲۴ خردادماه با حضور حماسی مردم، دولت تدبیر و امید شکل گرفت و دولت امیدوارانه شروع به فعالیت کرد و برای ادامه مسیرش باید همه تلاش کنیم.


رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ایران روی کمربند زلزله واقع شده و آمار بالای تلفات بیانگر این است که باید همیشه آمادگی زیادی در برابر مخاطرات طبیعی و انسان ساز داشته باشیم، افزود: نهضت هلال احمر به عنوان گسترده ترین جمعیت کمک به افراد آسیب دیده را با توجه به اصول بنیادین خود، هدف قرار داده است.
فرهادی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر با اتکا به عدل انسان دوستی، بدون هیچ گونه تبعیض قومی، نژادی کمک به افراد آسیب دیده را در دستور کار خود قرار داده است، بیان داشت: بی طرفی، بی غرضی، استقلال، یگانگی و جهان شمولی از دیگر اصول بنیادین جمعیت هلال احمر است که با اتکا بر آن، به مردم آسیب دیده کمک می کند.
وی با بیان اینکه در هلال احمر ایران توفیقات زیادی کسب شده است، ادامه داد: برای پیشگیری و کاستن اثرات سوء همواره باید جلوتر از مخاطرات و خطرات حرکت کرد و بر اساس تفکر استراتژی سازمانی می توانیم به این مرحله پاسخگویی برسیم که با همت و یاری امدادگران، داوطلبان و جوانان و همچنین حمایت های دولت، این مهم دور از دسترس نیست.


رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این جمعیت ظرفیت پاسخگویی به بهداشت اضطراری را دارد، افزود: در حال حاضر ۸۶ واحد بهداشت و درمان اولیه، ۷۸ بیمارستان سریع الاستقرار و چهار بیمارستان مرجع و همچنین ۲۱۰۰ تیم پزشکی در این جمعیت فعال است که این مقدار کافی نیست و باید آمادگی خود را در راستای اقدامات پیشگیرانه و پاسخ سریع به حوادث افزایش دهیم.


فرهادی با بیان اینکه یک میلیون نفر هر ساله از طریق هلال احمر واکسینه می شوند، تصریح کرد: این در حالی است که حدود چهار میلیون نفر از هلال احمر درمان معمولی دریافت می کنند و این رقم به غیر از فعالیت ۲۷ بیمارستان و مرکز درمانی خارج از کشور است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت هلال احمر در بعد توانبخشی اشاره کرد و اظهار داشت: کمک به بازگرداندن معلولان به زندگی عادی در دستور کار قرار دارد و هر ساله ۱۰۰ هزار نفر از خدمات توانبخشی این جمعیت برخوردار می شوند.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این جمعیت دارای سازمان جوانان است که بیش از یک میلیون عضو دارد، گفت: سازماندهی و برنامه ریزی در ابعاد مختلف آموزشی و فرهنگی برای این جوانان عضو حائز اهمیت است.
فرهادی همچنین با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار نفر عضو سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هستند، عنوان کرد: این سازمان با اتکا به داوطلبانه بودن اقداماتش، اقدام به راه اندازی کاروان های سلامت کرده، بر همین اساس امسال بیش از ۵۴۰ کاروان به مناطق محروم اعزام شده است.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان تدارکات پزشکی، تصریح کرد: این مرکز در زمان جنگ تحمیلی نیز به عنوان مرکز فوریت های پزشکی خدمات زیادی را از لحاظ دارویی و درمانی به مردم و رزمندگان ارائه کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این سازمان از توانمندی های زیادی برخوردار است، بیان کرد: به دلیل نوع ماموریت جمعیت هلال احمر، این سازمان می تواند به خصوص در این شرایط بحرانی تامین دارو و تجهیزات با هماهنگی وزارت بهداشت اقدامات موثری انجام دهد.


فرهادی با بیان اینکه هلال احمر افتخار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران عتبات و خانه خدا را نیز دارد، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده توسط این مرکز، شاهد کاهش آمار مرگ و میر و ارتقای سطح سلامت زائران بوده ایم و حتی می توان نسبت به آموزش خاص پزشکانی که در مناسک حج شرکت می کنند، اقدام کرد که این مهم می تواند از طریق موسسه آموزش عالی هلال احمر انجام گیرد.
وی با بیان اینکه در گذشته جمعیت هلال احمر متولی بانک خونی کشور بود و به امر جمع آوری خون مشغول بود، اظهار داشت: با تشکیل سازمان انتقال خون، این امر در اختیار سازمان دیگری قرار گرفت و با این حال می توان همکاری با وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون را در دستور کار قرار داد.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر باید ظرفیت، همکاری و همراهی مردم را جلب کند، ادامه داد: باید حس همدلی بیش از پیش گسترش یابد و باید از ظرفیت های املاک و موقوفات با حداکثر بازدهی استفاده کرد.