به گزارش پارس به نقل از مهر، صبح امروز یکشنبه خط ریلی منطقه سپیددشت در استان لرستان شاهد حرکت نخستین آمبولانس ریلی کشور بود، آمبولانسی که قرار است مشکلات درمانی روستاییان حاشیه راه آهن در استان لرستان را رفع کند.

سال ها بود که دغدغه برخی روستاهای سخت گذر در حاشیه خطوط ریلی استان به مباحث حوزه درمان مرتبط بود که با پیگیری مسئولان امر و مجهز شدن راه آهن لرستان به نخستین آمبولانس ریلی کشور بخشی از این دغدغه رفع شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و قائم مقام وزیر بهداشت در استان در این رابطه به خبرنگاران گفت: این آمبولانس ریلی جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر از روستاییان حاشیه خطوط راه آهن را تحت پوشش قرار می دهد.

 

اردشیر شیخ آزادی با بیان اینکه در کمتر کشور خارجی در حوزه خاورمیانه چنین آمبولانسی به کار گرفته شده است، عنوان کرد: این نخستین آمبولانس ریلی کشور محسوب می شود که در راه آهن منطقه لرستان به حرکت درآمد.

 

وی با بیان اینکه این آمبولانس ریلی همه خدمات" آی سی یو" را تحت پوشش قرار می هد، بیان داشت: با توجه به اینکه راه آهن لرستان از مناطق سخت گذر زیادی عبور کرده و دسترسی به خدمات درمانی را مشکل می کند استقرار آمبولانس ریلی در این مسیر صعب العبور یکی از ضرورت ها بود که با همکاری خوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران این مهم تحقق یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به استقرار این آمبولانس ریلی (درزین آمبولانس) در ایستگاه سپیددشت در استان لرستان، افزود: این آمبولانس اولین دستگاه تخصصی انتقال بیماران در طول خطوط راه آهن کشوراست.

شیخ آزادی عنوان کرد: این آمبولانس به همت وزارت بهداشت و با تلاش متخصصان و کارشناسان شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با ارتفاع ۳ متر طراحی و ساخته شده است.

وی عنوان کرد: این آمبولانس ریلی  قابلیت جابجایی سه تا چهار بیمار راه بطور همزمان داراست و مسیر حرکت آن از شهر سپیددشت به طرف ایستگاه بیشه و شهرستان دورود و از طرف دیگر هم به سمت شهرستان اندیمشک خواهد بود.

قائم مقام وزیربهداشت در لرستان گفت: این آمبولانس ریلی به همه امکانات آمبولانس های معمولی مجهز است و با توجه به عدم دسترسی بسیاری از ساکنین مناطق سخت گذر مسیر راه آهن در لرستان که یکی از صعب العبور ترین محورهای ریلی کشور است، می تواند نیازهای درمانی و اورژانسی مردم محروم منطقه را به خصوص در صورت وقوع حوادث طبیعی و ریلی رفع کند.

 

شیخ آزادی یادآور شد: برای ساخت این آمبولانس ریلی اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

مدیر کل راه آهن استان لرستان نیز در مراسم افتتاحیه آمبولانس ریلی در منطقه سپید دشت با اشاره به اینکه کار طراحی و ساخت این آمبولانس به صورت ویژه و تخصصی انجام شده است، اظهار داشت: همه مراحل ساخت" درزین آمبولانس" ، خدمات فنی و تخصصی راه آهن این آمبولانس توسط کارشناسان راه آهن انجام شده است.

 

علی محمدی یادآور شد: همچنین این آمبولانس ریلی با یک سیستم کاملا ایمن طراحی شده است.

مدیر کل راه آهن استان لرستان با بیان اینکه سرعت حرکت این آمبولانس ۵۰ کیلومتر در ساعت است، افزود: مسیر حرکت این آمبولانس دارای هفت ایستگاه است که در روستاهای حاشیه راه آهن استان قرار دارد.

محمدی ادامه داد: این آمبولانس ۵۰ روستا را در مسیر حرکت خود تحت پوشش قرار می دهد.