به گزارش پارس ، اکرم پورشمس در گفت وگو با فارس، خاطرنشان کرد: سوزش سر دل، ترش کردن و حالت تهوع در طی روز از نشانه های بیماری رفلاکس است که می تواند ناشی از شل شدن دریچه معده و بازگشت غذا به مری باشد.

وی با بیان اینکه طی دهه اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی، شرایط آب و هوایی و تغذیه این بیماری شایع شده، افزود: استرس هم در تشدید این عارضه بسیار مؤثر است و افراد در شغل های پر استرس بیشتر دچار این عارضه می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این نکته تأکید کرد که غذاهای پرچرب مانند سس مایونز، کره، خامه و شیر پرچرب می تواند رفلاکس معده را تشدید کند بنابراین بهتر است افراد دچار این ناراحتی از خوردن غذاهای تند و محرک مانند فلفل، سس های تند و مواد حاوی کافئین مانند قهوه، کاکائو، نسکافه و چای بپرهیزند.

پورشمس گفت: همچنین تمام نوشابه های موجود در بازار حاوی کافئین هستند که خود عاملی در تشدید رفلاکس محسوب می شود.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد ترکیبات حاوی نیترات مانند سوسیس، کالباس و همبرگر از مهمترین عوامل ایجاد رفلاکس محسوب می شوند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: شرکت های غذایی برای آنکه غذا ماندگاری طولانی تری داشته و کپک نزند به آن نیترات اضافه می کند، غافل از اینکه نیترات در اتاق های جراحی برای شل کردن عضلات بیمار استفاده می شود که همان اثر را روی دریچه معده داشته و دریچه را شل می کند.

وی همچنین توصیه کرد تا نیم ساعت قبل از مصرف غذا و یک ساعت پس از غذا از مصرف هرگونه مایعات به ویژه نوشابه بپرهیزند چرا که خود عاملی برای ایجاد نفخ و رفلاکس است.