به گزارش پارس به نقل از تسنیم   ، عبدالرسول شکیبافر درخصوص پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایری اظهار داشت: تا جایی که توانسته ایم در اکثر مناطق عشایری به دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی خدمات ارائه کرده ایم به گونه ای که برخی مدارس در مناطق روستایی و عشایری کمتر از ۱۰ دانش آموز دارند.
وی افزود: در برخی از مناطق روستایی و عشایری حتی برای یک دانش آموز نیز معلم فرستاده ایم و تلاش داریم تا در مقطع ابتدایی پوشش ۱۰۰ درصدی را برای دانش آموزان برقرار کنیم اما این اتفاق کمتر رخ می دهد چرا که برخی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی بوده یا مشکلات و معلولیت های خاصی دارند که امکان حضور آنها در مدرسه وجود ندارد.
مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پروش ادامه داد: در مناطق عشایری دانش آموزان عمدتا تا پایه ششم تحصیل می کنند و بعد از آن بیشتر به یک نیروی کار تبدیل می شوند، در تمام مناطق محروم عشایری و روستایی امکان تاسیس مدرسه راهنمایی وجود ندارد بنابراین دانش آموزان باید برای تحصیل در مدارس راهنمایی مسافتی طولانی را طی کنند و خانواده های آنها نیز اجازه نمی دهند که در مدارس شبانه روزی تحصیل خود را ادامه دهند.
شکیبافر گفت: به منظور ترک تحصیل دانش آموزان عشایر تلاش می کنیم تا مدارس شبانه روزی را توسعه داده و خانواده ها را اقناع کنیم تا اجازه دهند که فرزندانشان در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند همچنین آموزش های غیرحضوری نیز منجر به کاهش ترک تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری می شود.
وی بیان کرد: ترک تحصیل دانش آموزان عشایر در گذر از مقطع ابتدایی به راهنمایی بیشتر شده و در مقطع دبیرستان حادتر می شود، بخشی از دانش آموزان عشایر که تحصیلات ابتدایی را به اتمام می رسانند برای ادامه تحصیل وارد مقطع راهنمایی نمی شوند و بیشترین ترک تحصیل را از راهنمایی به متوسطه شاهد هستیم.
مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پروش افزود: برای دانش آموزان عشایر آموزش های نیمه حضوری را برگزار کرده ایم که در برخی موارد نتایج مثبتی نیز داشته است البته تحت پوشش قرار دادن تمام آنها کار دشواری است.