به گزارش پارس ، این کارگردان تئاتر که ۲۰ شهریور ماه برای شرکت در جشنواره تئاتری « دیوالدو» راهی جمهوری چک شد، به ایسنا گفت: این چهارمین سال پیاپی است که در این جشنواره حضور دارم. در این جشنواره که در شهر « پیلسن» جمهوری چک برگزار می شود، نمایش هایی از کشورهای مختلف به صحنه می روند و علاوه بر آن گفتگوها و جلساتی برای معرفی تئاتر کشورهای گوناگون انجام می شود.

سرپرست گروه هنرهای اجرایی « ویرگول» اضافه کرد: در این سفر رایزنی هایی برای انجام یک تولید مشترک با گروهی از هنرمندان جمهوری چک خواهم داشت و قرار است سال ۲۰۱۴ نمایش نامه « ادیپ» را در قالب کاری مشترک با گروهی از بازیگران ایرانی و چک آماده اجرا کنیم.

او همچنین از حضور در جشنواره تئاتر « پیشرو» که در شهر مونیخ آلمان برگزار می شود، خبر داد و افزود: جشنواره « دیوالدو» چک از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ شهریور برگزار می شود و بلافاصله از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ شهریور برای شرکت در جشنواره تئاتر « پیشرو» به آلمان می روم.

دشت آرای که پنج سال است عضو دفتر تهیه و تولید بین المللی تئاتر است، یادآور شد: با حضور در این جشنواره ها تلاش می کنم تئاتر ایران را به هنرمندان و فعالان تئاتر در دیگر کشورها معرفی کنم، ضمن اینکه قرار است سال آینده جشنواره « دیوالدو» ، پنلی از تئاتر ایران داشته باشد.

کارگردان نمایش « باغبان مرگ» ادامه داد: در هر جشنواره بین ۳۰ تا ۳۵ اثر نمایشی به اجرا می رود. از سوی دیگر این فستیوال ها محلی است برای گردهمایی اعضای دفتر تهیه و تولید بین المللی تئاتر، به این معنا که برای تولید مشترک و تبادل تجربه ها با یکدیگر گفت وگو می کنیم.

وی با ابراز تأسف از آسیب دیدگی بخش بین الملل تئاتر ایران در چند سال اخیر افزود: در سه چهار سال اخیر بخش بین المللی تئاترمان آسیب زیادی دیده است که بخشی از آن به دلیل گران شدن ارز و بخشی دیگر به خاطر سوء مدیریت است اما وقتی در کشورهای دیگر حضور داریم افسوس بسیاری می خوریم چون می بینیم گروه ها و هنرمندان شان چقدر برای ارتباط و همکاری با گروه های ایرانی مشتاق هستند، درحالیکه ما مدام موقعیت های مان را هدر می هیم.

دشت آرای درعین اظهار خرسندی کرد: با تغییراتی که در مدیریت کشور ایجاد شده بخش بین الملل تئاتر هم وضعیت بهتری پیدا کند.

کارگردان نمایش« تن تن و راز قصر مونداس» گفت: تلاش می کنم در این سفرها هیأت هایی را از میان شرکت کنندگان دو جشنواره برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر دعوت کنم و امیدوارم بتوانم نمایش هایی را هم برای اجرا در ایران معرفی کنم. البته هنوز با هیچ یک از نهادهای نمایشی مذاکره ای نکرده ام ولی امیدوارم شرایطی برای همکاری های مشترک و حضور گروه های خارجی فراهم شود.

آروند دشت آرای در پایان صحبت اش از حضور در جشنواره ای دیگر در گرجستان خبرداد که این سفر مهرماه انجام خواهد شد.