به گزارش پارس ، فرشته شکیبایی در گفتگو با مهر اظهار داشت: رفتارهای جدید در کودکان باعث می شود والدین فکر کنند فرزند آنها رفتار غیرطبیعی و نامناسبی دارند، درحالی که رفتار کودکان با توجه به سن آنها باید مورد توجه قرار بگیرد.

شکیبایی با بیان اینکه بزرگترین مشکل والدین با کودکان خود وادار کردن آنها به همکاری در کارهاست افزود: حل این مشکل و دیگر مشکلات از طریق داد زدن، وادار کردن کودکان به انجام کارها، خشونت و کتک زدن امکان پذیر نیست بلکه بایستی معنای واقعی ادب کردن را از طریق درس دادن به کودکان آموخت.

وی با اشاره به اینکه تربیت کودک از بدو تولد او شروع می شود ادامه داد: رفتاری سرشار از عشق و محبت با کودک این اطمینان را در او به وجود می آورد که شما خیر و صلاح او را می خواهید.

این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه لحن والدین در برخورد با کودکان باید قاطع اما با محبت باشد اضافه کرد: آموختن انضباط به کودکان برای راحتی پدر و مادر و یا حفظ آرامش آنان نیست بلکه هدف، آموزش رفتاری درست به کودکان و جلوگیری از انجام رفتارهای زشت آنان است.

شکیبایی با اشاره به اینکه والدین خوب نحوه رفتار صحیح با کودک خود را می دانند ادامه داد: والدین آگاه باید بدانند در هر سنی چه توقعی از فرزند خود داشته باشند، تا چه اندازه در انجام کارها به او کمک کنند، چطور به او توجه کنند، چگونه رفتار قانونمند را به او بیاموزند و تا چه میزان برای او محدودیت و آزادی قائل شوند.

وی با بیان اینکه والدین سخت گیر اغلب کودکانی انعطاف پذیر دارند اضافه کرد: فرزندان والدین سخت گیر دقیقا می دانند چه کارهایی باید انجام دهند تا دچار دردسر نشوند. این کودکان می دانند در کنار تمام قوانین خشک، محبت بی قید و شرط هم وجود دارد.

شکیبایی بیان داشت: والدین مستبد همیشه در برخورد با کودکانشان عصبانی هستند زیرا آنان اغلب تنش های خود را با تنبیه و تحقیر فرزندشان آرام می سازند.

شکیبایی گفت: رعایت قوانین و مقررات در خانواده همراه با آزادی عمل، به کودکان عزت نفس داده و آنان را در باور کردن خود توانمند می سازد.