به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طول این دره حدود دو برابر بیشتر از دره « گراند کانیون» است و به نظر می رسد که تا پیش از یخ زدن یعنی در حدود ۳.۵ میلیون سال پیش، رودخانه بزرگی از میان آن عبور می کرده است.

سرزمین گرینلند یکی از دو صفحه یخی اصلی جهان را در خود جای داده است. صفحه عظیم یخی دیگر در منطقه « جنوبگان» قرار گرفته است. این یخ ها کیلومترها ضخامت داشته و تمام مناظر زیر خود را پوشانده اند و به همین دلیل تاکنون اطلاعات زیادی از صخره های گرینلند در دسترس نبوده است. با این حال اسکنرهای راداری قابل نفوذ به اعماق یخ ها با پرواز بر فراز یخ ها تا حد زیادی شکل این منطقه یخی را آشکار ساخته اند.

به گزارش ایسنا به نقل از « نیوساینتیست» ، کارشناسان یخچال های قطبی در سال ۲۰۰۱ میلادی یک تصویر سه بعدی از بستر گرینلند طراحی کردند اما در بسیاری از زوایا به دلیل کیفیت پایین این تصویر، بسیاری از ویژگی های آن نامشهود بود.

پس از آن ناسا اقدام به تصویربرداری ماهواره ای در این مکان کرد.

« جاناتان بامبر» ، استاد و محقق دانشگاه بریستول در انگلیس با بیان مطالب فوق افزود: در تصاویر دریافتی ماهواره ای بلافاصله شاهد یک دره بسیار عمیق در اعماق یخ ها بوده ایم که دست کم ۷۵۰ کیلومتر طول داشته و از مرکز جزیره گرینلند تا سواحل شمالی امتداد داشته و طول آن تقریبا دو برابر طول دره گراند کانیون است.