به گزارش پارس ، به نقل از فارس، مراسم اختتامیه جشنواره میلاد شب گذشته برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم منصور شرفی مدیرکل ارشاد اردبیل و دبیر جشنواره در سخنانی گفت: میلاد سرخ که آغاز رویش فرهنگ حماسه و ایثار است، بهانه ای است تا مروجین فرهنگ عاشورایی تکریم شوند. امیدوارم این حرکت ارزشی به درختی تنومند تبدیل شود و صمیمانه از همه پدیدآورندگان آثار ارزشمند در این حوزه، دوستان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همکاران سابق در سازمان سینمایی، استاندار محترم و… تشکر می کنم.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش و مدیر دومین جشنواره میلاد سرخ) نیز در سخنانی اظهارداشت: در این دوره از جشنواره استانداری اردبیل کمک بسیاری به ما کرد درحالی که در دوره اول گلایه های از مجموعه مدیران اردبیلی داشتیم.

آقامحمدیان در ادامه سخنانش درحالی که بغض گلویش را گرفته بود، عنوان داشت: اجازه ندهید که به راحتی این جشنواره را بگیرند. برای آوردن « میلاد سرخ» به این استان زحمات زیادی کشیده شده است. کمک کنیم که جشنواره رفته رفته تکامل پیدا کند و به عنوان نمونه ای در دنیا مطرح شود.

وی افزود: ما چه چیز از دنیا کمتر داریم؟ در دنیا، در یک روستا جشنواره ای معتبر برگزار می کنند. ما نیز جایی مانند سرعین را داریم که می تواند میزبان جشنواره های مهم دنیا باشد هرچند که تبلیغات جشنواره در سطح شهر خیلی مناسب نبود.

وی عنوان داشت: در این دوره ۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال و ۵۵ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد. امسال کمترین نقص را در برگزاری « میلاد سرخ» داشتیم اما متاسفانه از لحاظ تبلیغات ضعیف کار شد و آرزو به دل شدم تا تبلیغ جشنواره را حتی در تلویزیون محلی ببینم. واقعا هنرمندانی که به این جشنواره آمده اند به این راحتی در دسترس نیستند و می توانست بهره برداری خوبی شود.

وی گفت: قرار نبود که این جشنواره صرفا به حماسه عاشورا اختصاص پیدا کند. قرار بود در قالب جشنواره، فرهنگ ائمه نشر پیدا کند و در بخشی از ان هم به سیرت امام حسین (ع) و یاران ایشان پرداخته شود. فیلمسازان باید تلاش کنند دایره موضوعی آثارشان را گسترش دهند.

در بخش دیگر این مراسم نیز اکبر نکیزاد استاندار اردبیل در سخنانی اظهارداشت: به شما هنرمندان تبریک می گویم که فعالیت تان در زمینه عاشوراست، این توفیق بزرگی برای انسان است. طبق فرمایشاتی که از بزرگان مان شنیده می شود، دشمنان قوت اصلی ما مسلمانان را عشق به مکتب عاشورا می دانند. این مکتب امروز پاسخگوی تمامی نیاز های بشر است.

وی با بیان اینکه کسی معمار این مکتب است که بزرگترین کارگردانان دنیا به او احسنت می گویند، تصریح کرد: لحظه به لحظه عاشورا با کارگردانی آقا اباعبدالله (ع) شکل گرفته و هر لحظه اش یک داستان است. کدام نویسنده یا کارگردانی می توانست مظلومیت امام حسین (ع) را با فرزند ۶ ماهه اش به تصویر بکشد به جز خود ایشان؟ به همین دلیل است که مکتب عاشورا روز به روز ریشه دارتر شده و پس از گذشت بیش از ۱۴ قرن می بینیم نهضت عاشورا به قلب دشمنان واهمه ای انداخته که آن را قوت اصلی مسلمانان می دانند.

وی گفت: ما اردبیلی ها هرچه داریم از امام حسین (ع) و آقا ابالفضل (ع) است. بنابراین بنده تاکید دارم تا روزی که افتخار نوکری این مردم مومن را دارم، هم خودم، هم تک تک مسئولین و هم تک تک مردم اردبیل دست به دست هم می دهیم که هردوره آن را بهتر از قبل برگزار کنیم.

بخش دیگر این مراسم به تجلیل از دکتر جابر عناصری به عنوان پدر تعزیه ایران و موسس و یکی از اساتید ممتاز دانشگاه در حوزه هنر تعزیه اختصاص داشت.

وی در این مراسم در سخنانی بسیار حماسی در وصف اباعبدالله الحسین (ع) تعزیه مانندی اجرا کرد که حال و هوای سالن را کاملا عوض کرد، او گفت: من یک معلمم و نمی توانم در زمان خیلی اندکی درباره بزرگترین مرد دنیا صحبت کنم. جرقه فیلم مستند را در دانشگاه صدا و سیما، سینما تئاتر جه کسی زده است؟ از ناصر باکیده بپرسید که در چگونه فیلم « روز عاشورا» با دست های ورم کرده گرفتم. آقای شورجه، داریوش یاری، پناه برخدا رضایی و… همه شاگردان من بوده اند.

وی در ادامه به کتاب هایی که تالیف کرده، اشاره کرد و گفت: آیا هیچ وقت از کتاب ها سراغ گرفتید؟ این تفاخر نیست. این جلال و عزتی است که آقا امام حسین (ع) به من داده است. من با این انگشتانم که به مردگی زده، کتاب هایی نوشته ام که همه آن ها فیلمنامه است. البته من قطره ای در دریای معرفت پدرم هستم.

عناصری در ادامه یکی از کتاب هایش را به مسعود یحیوی که از او به عنوان فرزند معنوی اش در حفظ تعزیه نام می برد، تقدیم کرد. او سپس نسخه دیگری از کتابش را به زینب به رو از محله معمار اردبیل تقدیم کرد که از او به عنوان « سکینه» تعزیه خوانی این محله که آن را کربلای ایران می نامید، تقدیم کرد.

او در پایان سخنانش، مناظره ای بین امام حسین (ع) و شمر در روز عاشورا را به اجرا در آورد که با استقبال حاضران مواجه شد و منجر شد تا بسیاری دسته گل هایی را به او اهدا کنند.

پایان بخش این مراسم تجلیل از رشادت های مردم اردبیل به واسطه حضور پرشور در هشت سا دفاع مقدس بود که به این واسطه از خانواده شهیدان برادران عظیم پور که ۵ شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است، تجلیل شد.

به گزارش فارس، طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم اختتامیه جشنواره میلاد سرخ با حضور جواد شمقدری و حجت الله ایوبی مدیران سابق و فعلی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود که هیچ کدام از آنها به این مراسم نیامده بودند.

به گزارش فارس، اسامی برگزیدگان جشنواره میلاد سرخ به شرح زیر است:

در بخش اهدای جوایز فیلم های انیمیشن، دیپلم افتخار و تندیس و هدیه نقدی جشنواره برای بهترین کارگردانی پویانمایی جشنواره به آرزو کاوه از شهرکرد (برای فیلم « شرح اشتیاق» ) اهدا شد. همچنین « آن ها زنده اند» به کارگردانی محمد لطفعلی از نیشابور به عنوان بهترین فیلم انیمیشن این دوره از جشنواره انتخاب شد.

در این دوره از جشنواره، فاطمه قدیری نژادیان (برای « بهشت کجاست؟ » ) به عنوان بهترین کارگردان بخش فیلم های کوتاه داستانی اتخاب شد. همچنین یوسف یزدانی برای نگارش فیلمنامه « یک لحظه دیرتر» تندیس جشنواره را دریافت کرد. فیلم های « ارتش پنهان» و « بازگشت» به تهیه کنندگی روح اله سهرابی هم توانستند عنوان بهترین فیلم های این دوره از جشنواره میلاد سرخ را کسب کنند.

در بخش فیلم های بلند ویدئویی با اینکه کاندیدایی معرفی نشده بود، رضا دادوی بهترین کارگردان این بخش انتخاب شد. جایزه بهترین فیلمنامه این بخش هم به سیدروح الله حجازی برای نگارش فیلمنامه « ستاره» رسید.

جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره « میلاد سرخ» هم به « ستاره» روح الله حجازی رسید. جایزه بهترین بازیگر مرد به امیر آقایی برای بازی در « مسافر باران» و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره میترا حجار برای بازی در « ستاره» اهدا شد.

در بخش مستند، جایزه بهترین فیلم این بخش به « لبیک» به کارگردانی وحید امیرخانی اهدا شد. میردولت موسوی برای کارگردانی « عاشقانه» جایزه بهترین کارگردانی بخش مستند را دریافت کرد. موسوی جایزه اش را به پسرش تقدیم کرد که با فیلم دیگری در بخش مسابقه، رقیب او بود.

در ادامه، جایزه بهترین تحقیق و پژوهش مستند به فاطمه مشهدی مهدی کارگردان « واهوم» اهدا شد.

در بخش جوایز ویژه هیات داوران، جایزه فیلم کوتاه به « حنانه» به کارگردانی داریوش عذنانی، جایزه فیلم بلند ویدئویی به « مسافر باران» داریوش یاری، جایزه فیلم مستند « آب و آینه» و جایزه ویژه هیات داوران در بخش پویانمایی به فیلم « از خاک» پویا نظری اهدا شد.

همچنین در اختتامیه جشنواره میلاد سرخ، نسرین مقانلو برای بازی در « مختارنامه» و امین زندگانی برای بازی در « مختارنامه» ، « ملک سلیمان» و « راه بهشت» تقدیر شدند.

نسرین مقانلو در هنگام دریافت جایزه اش گفت: خوشحالم که توانستم در آثار تاریخی کوچک ترین قدمی را بردارم. همه ما ایرانی هستیم و شیعه مولا علی (ع) و حسین بن علی (ع) و باعث افتخارمان است که همه زندگی مان را از این دو بزرگوار سرچشمه می گیریم.

وی ادامه داد: سینما حرف برای گفتن مخصوصا برای دین زیبای مان دارد. امیدوارم جشنواره ی « میلاد سرخ» با همت مسئولان تداوم داشته باشد.

امین زندگانی هم هنگام دریافت جایزه اش بیان کرد: اگر « مسلم» در مختارنامه رنگی دارد، از نسخی است که استاد عناصری در کلاس به ما می دادند. یادم می آید به استاد میرباقری گفتم که می ترسم نقش « مسلم» را بازی کنم چون از تعزیه خوان هایی می ترسم که مسلم را خیلی بهتر تصویر می کنند. اگر کاستی ای داشت، عذرخواهی می کنم.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: ما برای هرچیزی در دین مان توصیه های خیلی بزرگی داریم که باید درست از آن ها دفاع شود، بدترین اتفاق، دفاع بد از دین و… است. نکته دیگر هم این است که خواهش می کنم نخبگان تان را مصادره نکنید. استاد عناصری ابتدا افتخار ایران است و سپس افتخار اردبیل است.