به گزارش پارس ، فرج الله سلحشور، فیلمنامه نویس و کارگردان سریال حضرت موسی (ع) که پیش از این مجموعه های مردان آنجلس و یوسف پیامبر (ع) را جلوی دوربین برده است، در پاسخ به این پرسش که چرا به ساخت زندگی انبیاء بنی اسرائیل علاقه مند است، به فارس گفت: انبیائی که در طول تاریخ بشر آمده اند، انبیاء ما نیز محسوب می شوند. ما به عنوان یک مسلمان اگر حضرت موسی (ع) را قبول نداشته باشیم، دیگر مسلمان نیستیم.

وی ادامه داد: در قرآن کریم که کتاب آسمانی و روش زندگی ماست، بیش از همه و حتی پیامبر اعظم (ص) ، نام حضرت موسی (ع) آمده است.

* داستان قوم بنی اسرائیل بهترین منبع برای معرفی صهیونیسم است

این کارگردان ارزشی سینما افزود: در قرآن کریم، خدا آنچه را که ما به عنوان یک انسان و به اسم دین باید تا روز قیامت اختیار و از آن پیروی کنیم، بیش از همه از طریق زندگی قوم بنی اسرائیل آموزش داده است. بنابراین ما از طریق پرداختن به داستان حضرت موسی (ع) آموزه های دینی را به جوانان آموزش می دهیم و صرفاً قصه نمی گوییم.

سلحشور، داستان قوم بنی اسرائیل از قرآن را بهترین منبع برای معرفی چهره یهودیان به ویژه صهیونیسم دانست و افزود: با پرداختن به این داستان می توان ماهیت، اشکالات و جنایات این قوم را برملا کرد که در هیچ جای دیگری چنین مدارکی پیدا نمی شود.

* نگاه فیلمسازان ما به ائمه اطهار (ع) جهانی نیست

نویسنده فیلمنامه مجموعه حضرت موسی (ع) در پاسخ به این پرسش که چرا نسبت به ساخت زندگی ائمه اطهار (ع) اقدام نمی کند، گفت: تاکنون چند فیلم و سریال با موضوع ائمه معصومین علیهم السلام در کشورمان ساخته شده است اما از آنجایی که شناخت کاملی از ائمه نداریم، هنوز نتوانسته ایم زندگی آن ذوات مقدس را به گونه ای تصویر کنیم که برای همه دنیا قابل درک و الگو باشد. نگاه ما شیعی و درون گروهی است و بلد نیستیم ائمه مان را جهانی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: هدفم از ساخت این چند سریال این است که به تجربه و تسلط کافی دست یابم و سپس سراغ چهارده معصوم بروم تا بتوانم حق آن ها را ادا کنم.

* از ۱۸ کارشناس مذهبی مشاوره می گیریم

سلحشور در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که اصلی ترین منابع نگارش فیلمنامه حضرت موسی (ع) چیست، گفت: از همه تفاسیر شیعی و سنی برای نگارش فیلمنامه بهره می بریم، اما روی دو تفسیر « المیزان» و « مجمع البیان» تأکید داریم، چرا که یکی دیدگاه روایی دارد و دیگری دیدگاه فلسفی و عرفانی.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مشاوران مذهبی فیلمنامه گفت: تا الآن حضور ۱۸ نفر از علما و بزرگان را در کنارمان داشته ایم و از مشورت آنان بهره برده ایم که از جمله آن ها می توانم به آیات سید حسین موسوی زنجانی، خوانساری و سیداحمد خاتمی، حجج اسلام حاج مهدی طائب، ولی الله نقی پورفر، علیرضا پناهیان و دکتر محسن میرباقری اشاره کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از نگارش سیناپس (داستان اولیه) زندگی حضرت موسی (ع) نیز آن را به رؤیت چهره های علمی مذهبی رساندیم و از نقطه نظرات آنان در نگارش فیلمنامه بهره می بریم.

  تاکنون نگارش ۵۰ قسمت از ۷۲ قسمت مجموعه حضرت موسی (ع) به پایان رسیده است و این سریال تاریخی در صورت تأمین منابع در همان محل ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) و با دکورهایی عظیم تر جلوی دوربین می رود.