به گزارش پارس ، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشوردرگفت وگو بافارس ضمن اشاره به فعالیت های شفاف نهاد و دفاع از آمار سرانه مطالعه کشور، اظهار داشت: فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور روشن و شفاف است و تمام آمارهای نهاد دقیق است؛ وقتی اعلام می کنیم ۳ هزار کتابخانه داریم هر فردی به سایت مراجعه کند می تواند با استفاده از آمار کتابخانه ها را ببیند و در بقیه موارد هم تمام موارد مستند است؛ نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اتاق شیشه ای مدیریت می شود و همه چیز شفاف دقیق و عالمانه است.

* فردی اعلام کرده بود که سرانه مطالعه غلط است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور ضمن اشاره به نقدهایی درباره سرانه مطالعه افزود: فردی اعلام کرده بود که سرانه مطالعه غلط است، البته کسی که اعلام کرده بود عنوان نکرده بود که سرانه چه میزان است!

وی ادامه داد: اعلام کردیم طی سنجش سال ۱۳۹۱ میزان سرانه مطالعه ۷۵ دقیقه است، اما این فرد مدعی شده بود که این میزان دروغ است، من انتظار دارم فردی که چنین ادعایی می کند ابتدا راست این دروغ را آشکار کند، فردی که اطلاع و وقوفی درباره این مسئله ندارد نباید چنین سخنی را مطرح کند.

واعظی بیان کرد: فردی که مثلا در حوزه داستان فعالیت می کند ممکن است اطلاعی از آمار و سنجش فرهنگی و مطالعه نداشته باشد، چرا که این موضوع دانش و علم است، نظام آکادمی و دانشگاهی ما به برخی از افراد دکترای آمار داده تا این موارد را با استفاده از دانش خود ارائه کنند تا مستند باشد ولی مشاهده چنین انتقادهایی ناشی از جهل است.

* سالانه ۳۵ جلد کتاب درباره سنجش فرهنگ عمومی منتشر می شود

وی در ادامه بیان کرد: هر سال ۳۵ جلد کتاب درباره سنجش فرهنگ عمومی منتشر می شود که یک فصل آن مصرف فرهنگی و بخش دیگر مربوط به سرانه مطالعه است؛ افرادی که چنین ادعایی می کنند به خودشان زحمت دهند و مقدمه ای که بنده بر این کتاب ها نوشته ام را بخوانند تا روش کار دستشان بیاید البته چند صفحه بعد پیرامون روش شناسی کار است، این افراد باید این کتاب را بخوانند و بعد اظهار نظر کنند.

* سوق کتابخانه ها با طرح ایستگاه مطالعه در فضاهای عمومی

واعظی ضمن اشاره به مهمترین اولویت نهاد کتابخانه ها تصریح کرد: اولویت برنامه های نهاد ابتدای هر سال مطرح می شود، اولویت ها در سال جاری هم عنوان شد؛ اما یکی از برنامه هایی که از اواخر سال گذشته آغاز کردیم و امسال هم اولویت اصلی ما شمرده می شود سوق کتابخانه ها با طرح ایستگاه مطالعه در فضاهای عمومی است، هدفگذاری ما این است که تا پایان سال تعداد این ایستگاه ها به هزار ایستگاه افزایش یابد، تاکنون ۴۹۰ ایستگاه داریم و امیدواریم تا پایان سال هزار ایستگاه فعالیت کنند.

* کتاب های امانت گرفته شده از ایستگاه های مطالعه بیش از کتابخانه ها هستند

واعظی با اشاره به اینکه سری سوم کتاب های ایستگاه مطالعه منتشر شده، ابراز داشت: اکنون در حال توزیع این کتاب ها میان ایستگاه ها هستیم البته سری چهارم کتاب ها هم آماده انتشار است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشوربا اعلام این خبر که میزان کتاب هایی که از ایستگاه های مطالعه امانت گرفته می شود بیش از کتابخانه هاست، اضافه کرد: در حال حاضر میزان کتاب هایی که مردم از ایستگاه های مطالعه امانت می گیرند از تعداد کتاب هایی که از کتابخانه ها امانت می گیرند بیشتر شده که این اتفاقی مبارک است.