به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سردار سعیدمنتظرالمهدی در کارگاه آموزشی دو روزه" مطالعات امنیت اجتماعی" با اشاره به سخنی از پیامبراکرم (ص) که به حضرت علی (ع) فرمودند: " مومن ایمانش کامل نمی شود مگر اینکه ۱۰۳ خصوصیت داشته باشد" ، خصوصیات مومنان را برشمرد و گفت: مومن باید دارای فکری پویا، کم هزینه و پرکار، صبور در سختی ها، دارای بهترین اخلاق، رازدار و دارای سعه صدر باشد.

وی ادامه داد: داشتن سعه صدر برای افرادی که در امور انتظامی فعالیت می کنند، بسیار لازم و ضروری است، بنابراین باید تمام برخوردهای ما بر پایه اخلاق باشد و با زیرمجموعه خود رفتاری ژنرالی نداشته باشیم.

منتظرالمهدی به اهمیت امر آموزش در نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: آموزش به عنوان اصولی ترین رکن توسعه سازمانی بوده و تداوم آن در دستور کار قرار می گیرد چرا که لازمه پویایی فکر بر اساس گفته پیامبراکرم (ص) ، آموزش و تحصیل است.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در جای جای نیروی انتظامی پیشگیری اجتماعی بر انجام امور انتظامی رجحان یافته است، گفت: درگذشته های دور این طور نبود و ناجا زمانی وارد عمل می شد که جرمی اتفاق افتاده بود اما خوشبختانه در حال حاضر ما وقایع را از قبل پیش بینی کرده و پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

وی با تاکید براینکه نباید با امور اجتماعی با اسلحه برخورد کرد، افزود: مهمترین مأموریت نیروی انتظامی پیشگیری اجتماعی است، برای مثال در حوزه عفاف و حجاب، ناجا در کنار ۲۵ دستگاه دیگر در حال فعالیت است که ۹۰ درصد فعالیت های آن دستگاه ها ایجابی است و تنها چند درصد باقی مانده برای باز اجتماعی کردن معدود افرادی که اصرار بر هنجارشکنی و پافشاری بر اقدامات خارج از دایره عرف و قانون دارند، توسط نیروی انتظامی و قوه قضائیه با آنان برخورد سلبی می شود.

منتظرالمهدی با بیان اینکه عالم ترین افراد در حوزه اجتماعی و مراکز برآورد اجتماعی استان ها باید بکارگیری شوند چرا که اطلاعات و برآوردهای آنان باعث تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطح نیروی انتظامی است؛ افزود: شناخت و ارائه تصویر درست از جامعه باعث می شود تا با استفاده از منابع اصلی به پیش بینی بپردازیم و در نتیجه تصمیم هایی در سطح ناجا ساخته شود. مراقب باشید اطلاعات و برآوردهای شما فرماندهان را به اشتباه نیندازد.

معاون اجتماعی ناجا افزود: برای مثال معضل طلاق در جامعه بسیار مهم است، به همین منظور برای شناخت این مشکل و راهکارهای حل آن، ابتدا باید موضوع، تبعات آن در جامعه و معضلات ناشی از آن را به درستی بشناسیم، تا بتوانیم تصمیم گیری و تصمیم سازی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر درست بنگریم در می یابیم که دلایل طلاق هایی که در حال حاضر در جامعه ما صورت می گیرد، واهی و پوچ است تا جایی که وقتی متقاضیان طلاق برای رفع مشکلات خود به مشاوره های ما مراجعه می کنند، مشکلات ۶۰ درصد این افراد مرتفع می شود، گفت: مطالعه و شناخت جامعه مهمترین و اصلی ترین مأموریت مرکز مطالعات معاونت اجتماعی است، چرا که تصمیم گیری های سطح ناجا بر اساس برآورد و نتایج آنان انجام می پذیرد.