به گزارش پارس به نقل از مهر، این گونه پستاندار جدید که Rugosodon eurasiaticus نام گرفته اندکی شبیه موش یا سنجاب خط دار است. این جانور ۱۶۰ میلیون سال پیش می زیسته و یک عضو اولیه از گروهی از پستانداران موسوم به multituberculates هستند که در سراسر سیاره زمین از ۱۷۰ میلیون تا ۳۵ میلیون سال پیش زندگی می کردند.

گروهی از دانشمندان بین المللی متشکل از آکادمی علوم زمین شناسی چین، موزه تاریخ طبیعی چین و دانشگاه شیکاگو آمریکا اعلام کردند این پستاندار جدید به خاطر داشتن دندان های چین داری که شیارها و حفره هایی بر روی آنها قرار دارند روگوسودون نام گذاری کردند. شکل دندانهای این جانور نشان می دهد او یک جانور همه چیز خوار بود که از برگ و دانه های گیاه سرخس و دیگر گیاهان و همچنین کرم ها و حشرات تغذیه می کرده است.

بر اساس گزارش دانشمندان در نشریه ساینس، استخوانهای مچ پای این جانور به طور شگفت انگیزی متحرک و انعطاف پذیر بوده و امکان دویدن سریع و چابکی فراوان را برای او فراهم می کرده است.

آخرین موارد از multituberculates از دوران کرتاسه و دوران پالئوسن عملکرد بسیار متنوع داشته اند برخی توانایی پریدن، برخی توانایی حفاری و دیگران قابلیت بالا رفتن از درخت را یافتند و بسیاری دیگر بر روی زمین زندگی می کردند.

به گفته ژکسی لو استاد دانشگاه شیکاگو و مجری این تحقیقات گونه هایی که از درخت بالا می رفتند و آنهایی که می پریدند جالب ترین استخوانهای مچ پا را داشتند که قابلیت چرخش به عقب پای عقبی را برای آنها فراهم می کرده است. آنچه که در مورد کشف این جانور جالب است این است که این ویژگی مچ پا در Rugosodon وجود داشته است.

به گفته محققان روگوسودون یک جانور شب زی بوده است که در اقلیم های معتدل در سواحل دریاچه ای در شمال شرق چین زندگی می کرده است. در آن زمان، این موجود در این منطقه با دایناسورهای و چند پستاندار دیگر زندگی می کرده است.