به گزارش پارس به نقل از ایسنا: برای رفتن به سفرهای خارج از کشور به طور معمول برخی از هزینه ها از جمله هزینه ویزا و عوارض خروج از کشور، تور و گشت، اقامت، خوراکی، خرید سوغاتی و سایر هزینه های سفر بین اغلب مسافران مشترک است که بنا بر آخرین آمارگیری مرکز آمار ایران از گردشگری ملی نزدیک به ۴۸۳ هزار و ۲۴۸ سفر خارجی با بیش از ۶۰۱ میلیارد تومان در تابستان گذشته انجام شده است.

بر اساس این آمار خانوارهای ایرانی در تابستان ۹۱ در مجموع نزدیک به ۱۳ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تومان برای ویزا و عوارض خروج از کشور پرداخته اند.

اما هزینه پرداختی برای تور و گشت سفرهای انجام شده بیشترین هزینه را برای مسافران بدنبال داشته است به طوری که هزینه این بخش ۲۶۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۸۰۰هزار تومان برآورد شده است.

حمل و نقل در سفرهای خارجی نیز از دیگر هزینه های قابل توجه برای این مسافرت هاست به گونه ای که نزدیک به ۱۱۱ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از در آمد خانوارهای ایرانی در فصل مورد بررسی به این بخش اختصاص داشته است.

همچنین هزینه اقامت بیش از ۴۸۰ هزار سفر به خارج از کشور ۴۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان تعیین شده است.

هموطنان ما در سفرهای خارجی خود حدود ۲۷ میلیارد و ۷۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را صرف هزینه خوراکی و دخانیات همچنین ۲۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را برای هزینه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی مصرف می کنند.

اما درمان، کمترین هزینه را در اقلام اصلی هزینه ها برای مسافران در سفرهای خارجی به همراه داشته و به حدود سه میلیارد و ۱۹ میلیون تومان می رسد.

از آنجایی که ایرانی ها اهل خرید سوغاتی هستند در مجموع سفرهای خود در تابستان ۹۱ نزدیک به ۹۶ میلیارد و ۲۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خرید برای اقوام اختصاص داده ند.

در عین حال ۱۸ میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز برای خرید کالا و لوازم در کشور های خارجی صرف شده است.

بخشی دیگر از هزینه ها نیز تحت عنوان سایر هزینه های سفر به پنج میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسد.

بنابراین گزارش می توان گفت که از مجموع هزینه ۶۰۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه صرف شده در مجموع ۴۸۳ هزار و ۲۴۸ سفر هزینه هر سفر خارجی در تابستان ۹۱ یعنی قبل از افزایش یکباره قیمت دلار حدود یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۱ تومان بوده است.