به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام سیداحمد موسوی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران به بدهیهای عمره دوره قبل به عربستان اشاره کرد و افزود: در عمره قبل ۶۰ میلیون دلار بدهی داشتیم که توانستیم تمامی آن را تسویه کنیم.

وی گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده توانستیم تمامی بدهیهای خود را به عربستان به صفر برسانیم این درحالی بود که مسئولان سعودی عنوان کرده بودند که ایران امسال (۹۰ ۹۱) عمره گزار به عربستان نخواهد فرستاد چون مشکلات ارزی دارند و اگر بیایند نیز بدهکار خواهند ماند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: همچنین امسال برای اولین بار در ماه صفر اطلاعات عمره به عربستان ارسال و ۲۷ هتل در مدینه و ۲۰ هتل در مکه اجاره و عملیات عمره آغاز شد، اما پس از گذشت ۴۰ روز از عمره متوجه شدیم که می توانیم ظرفیت عمره را افزایش دهیم بنابراین ۱۵ هتل در مکه و ۱۰ هتل در مدینه دوباره اجاره شد.

به گفته موسوی، در عمره سال جاری ۵۱۵ هزار نفر به عربستان اعزام شدند و باوجود از افزایش قیمت ارز و تورم تلاش کردیم قیمت ها همانند سال گذشته باشد اما قیمت و خدمات عمره در ایران باز هم کمتر از مالزی، ترکیه و مصر است و بطور متوسط هر فرد ۴ هزار دلار هزینه باید پرداخت کند درحالیکه در کشورهای دیگر قیمتها بسیار بیشتر است.

وی اظهار داشت: برای حج تمتع سال جاری سه بار به صورت کامل برنامه ریزی شد، بار اول برای ۷۵ هزار نفر، بار دوم پس از صحبت با مسئولان عربستانی و دریافت پنج هزار سهمیه اضافه برای ۸۰ هزار نفر و بار سوم به دلیل کاهش ۲۰ درصدی سهمیه حج همه کشورها برای ۶۴ هزار نفر برنامه ریزی انجام شد البته در این میان ما برای ۸۰ هزار نفر هتل اجاره کرده و قرار داد بسته بودیم که با صحبت های انجام شده توانستیم قرارداد ۹۵ درصد هتل هایی که در اثر کاهش ۲۰ درصدی سهیه نیازی به آنها نداشتیم را بدون پرداخت هیچ پولی لغو کنیم.

این مقام مسئول در سازمان حج در مورد قیمت حج تمتع نیز تاکید کرد: مسئولان نظارتی ۳۰ روز ۲۴ ساعته برای بررسی قیمت تمام شده حج تمتع و به منظور کاهش قیمتها در سازمان مستقر شدند اما در نهایت به قیمت اعلام شده سازمان حج رسیدند.

وی همچنین در مورد عتبات عالیات نیز گفت: از سال گذشته تا کنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات اعزام شدند و همچنین اقدام خوبی که در این خصوص انجام شد این بود که طلب شرکتهای عراقی را از ۱۰۰ میلیون دلار به صفر رساندیم.

موسوی همچنین از مخالفت با کاهش سهمیه عمره خبر داد و گفت: علی رغم مخالفتهای انجام شده توانستیم سهمیه عمره ۱۰۰ دستگاه و ارگان را که در مصوبه شورای عالی حج نیز نبود را کاهش دهیم و در حال حاضر براساس مصوبه شورای عالی حج فقط خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و دانشجویان و طلاب سهمیه دارند و همچنین افراد نخبه و مدال آور که به تایید برسد نیز از این سهمیه میتوانند استفاده کنند.

وی در مورد حذف سهمیه عمره زوج های جوان نیز گفت: این سهمیه در مصوبات شورای عالی حج وجود دارد و حذف نشده است اما سال گذشته سهمیه مشخصی برای آن در نظر گرفته نشد بلکه هر زوج جوانی که مراجعه کرد و ما تشخیص دادیم که این سفر برای آنها لازم است، به آنها سهمیه دادیم.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در مورد کاهش تعداد پزشکان و نیروهای خدماتی در کاروانها به منظور افزایش سهمیه مردن در حج نیز افزود: در عملیات تمتع امسال سهمیه ۳۰۰ پزشک کاهش پیدا کرده است و با این کار و با اسکان ۱۲ تا ۱۳ کاروان در یک هتل، به جای اینکه ۱۲ پزشک به حج اعزام شوند، چهار یا پنج پزشک در محلی به عنوان مطب در هتل به صورت ۲۴ ساعته به زائران خدمت رسانی می کنند.

وی در مورد افراد پشت نوبتی در عمره و تمتع نیز گفت: در حال حاضر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبت اعزام به عمره مفرده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز پشت نوبت تمتع هستند.

موسوی همچنین در مورد تخفیفهای حج تمتع نیز گفت: چنانچه بتوانیم قرار داد ۵ درصد هتلهای باقی مانده را نیز لغو کنیم در این صورت مبلغی را به حساب زائران بابت قربانی و سایر تخفیفات پرداخت خواهیم کرد.