به گزارش پارس به نقل از ایسنا، افزایش قابل توجه قیمت حج واجب امسال و اعتراض مردم و نمایندگان آن ها در مجلس، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت تا به دنبال کاهش هزینه ها و همچنین گرفتن تخفیف از عربستان باشد. این سازمان اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که پس از رایزنی با هواپیمایی سعودی، به کاهش هزینه ی بلیت و دریافت ۷۰ دلار تخفیف موفق شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی - رییس سازمان حج و زیارت - نیز در این باره اعلام کرد که بانک را مکلف کرده تا برای همه ی زائران حساب کوتاه مدت افتتاح کند تا در صورت گرفتن تخفیف در همه ی سطوح خدماتی، مانند تخفیف حاصل شده در قیمت بلیت هواپیما، مابه التفاوت آن به شکل اتوماتیک به حساب زائر واریز شود.

طبق دیگر اعلام این سازمان، قرار بود هزینه ی قربانی حج واجب امسال نیز از محل دریافت این تخفیف ها پرداخت شود؛ ولی حالا غلامرضا رضایی - معاون حج و عمره ی سازمان حج و زیارت - این موضوع را منتفی دانسته است.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت وجوه قربانی براساس تخفیف هایی که قرار بود به زائران بازگردادنده شود؟ گفت: با تغییری که در تعداد افراد اعزامی به حج تمتع امسال صورت گرفت و همه ی کشور ها به کاهش ۲۰ درصد از جمعیت زائران خود موظف شدند، سازمان حج و زیارت نیز مجبور شد بعد از کاهش ۲۰ درصدی، قرارداد تعدادی از هتل های مکه و مدینه خود را فسخ کند که هتل داران برای فسخ این قراردادها هزینه هایی را از سازمان گرفتند که این ها به هزینه های حج تمتع ۹۲ اضافه شدند.

معاون حج و عمره اظهار کرد: بر این اساس، کارشناسان در حال بررسی هستند که با توجه به تخفیف های گرفته شده قبل از کاهش ۲۰ درصدی و ضرری که سازمان برای کاهش ۲۰ درصدی اقامت در هتل های عربستان متحمل شده، آیا امکان بازگرداندن وجوهی وجود دارد یا خیر، که هنوز چیزی اعلام نشده است.

رضایی در ادامه، به پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: فعلا پرداخت نشدن هزینه ی قربانی و پرداخت این هزینه از مبالغی که قرار بود به زائران بازگردانده شود، منتفی است و همه ی زائران باید این هزینه را پرداخت و اصل فیش واریزی را به مدیر کاروان خود تحویل دهند و تصویری از آن را نزد خود نگهداری کنند.

وزارت حج عربستان در تیرماه امسال با ارسال نامه ای به کشورهای اسلامی رسما موضوع کاهش ۲۰ درصدی سهمیه ی حج امسال را مطرح و از کشورها خواست تا در این باره اقدام کنند. دلیل عربستان برای انجام این خواسته، اجرای طرح توسعه ی حرمین در مدینه و بویژه مکه بود. این مسأله اعتراض بسیاری از کشورهای اسلامی را برانگیخت، چراکه عمل به این خواسته برابر با متحمل شدن خسارت مالی سنگینی بود.

سازمان حج و زیارت ایران هم اگرچه در ابتدا، زیر بار کاهش سهمیه نمی رفت و آن را تکذیب می کرد، اما سرانجام پس از قبول این درخواست، مجبور به فسخ قرارداد با برخی هتل ها در عربستان شد.

رییس سازمان حج و زیارت با آن که گفته بود، برای فسخ قرارداد با بیش از ۱۴ هتل در عربستان، یک ریال هم به صاحبان آن ها نپرداخته، اما سیاست های دیگری که این سازمان در پیش گرفت، مثل ادغام کاروان های حج که هزینه ی بیشتری را به برخی زائران به منظور انتقال به کاروان های گران تر تحمیل کرد و همچنین گرفتن هزینه ی قربانی از زائران برخلاف وعده ی قبلی، ظاهرا نشان دهنده ی آن است که سازمان حج و زیارت خسارت مالی حج واجب امسال را از جیب زائران پرداخت می کند.

هرچند موسوی در توجیه ادغام برخی کاروان ها که به دنبال حذف ۲۰ درصد از مدیران کاروان ها اتفاق افتاد، گفت: سازمان حج از زائران پول اضافی نمی گیرد و آن ها فقط مابه التفاوت هزینه ی هتل را پرداخت می کنند.

او همچنین افزود: در حالی که عربستان ۲۰ درصد از سهمیه ی همه ی کشورها را کم کرده، سازمان حج و زیارت چه کاری می تواند انجام دهد، اما زائر می تواند مطمئن باشد، سهمیه اش برای سال آینده محفوظ است.