به گزارش پارس به نقل از  فارس، « گهواره ای برای مادر» با وجودی که می توانست با توجه به موضوعش اکران موفقی در ماه مبارک رمضان داشته باشد اما به خاطر عدم برنامه ریزی صحیح نتوانست گیشه موفقی را ازآن خود کند. « گهواره ای برای مادر» به کارگردانی پناه بر خدا رضایی فیلمی است معناگرا با نگاهی عمیق به مقام شامخ مادر. این فیلم درباره دختری است که در حوزه علمیه تدریس می کند و قرار است برای تبلیغ به خارج از کشور عزیمت کند دختر مادری نحیف دارد که برای مراقبت از او سفر و تبلیغ را کنار می گذارد.

سینمای ایران در خصوص مقام والای مادر بضاعت اندکی داشته و کمتر فیلمی در این باره ساخته شده است. مهمترین فیلم « مادر» زنده یاد علی حاتمی است. « گهواره ای برای مادر» نگاهی عمیق به مقام مادر و دغدغه های یک مدرس حوزه دارد اما در شرایطی بسیار بد این فیلم اکران شد و نتوانست آن گونه که باید مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

شاید بتوان به جرات گفت، این فیلم قربانی شرایط اکران شد. در شرایطی که همه تهیه کنندگان و کارگردانان آثار خود را برای عید فطر آماده کرده و از ماه ها قبل برای آن برنامه ریزی کردند فیلمی که با بودجه فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شد در شرایطی که هیچ یک از صاحبان آثار حاضر به اکران فیلم نبود، فیلم با عجله اکران شد این در حالی است که اگر بخش خصوصی این فیلم را تهیه می کرد یا حداقل بخشی از سرمایه آن را تامین می کرد حاضر به اکران آن در این زمان نبود زیرا سرمایه خودرا در خطر دیده و این خطر حتی اگر میزانش بسیار محدود باشد برای بخش خصوصی جبران ناپذیر بوده و حاضر به ریسک نیستند.

فیلمی که می توانست نزدیک به زمان بزرگداشت مقام مادر اکران شود و با تبلیغ مناسب مخاطب را با خود همراه کند با عجله و حتی یک هفته بدون سر گروه اکران شد و نتوانست مخاطب را با خود همراه کند. این در حالی است که به این نوع آثار « فرهنگی» اطلاق می شود و ارگان ها و نهادها مصر هستند آثاری از این دست را تولید کنند تا مورد توجه مخاطب قرار گرفته و تاثیرات مثبت و مؤثری داشته باشد اما این نگاه با توجه به اکران های ناموفق و بد این دسته از فیلم ها اتفاق نمی افتد. « گهواره ای برای مادر» با مشارکت فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شد در گفت و گو با مدیران این دونهاد درباره فیلم و چگونگی اکران آن گفت وگو کردیم مدیران این ارگان ها اعتقاد داشتند فیلم در زمان مناسب با توجه به مضمون و محتوایش اکران شده است اما چرا این فیلم نتوانست آنگونه که باید با مخاطب ارتباط مناسب برقرار کند.

منبتی: همزمانی اکران فیلم با ماه رمضان امکان تبلیغ مناسب را گرفت

در همین رابطه هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر درباره چگونگی تبلیغات فیلم « گهواره ای برای مادر» که کمتر در سطح شهر دیده می شود و در مکان های مناسب نیست، گفت: فیلم « گهواره ای برای مادر» جز تولیدات موسسه تصویر شهر به شمار می آید و ۴۰ درصد از فیلم را سرمایه گذاری و مشارکت کردیم. فیلم فیلم ارزشی است وباید بستر مناسب برای تبلیغات مهیا کنیم. تلاش هم کردیم که از فضاهایی که در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری است برای تبلیغات محیطی بگیریم اما اکران فیلم مصادف شد با ماه مبارک رمضان مصادف شد و زمانی که تقریبا همه فضاهای تبلیغات محیطی در اختیار سازمان فرهنگی هنری به تبلیغات برنامه های ماه مبارک رمضان اختصاص داده شد.

وی در ادامه توضیح داد: تابلوهای محیطی در اختیار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تجاری نیست و بیشتر تبلیغی فرهنگی است، سازمان هم در کل مناطق شهری برنامه های مناسبتی در آستان جانان را داشت و طبیعی بود که قبل از این فیلم برای ماه مبارک رمضان تایید شود، تبلیغات را نصب کرده بودند و نمی توانستیم این تبلیغات را حذف کنیم. ما تنها تابلوهایی را به این فیلم اختصاص دادیم که هیچ تبلیغی روی آن نصب نشده بود.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در ادامه درباره تبلیغات دیگر برای فیلم توضیح داد: علاوه بر پرتال های شهری و پل، ۳۰۰پوسترهای تبلیغاتی فیلم را در در اختیار مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قراردادیم تا تمام فضاهای خالی را در اختیار فیلم قرار دهند.

وی درباره تولید فیلم هایی که ارگان ها و نهاد ها در آن مشارکت دارند و تهیه کننده تلاشی برای رقابت با بخش خصوصی نمی کند گفت: نهادهای مختلف در تولید فیلم ها مشارکت می کنند از جمله شهرداری، وزارت ارشاد، فارابی و… براساس اهداف سازمانی اقدام به تولید فیلم می کنند. این فیلم ها به لحاظ موضوع و مضمون ارزشی مخاطب خاصی را دارد که بخش خصوصی راسا اقدام به تولید این فیلم ها نمی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه فیلم فرهنگی اینگونه نیست، فیلم « نارنجی پوش» مشارکت داشتیم اهداف و برنامه های سازمان فرهنگ و هنری بود و توانست فروش میلیاردی هم داشته باشد.

منبتی: فیلم باید دارای عنصر جذابیت باشد

منبتی در ادامه توضیح داد: فیلم باید بتواند دارای عنصر جذابیت باشد و مخاطب را با خود همراه کند. بعضی فیلم ها فروش مناسب و خوبی دارند ولی برخی در اکران فروش خوبی ندارند و در نمایش خانگی یا فروش به تلویزیون مورد اقبال قرار گیرد. ما فیلم هایی در بخش خصوصی هم داریم که با عدم اقبال مخاطب مواجه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که « گهواره ای برای مادر» برای نمایش در ماه مبارک رمضان مناسب بود گفت: این فیلم مناسب ترین فیلم برای این ماه بود. فیلم موضوع و مضمونی فیلم خوبی بود اما اکران سینماها در این ماه متاسفانه به علت عدم همکاری سازمان صدا و سیما و فیلم های دیگر اکران نشد، ما اکران موفق و خوبی را در سینماها نداشتیم.

احمدی: شهرداری حمایت لازم را از فیلم کرد

محمد احمدی یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی « گهواره ای برای مادر» درباره عدم تبلیغات مناسب برای فیلم گفت: مسئولیت تبلیغ و نمایش به عهده دفتر پخش داده شده است و شهرداری هم هرگونه که توانست در ارایه بیلبرد و تبلیغات شهری کمک کرد.

وی درباره اکران مناسب فیلم گفت: متاسفانه طرح « اذان تا اذان» نتوانست موفق عمل کند و به همین دلیل فیلم « گهواره ای برای مادر» هم نتوانست موفق عمل کند. اما نکته مهم این است که در مواجهه با تماشاگر اکثر افرادی که فیلم را دیدند با آن موافق بوده و توانستند با آن ارتباط منطقی و خوبی برقرار کنند. و راضی بودند

نجاریان: برخی تهیه کنندگان دغدغه ای برای اکران فیلم ندارند

حسن نجاریان درباره عدم دغدغه مندی تهیه کنندگان برای اکران مناسب و جذب مخاطب فیلم در شرایطی که هزینه تولید فیلم را از ارگان ها و نهادهای مختلف دولتی دریافت می کنند، گفت: این نوع نگاه عمومیت ندارد. البته این عدم دغدغه مندی را نمی توان منکر شد اما ما تهیه کنندگانی داریم که با ما کار کردند و به شدت به دنبال پخش فیلم، فروش فیلم به رسانه ها و تلویزیون و… هستند. اما برخی اینگونه عمل می کنند و دغدغه بعدی برای اکران فیلم را ندارند.

نجاریان: سود تهیه کنندگان را در فارابی کنترل می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که شاید معتقدند سود لازم را در تهیه و تولید اثر کسب کرده اند گفت: بله ممکن است این نگاه را هم داشته باشند و معتقد به این امر باشند که سود لازم را در تولید برده اند ما از این امر نگران بودیم و سعی کردیم آن را کنترل کنیم و تهیه کننده سود زیادی نبرد و دغدغه هم داشته باشدو یکی از راهکار ها در فارابی این بوده است که یک درصدی از فیلم تهیه کننده را در کار شریک کنیم و صددرصد تهیه کننده و تولید اثر مربوط به فارابی نباشد تا یک مقدار تهیه کننده شریک کنیم تا به دنبال پخش فیلم هم باشد و جواب هم داده است.

قائم مقام فارابی درباره چگونگی عمل کرد تهیه کنندگان در این خصوص گفت: ممکن است تهیه کنندگانی که با فارابی مشارکت دارند نوع فعالیت شان با کاری که در بخش خصوصی انجام می شود متفاوت باشد و اگر تهیه کنندگان انگیزه داشته باشند بهتر فعالیت می کنند. فیلم های فارابی در سال گذشته به گونه ای تهیه شد که دفاتر پخش برخلاف سالهای گذشته برای پخش فیلم رقابت داشتند و روی پخش آن کار کنند و عنصر « جذابیت» در فیلم ها و تولیدات فارابی براثر یک شیبی به یک سرانجام می رسد که خدا را شکر امسال به نتیجه رسیدیم.

نجاریان: برای ما هم جای سوال دارد که چرا فیلم مورد توجه قرار نگرفت

وی درپاسخ به این سؤال که « گهواره ای برای مادر» فیلمی با موضوع مقام مادر و زندگی یک زن حوزوی اکران خوبی نصیبش نشد چرا این اتفاق افتاد گفت: ماه رمضان فیلم ها مورد توجه قرار نگرفت شرایط مختلفی باعث شد که این اتفاق رخ دهد. برای ما هم جای سوال بود که چه اتفاقی افتاد که فیلم ها مورد توجه قرار نگرفت. ما در مورد این فیلم تبلیغات و بیلبرد برای پخش کار کردیم، فیلم سینماهای خوبی از جمله فرهنگ داشت اما مورد استقبال قرار نگرفت. باید این امر را واکاوی قرارداد اما برای ما هم جای سوال داشت که چرا با توجه به داستان فیلم خانواده ها به دیدن فیلم بروند.

وی درباره تبلیغ فیلم در حوزه اشاره کرد و گفت: ما تبلیغ زیادی در حوزه های تهران انجام دادیم و شرایط را فراهم کنیم که فیلم را ببینند اما علاقه زیادی نسبت به رفتن به سینما نداشتند.

نجاریان در پاسخ به این سوال که فیلم برای اکران ماه رمضان مناسب بود یا خیر گفت: آنچه که ما فکر می کردیم به نسبت فضای فیلم ماه رمضان نزدیکی هایی وجود داشت و اکثرا تاکید داشتند فیلم برای ماه رمضان مناسب است. اما متاسفانه اتفاق خوبی برای فیلم نیافتد.

به نظر می رسد ارگان ها و نهادها باید دقت نظر بیشتری در ارایه بودجه به تهیه کنندگان و تولید آثار داشته باشند و علاوه بر تولید در حوزه اکران نیز حمایت های لازم و برنامه ریزی مناسب صورت گیرد همانگونه که در تشکیل سازمان سینمایی یکی از اهداف سازمان حمایت از اکران فیلم ها بود.

این روزها علاوه بر اکران نامناسب فیلم سینمایی « گهواره ای برای مادر» فیلم سینمایی « گلوگاه» که از تولیدات وزارت نیرو است هم با همین مشکل مواجه شده و با بی توجهی به زمان مناسب و شرایط اکران این فیلم که می توانست در فرهنگ استفاده از برق و انرژی موفق عمل کند و به نوعی در این خصوص فرهنگسازی صورت گیرد مورد غفلت قرار گرفت و تهیه کننده اثر توجهی به زمان مناسب برای اکران فیلم نداشت.