به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسجد نصیر الملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.

این مسجد یکی از زیباترین مساجد شیراز بوده و تماشای آن با شیشه های زنگی طاق های بلند و کاشیکاری های زیبا یش یکی از آرزوهای هر جهانگردی به حساب می آید.

این بنا به دستور" میرزا حسن علی" ملقب به" نصیر الملک" که یکی از بزرگان سلسله قاجار بوده ساخته شده است؛ معماری آن کار" محمدحسن" معمار بوده و مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است.

مسجد" نصیر الملک" از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیبا ترین مساجد ایران است.

مسجد دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال آن قرار دارد.

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی های رنگارنگ مزین گشته است مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است.

شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و طاق این شبستان روی ستون های سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش تایی و به تعداد ۱۲ عدد و به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است که آن را با ۷ در چوبی با شیشه های رنگارنگ به صحن مساجد مرتبط می کند.

سنگ تراشی و تزئین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل شیراز است طاق و دیوارهای این شبستان با کاشی کاری رنگارنگ شده است در دو طرف این طاق نما ۲ طاق کوچکتر نیز وجود دارد.

مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند و ایوان شمالی زیباتر از ایوان جنوبی است.

ایوان شمالی دارای ۳ طاق در ۳ طرف است و از سمت چهارم به صحن راه دارد این ایوان دارای ۴ غرفه است و سقف میانی آن با مقرنس کاری و کاسه سازی پنج کاسه مزین شده است.

ایوان جنوبی نیز دارای ۲ گلدسته است و در حیاط آن نیز حوضی مستعطیل شکل و سنگی با فواره وجود دارد.