به گزارش پارس ، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی کتاب های کمک آموزشی و نحوه تشخیص کتاب های استاندارد از سوی خانواده ها و دانش آموزان، گفت: از سال ۱۳۷۸ زمانی که بحث کتاب های کمک آموزشی داغ شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت، سازمان پژوهش، دفتر انتشارات کمک آموزشی را متولی سامان بخشی این بازار نابسامان کرد.

وی ادامه داد: مقرر شد در آن سال جشنواره ای برگزار شود تا ضمن معرفی کتاب های کمک آموزشی استاندارد و مورد تایید آموزش و پرورش، زمینه های شناسایی این قبیل کتاب ها نیز فراهم شود و ضمن معرفی ناشران برتر و حمایت از آنها، اسامی کتب مورد تایید در پشت جلد کتاب های درسی درج شود.

ناصری افزود: دفتر انتشارات کمک آموزشی، اسناد مورد استاندارد را بر اساس موضوعات طبقه بندی آماده کرد و در اختیار ناشران و مولفان، مترجمان و مولفین قرار داد و پس از آن، نظارت ها بیشتر و دقیق تر شد به طوری که سال گذشته مصوبه ای در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و از سوی رییس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن نهادهایی که در زمینه های فرهنگی و آموزشی فعالیت دارند، مطابق این مصوبه عمل کنند و به کتب کمک آموزشی که مطابق استانداردهای آموزش و پرورش و دفتر انتشارات سازمان پژوهش تدوین شده باشند، مجوز توزیع در مدارس صادر شود.

ناصری با بیان اینکه آموزش و پرورش بر اساس قانون با افرادی که برخلاف این مصوبه عمل کنند برخورد خواهد کرد، اظهار کرد: اوضاع نابسامان کتاب های کمک آموزشی در سال های اخیر مدیریت شده، چراکه در سال ۷۸ تنها ۱۸ درصد کتاب های کمک آموزشی بازار مورد تایید و مطابق با استانداردهای آموزش و پرورش بود، این در حالی است که امروز استاندارد کتاب های کمک آموزشی در حال حاضر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جریان نشر کشور به سمت و سوی درستی هدایت شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار کتاب های کمک آموزشی، بازار پر سودی است، برخی مواقع سودجویی به استانداردها غلبه می کند، لذا با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر کتاب های جدیدالتالیف وارد مدارس شده و طی سال های آینده نیز این روند وجود دارد و کتاب ها به روز می شود، باید در نظر داشت منطق و مبنای کتاب کمک آموزشی با محوریت کتب درسی است.

به گفته این مقام مسوول در سازمان پژوهش، داستان کتاب های غیراستاندارد از جایی آغاز می شود که کتاب جدیدالتالیف هنوز چاپ نشده و به دست دانش آموزان نرسیده، اما کتاب کمک آموزشی آن منتشر می شود و این همان موقعی است که باید رسانه ها برای اطلاع رسانی به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی ادامه داد: زمانی که محتوای کتاب قطعی می شود تا برای چاپ انبوه برود، PDF آن در سایت چاپ و توزیع بارگذاری می شود و بنابراین اگر ناشری در زمینه تالیف کتاب های کمک آموزشی فعالیت دارد باید پس از دریافت و مطالعه دقیق محتوای PDF نسبت به تالیف کتاب کمک آموزشی اقدام کند و پس از ارسال نسخه نهایی کتاب خود چنانچه سازمان پژوهش آن را تایید کرد، اجازه انتشار آنها صادر و نامه آن در سایت سامان کتاب درج می شود.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش تصریح کرد: افرادی هستند که به دنبال کسب منافع و سودجویی روال منطقی نشر کتاب کمک آموزشی را طی نمی کنند و از سوی دیگر از عدم اطلاع کافی خانواده ها و مردم سوء استفاده کنند.

ناصری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رویکرد آموزش و پرورش از کتاب های درسی به سمت سیستم های آموزشی پیش رفته، بحث کتاب های کمک آموزشی همچون سابق مطرح نیست چرا که در کنار کتب کمک درسی، کتب کار، لوح گویا و یا سایر بسته های آموزشی تولید می شود و بخشی از کتاب های کار یا سایر بسته ها از سوی انتشارات مدرسه که تحت نظارت سازمان پژوهش قرار دارد تولید و توزیع می شود، لذا این تولیدات مطابق با استانداردهای آموزش و پرورش هستند.

به گفته وی، تمامی تولیدات انتشارات مدرسه مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش قرار دارد و نمی توان انتشاراتی را به این استاندارد برای کتاب های کمک آموزشی یا سایربسته های آموزشی معرفی کرد. البته انتشارات تربیت انجمن اولیا و مربیان و کانون پرورش کودکان و نوجوانان نیز کتاب های محدود را منتشر می کند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی های آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه برخی از موسسات نشر کتاب قبل از چاپ کتب درسی، کتاب های کمک آموزشی آن را منتشر و تبلیغ می کنند، گفت: خانواده ها و دانش آموزان چنانچه تمایل دارند از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنند، نام کتاب را در سایت سامان کتاب جستجو کنند و همچنین با توجه به اینکه معلمان نیز مرجع بسیار مناسبی برای معرفی کتاب های کمک درسی هستند، بهترین روش راهنمایی گرفتن از معلمان است و برای سازمان آموزش و پرورش نیز مرجعیت دارد.

ناصری تنها مرجع مورد تایید و مطمئن که کتاب های آن مطابق استانداردهای آموزشی است را" انتشارات مدرسه" عنوان کرد و گفت: این انتشارات بهترین مرجع برای این کتاب هاست و خانواده ها بدون سردرگمی و جستجو برای یافتن کتاب مورد نظر می توانند از این انتشارات کتاب های مورد نیاز فرزندانشان را تامین کنند.

وی گفت: البته کار سایر ناشران فعال در این حوزه را نفی نمی کنیم چرا که ممکن است برخی از کتاب های آن ها نیز در پشت جلد کتاب های درسی آمده باشد اما در لیست کتب انتشارات مدرسه نباشد، لذا خانواده ها دقت کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی جدید و همچنین توزیع کتاب های مدرسه، توصیه می شود خانواده ها و دانش آموزان در صورتی که نیاز به کتاب های کمک آموزشی داشته باشند تاییدیه کتاب کمک آموزشی مدنظر را از طریق" سایت سامان کتاب" استعلام کنند.