به گزارش پارس ، کاظم نصرتی نصرآبادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نمی توان حفاظت از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده را تنها به یک محیط بان سپرد، افزود: به دلیل کمبود نیرو، هیچ اطمینانی وجود ندارد که حریق در مناطق طبیعی به موقع شناسایی شود تا بتوانیم نیروهای کمکی را سریع در محل حاضر کنیم.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی های چند روزه در کشورهای پیشرفته مانند امریکا، اظهار کرد: اگرچه این کشورها با مشکلاتی بسیار بزرگتر از ما مواجه هستند اما مساله این است که در ایران مراتع فقیر و پوشش جنگلی محدودی داریم که حتی آتش سوزی های کوچک هم مشکل ساز خواهد شد.

عضو جامعه جنگلبانی ایران تصریح کرد: همچنین امکانات ما به هیچ عنوان با دیگر کشورهای دنیا قابل مقایسه نبوده و حفاظت نیز بدون هیچ ضابطه ای انجام می گیرد که باعث می شود که با دیگر کشورهای جهان از نظر کنترل و اطفای حریق هر روز فاصله بیشتری پیدا کنیم.

نصرتی با بیان اینکه دلیل خسارات زیاد در پی آتش سوزی در منابع طبیعی کشور، کشف دیرهنگام حریق است، افزود: برای حل این مشکل مسئولان کشور باید با در نظر گرفتن اهمیت و ارزش منابع طبیعی، اعتبارات لازم را فراهم کرده و ضمن افزایش تجهیزات، به آموزش نیروها نیز بپردازند.

وی تاکید کرد: آتش سوزی در طبیعت، خسارات بسیاری را به محیط زیست وارد خواهد کرد. به ویژه اگر منطقه، زیستگاه حیات وحش یا ذخیره گاه زیستکره باشد. بنابراین در حالی که گرمای هوا باعث افزایش حریق می شود نباید با بی برنامگی و کنترل نامناسب حریق باعث افزایش خسارات نیز شویم.