به گزارش پارس به نقل از خراسان، ۱۶۰نماینده مجلس در واکنش به اقدام غیر قانونی بنیاد شهید و امورایثارگران درخصوص نحوه پرداخت مطالبات ایثارگران در قالب پرداخت سهام و دریافت تعهد از آنان، در نامه ای به رئیس جمهور، خواستار اجرای دقیق قانون بودجه و پرداخت نقدی مطالبات ایثارگران در واپسین روزهای کاری دولت شدند. اقدامی که به گفته نمایندگان، غیرقانونی و تخلف از قانون است.

۱۶۰نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار پرداخت مطالبات ایثارگران مطابق قانون بودجه ۹۲شدند. دراین نامه آمده است: همان گونه که مستحضرید بر اساس بند ۱۲ ۲۷ قانون بودجه سال ۹۲، دولت به فروش نقدی و قسطی سهام فروش قطعی نرفته سهام شرکت مادرتخصصی صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واریز وجوه به حساب و درآمد عمومی مکلف است. همچنین بر اساس بند ۱ ۲۷ دولت به صراحت به واریز منابع ناشی از فروش سهام به حساب و درآمد عمومی مکلف است تا بر اساس وجوه حاصله از این بند و سایر بندهای مرتبط کلیه مطالبات ایثارگران را پرداخت کند. بر اساس گزارش های رسیده و بر اساس مستندات دولت و بنیاد شهید به استناد بند ۱ ۳ ۲۴ قانون بودجه سال ۹۱، مطالبات ایثارگران عزیز را در قالب تعهدنامه ای به بانک دی واگذار تا از این طریق مطالبات را پرداخت کنند. از آنجا که این امر پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می شود بیانگر تعارض با قانون بودجه بوده و لازم است اصلاح شود و از اخذ تعهدنامه از ایثارگران مبنی بر پرداخت برخی مطالبات از طریق سهام خودداری و برای پرداخت مطالبات ایثارگران مطابق مفاد قانون بودجه ۹۲ به شکل نقدی اقدام کنند. "

احتمال طرح شکایت از بنیاد شهید

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس در گفت وگو با خراسان از احتمال طرح شکایت مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و به خراسان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران و در راس آن دولت در خصوص اجرای قانون بودجه ۹۲ تخلف کرده است. وی تصریح کرد: مجلس در قانون بودجه سال گذشته پرداخت مطالبات ایثارگران را در قالب پرداخت سهام تعیین کرده بود اما به دلیل مشکلات موجود در قانون بودجه ۹۲پرداخت مطالبات را به شکل نقدی تعیین کرد و مقرر شد همه مطالبات ایثارگران نقدی پرداخت شود. با این حال و با وجود فروش سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس توسط دولت و واریز مبلغ حاصل از فروش این شرکت به خزانه دولت، بنیاد شهید و امور ایثارگران حاضر به پرداخت مطالبات ایثارگران به شکل نقدی نیست ودر اقدامی غیر قانونی از ایثارگران تعهد محضری برای دریافت مطالبات در قالب سهام در یافت کرده است. وی خاطر نشان کرد: در صورت تمکین نکردن از قانون توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و بازپس ندادن تعهد نامه های محضری اخذ شده از ایثارگران، مجلس از این نهاد شکایت و حقوق ایثارگران را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد. وی در خصوص میزان مطالبات ایثارگران نیز گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران میزان مطالبات را ۶هزار و ۸۰۰میلیارد تومان اعلام کرده و برای پرداخت آن درخواست بودجه داده بود که پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون تلفیق مجلس میزان دقیق مطالبات ایثارگران کمی بیشتر از ۴هزار میلیارد تومان برآورد و در قانون بودجه برای آن اعتبار درنظر گرفته شد.

واگذاری سهام به جای مطالبات ایثارگران غیرقانونی است

مجتبی رحماندوست نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس نیز در گفت وگو با خراسان اقدام اخیر بنیاد شهید و امور ایثارگران را خلاف قانون بودجه ۹۲کشور دانست و گفت: نمایندگان هنگام تصویب قانون بودجه بر نقدی بودن پرداخت مطالبات ایثارگران تاکید کردند تا از ایجاد هرگونه مشکل برای این عزیزان جلوگیری شود، با این حال دولت در اقدامی غیر قانونی برخلاف قانون بودجه کشور مطالبات ایثارگران را در قالب سهام، پرداخت کرده است. وی مطالبات ایثارگران را در قالب مواد ۹۴تا ۹۹قانون بودجه دانست و گفت: پرداخت کمک هزینه مسکن، پرداخت هزینه های دانشگاهی، هزینه های درمانی و حقوق معوقه ایثارگران بر اساس قانون برعهده دولت گذاشته شده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف به پرداخت نقدی آن به ایثارگران است. ضرغام صادقی عضو فراکسیون ایثارگران با بیان این که پرداخت مطالبات ایثارگران به صورت واگذاری سهام و دریافت تعهدنامه در تقابل و تضاد با نص صریح قانون است به خراسان گفت: متاسفانه بنیاد شهید و امور ایثارگران در عمل به قانونی که سال ۸۹ مصوب شد، سلیقه ای عمل کرده است و با تهیه فرمی از ایثارگران تعهد می گیرد تا مطالبات خودرا به شکل سهام دریافت کنند و دیگر درباره این مطالبات ادعایی نداشته باشند. درحالی که این مسئله جایگاه قانونی ندارد.

۳درخواست نمایندگان از رئیس جمهور

این نماینده مجلس سهم مطالبات ایثارگران را ۴۳۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس خواستار اجرای بند ۱۲-۲۷ و ۱-۲۷ قانون بودجه سال ۹۲ از سوی ریاست جمهوری شده اند و در نامه درخواستی خود ۳ مطالبه جدی را مطرح کرده اند: تسریع در پرداخت مطالبات ایثارگران و اجرای بندهای ۱۲-۲۷ و ۱-۲۷، پرداخت مطالبات به صورت نقدی و جلوگیری از اخذ تعهد از ایثارگران مبنی بر این که با دریافت سهام ادعایی در مورد مطالبات خود نداشته باشند و مطالبات خود را به صورت سهام بگیرند. صادقی ادامه داد: پیشنهاد دولت در ابتدا این بود که دیون خود را به چند گروه از جمله ایثارگران به شکل سهام و به صورت یکسان به تمام گروه ها پرداخت کند، مجلس در برابر این پیشنهاد، پرداخت مطالبات به ایثارگران را به شکل نقدی و پرداخت دیون را براساس یک جدول مشخص تعیین کرد که در آن، پرداخت به شکل سهام و دریافت تعهد از ایثارگران اصلاً مطرح نشده است. در همین رابطه اسماعیل کوثری، دیگر رئیس فراکسیون ایثارگران نیز به خراسان گفت: مصوبه مربوط به نحوه پرداخت مطالبات ایثارگران از ابتدا مصوبه مناسبی نبود ولی به گمان این که مطالبات آن ها سریع تر پرداخت می شود، مصوب شد ولی شیوه واگذاری سهام در عمل جواب نداد. این نماینده مجلس افزود: در اجرای این شیوه ۲ نکته وجود دارد یکی تمایل نداشتن ایثارگران به دریافت سهام به جای مطالبات و دیگر این که سهامی که در نظر گرفته شده است ارزش و اعتبار مناسبی ندارد. کوثری بروز این مسائل را ناشی از ناکارآمد بودن مصوبه دانست که باید اصلاح شود و خاطرنشان کرد: واگذاری سهام به جای مطالبات هر روز با اعتراض های بیشتری روبه رو می شود. وی تاکید کرد: اگر امسال اصلاح این مصوبه عملی نشود، سال دیگر آن را قانونی می کنیم. سیدمرتضی حسینی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز از عملی نشدن مصوبه به شکلی که در قانون تصویب شده است، سخن گفت و به خراسان گفت: در حال حاضر ارتش تمام مطالبات ایثارگران خود را پرداخت کرده است ولی مطالبات ایثارگران سپاه و بسیج پرداخت نشده است. زیرا دولت اعتبار لازم را اختصاص نداده است. وی با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور تصریح کرد: این نامه تنظیم و ارسال شده است تا این موضوع را پیگیری کنیم و بتوانیم با قید دو فوریتی آن، هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنیم.

درخواست زریبافان از احمدی نژاد برای پرداخت نقدی مطالبات ایثارگران

چند روز پیش رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور پرداخت نقدی مطالبات ایثارگران تا پایان ماه مبارک رمضان، در نامه ای مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را از ریاست جمهوری خواستار شد. به گزارش ایرنا در نامه مسعود زریبافان با اشاره به دستور رئیس جمهور درباره پرداخت مطالبات ناشی از ماده ۱۳مربوط به آزادگان خطاب به احمدی نژاد آمده است: همه ایثارگران دریافت مطالبات معوقه خود را به صورت نقدی خواستار هستند، اما در قوانین بودجه سنوات اخیر، همه مطالبات معوقه از محل سهام شرکت های دولتی پیش بینی شده و ردیف بودجه ای خاصی برای پرداخت نقدی این مطالبات منظور نشده است. در این نامه با اشاره به بند ۱۲-۲۷ که توسط مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه سال ۹۲ افزوده شده، به مشکل بزرگ فروش سهام پتروشیمی خلیج فارس و تأدیه مطالبات معوقه ایثارگران اشاره شده است. زریبافان در این نامه با اشاره به این مطلب که صدور چنین دستوراتی موجب ایجاد سوء تفاهم در جامعه ایثارگران نسبت به خادمین خود شده است، افزود: ممکن است این تفکر پیش آید که نکند خدای ناکرده، خادمین خانواده معظم شهدا و ایثارگران در انجام تکالیف خود قصور کرده اند؛ در صورتی که این جانب طی ۴سال گذشته از هیچ کوششی به خصوص درباره پیگیری مطالبات معوقه آنان فروگذار نکرده ام.