× خیلی ها زندگی خود را از طریق ترور شخصیت پیش می برند

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، معاون فعالیت های سینمایی کشور در نشستی که با حضور خبرنگاران خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فارس و سایت های سینماپرس و مشرق نیوز ترتیب داده شده بود، در ابتدا ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) گفت: این ایام مظلومیت ایشان را به شدت به مردم یادآوری می کند. ایشان زیر انبوه ناجوانمردی ها و تهمت ها بودند به شکلی که پس از انتشار خبر ضربت خوردنشان، بعضی از مردم به مسجد رفتن او را باور نمی کردند.

وی ادامه داد: این خیانت که ترور شخصیت افراد را نشانه گرفته برای امروز و دیروز نیست و گویا ریشه در تاریخ دارد و خیلی ها از این طریق زندگی خود را پیش می برند.

× تشریح دلایل نگرفتن مدارک ۲۴ صنف سینمایی

عظیمی پس از سخنان ابتدایی اش درباره ی علت تحویل نگرفتن مدارک صنوف سینمایی که روز گذشته برای وی ارسال شده بود، گفت: مدارک به علت نقص به دوستان برگردانده شد. دوستان فکر می کردند صرف تحویل مدارک کافی است و گفته اند که نامه ی کسر مدارکی که ازما گرفته اند نشان می دهد که وظیفه مان را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: صنف یک تشکیلات است. ایجاد یک تشکیلات مقدماتی نیاز دارد و باید اساسنامه ی آن بر اساس قانون و قالب ارائه شود، سپس اساسنامه در مجمع عمومی خودشان تصویب می شود و سپس هیأت مدیره را انتخاب می کنند.

معاون فعالیت های سازمان سینمایی با اشاره به اتفاقات روز گذشته خاطرنشان کرد: روز گذشته ششم مردادماه یک زونکن حاوی ۲۴ اساسنامه به دست ما رسید اما این اساسنامه ها دلیل بر ایجاد یک تشکیلات نیست و باید ضوابط و قراردادی که برای تشکیل یک تشکل وجود دارد نیز کامل باشد بنابراین مدارک آن ها قابل پذیرش نبود. آن ها فکر می کردند اگر ما این مدارک را بپذیریم، قانونی شده اند، اما قانون اجازه ی پذیرش مدارک ناقص را به ما نمی دهد.

× این مدارک را باید در مهلت ۷۲ ساعته ارائه می دادند تا می پذیرفتیم

عظیمی سپس بااشاره به اساسنامه ی اصلاحی خانه سینما که توسط هیأت هفت نفره امضا شده بود، ضوابط تشکیل یک صنف را برشمرد و اظهار کرد: صنوف برای ثبت ابتدا باید هیأت موسس معرفی کرده، اساسنامه یشان را براساس اساسنامه ی تیپ اصلاح یا تدوین کنند و سپس آن را به مجمع عمومی خودشان ببرند. در مجمع اساسنامه تصویب و سپس هیأت مدیره انتخاب می شود. پس از طی این مراحل صنوف برای ثبت مدارکشان را به ارشاد ارائه می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا طی چنین مراحلی در ضرب الاجل ۷۲ ساعته از صنوف خواسته شده بود؟ اظهار کرد: در توافقنامه ی ۱۳ تیر نوشته شده که « اسناد لازم» برای ثبت صنوف باید قبل از برگزاری مجمع ارائه شوند اما این اسناد لازم را کدام مرجع تعیین می کند؟ طبیعی است که این کار بر عهده ی وزارت ارشاد است.

معاون فعالیت های سازمان سینمایی در عین حال خاطر نشان کرد: ما با توجه به زمانی که داشتیم و از آنجا که می خواستیم به توافقنامه پایبند باشیم اعلام کردیم که در آن ۷۲ ساعت همین کاری را که دیروز انجام دادید، باید انجام می دادید. دوستان باید همین مدارک را آن موقع به ما تحویل می دادند و ما نیز آن ها را قبول می کردیم و می توانستند مجمع عمومی شان را برگزار کنند حتی اگر آن زمان یک درخواست برای ما صادر می کردند کار انجام شده بود اما چون این اتفاق نیفتاد مجمع عمومی صنوف قانونی برقرار شد.

× توضیح درباره ی مهلت تعیین شده توسط ناجا و بی اطلاعی از سخنان رییس جمهور و محسنی اژه ای

عظیمی در ادامه این نشست به چند پرسش خبرنگار ایسنا درباره ی رایزنی رییس جمهور با وزیر ارشاد در روز گذشته ششم مرداد برای حل مشکل خانه ی سینما، سخنان محسنی اژه ای و همچنین توافق های انجام شده با نیروی انتظامی پاسخ داد.

وی درباره ی تماس رییس جمهور با وزیر ارشاد برای برگزاری مجمع عمومی خانه ی سینما در روز ششم مردادماه تأکید کرد که در این زمینه اطلاعی ندارم.

عظیمی همچنین درباره ی این که سخنگوی قوه قضاییه گفته که این قوه در حال پیگیری موضوع خانه سینما بوده و از دو طرف خواسته است که کار جدیدی انجام ندهند، نیز تأکید کرد: چنین مطلبی را ندیدیم. البته اگر دستوری نیز وجود داشت طبیعتا باید کتبا ابلاغ می شد اما در هر صورت من مطلبی را که شما می گویید، نخوانده ام.

معاون فعالیت های سازمان سینمایی درباره ی آخرین وضعیت ساختمان خانه سینما که تحت حفاظت نیروی انتظامی است هم اظهار کرد: توافقی که شد این بود که تا زمانی که وزارت ارشاد نظر نهایی اش را پیرامون وضعیت خانه ی سینما اعلام نکند، ساختمان در اختیار هیچ گروهی قرار نگیرد. وزارت ارشاد نیز تا این لحظه درباره ی ساختمان خانه سینما هیچ اظهار نظری نکرده و موردی را اعلام نکرده است.

وی در عین حال با تأکید بر اینکه ساختمان خانه ی سینما در اختیار وزارت ارشاد است، افزود: ساختمان شرایطی دارد که وزارت ارشاد باید برای آن تصمیم گیری کند تا ببیند آن را در اختیار کدام گروه قرار دهد. در هر صورت ساختمان و اموال خانه سینما پس از انحلال در اختیار وزارت ارشاد است.

عظیمی در برابر این مطلب که حکم انحلال خانه ی سینما توسط دیوان عدالت اداری باطل و این تشکل فعلا تعطیل شده است، یادآور شد: خانه سینما تا ابد تعطیل است و این با انحلال فرقی ندارد.

× دوستان حاضر به همگرایی نشدند

معاون سازمان سینمایی در ادامه ی نشستش با اشاره به اینکه تشکلی متشکل از صنوف سینمایی ایجاد شده است، اظهار کرد: اکنون بحث جایی به عنوان مرکز صنوف سینمایی یا اتحادیه یا مجمع صنوف سینمایی و یا هر نام دیگری است که در واقع تشکلی متشکل از صنوف سینمایی خواهد بود. در ۱۹ تیرماه مجمع عمومی این تشکل برگزار شد و از نظر وزارت ارشاد هم قانونی بوده است. بنابراین ما خانه ی سینمای ۲ نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما در این مدت تمام تلاشمان بر این بود که نوعی همگرایی ایجاد کنیم. ما می خواستیم حتی کسانی را که فعالیت غیرقانونی می کردند، جمع و همگرایی ایجاد کنیم اما این کار به نتیجه نرسید و قرار این دوستان نبود چون می گویند اگر قرار نیست که آن ها در ترکیب اصلی خانه ی سینما باشند پس خانه ی سینمایی هم نباید وجود داشته باشد در حالی که برای ما همه اهالی سینما مهم هستند.

× تا قبل از مجمع ۱۹ تیر همه کاری می شد کرد

پس از این سخنان خبرنگار فارس از عظیمی پرسید که در هر صورت اساسنامه ها روز گذشته به وزارت ارشاد آمده بود و می توانست برای تحقق این همگرایی پذیرفته شود. عظیمی نیز در پاسخ گفت: تا قبل از ۱۹ تیرماه می توانستیم هم کار انجام دهیم اما وقتی مجمع عمومی صنوف قانونی برگزار و انتخابات انجام شد و این انتخابات مورد تأیید وزارت ارشاد قرار گرفت خیلی کاری از دست ما برنمی آید و ایجاد تشکیلات موازی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: از آن زمان به بعد اگر صنفی بخواهد تشکیل شود باید طبق مقررات وزارت ارشاد درخواست خود را ارائه دهد.

× نظر عظیمی درباره ی نام تشکل ۱۹ تیرماه و حکم دادگاه در این زمینه

معاون فعالیت های سازمان سینمایی در این بخش در پاسخ به دو پرسش خبرنگار ایسنا درباره ی نام تشکل ۱۹ تیر که مدام در رسانه ها تغییر می کند و همچنین حکم دادگاه درباره منع وزارت ارشاد برای ایجاد تشکل جایگزین خانه سینما، گفت: درباره نام باید بگویم که پیشنهاد ما به مجمع عمومی این بود که نام تشکل، خانه اصناف سینمای ایران گذاشته شود اما مصوبه تنها نام خانه سینما بود. در هر صورت تا زمانی که مطابق قانون، عنوان خانه سینما به این تشکل داده نشده ما آن را خانه ی اصناف سینمای ایران می نامیم.

وی خاطر نشان کرد: نام خانه سینما قبلا در موسسه ی ثبت شرکت ها ثبت شده است ما باید ابتدا انحلال آن را به قوه قضاییه اعلام کنیم و سپس این عنوان به تشکل ۱۹ تیر داده شود. در هر صورت ما کارهای قانونی این موضوع را انجام داده و با ثبت شرکت ها نامه نگاری کرده ایم.

عظیمی درباره حکم دادگاه نیز خاطر نشان کرد: هر کس می تواند با ودیعه ای از سوی دادگاه جلو کاری را بگیرد. اگر ادعایش درست بود که هیچ اما اگر ادعایش درست نبود ودیعه ی او به نفع خزانه مصادره می شود. خانه سینما هم از همین قانون استفاده کرده است و چیز عجیبی هم نیست. البته طبق صحبت ها قرار بود که این امر رسانه ای نشود اما دوستان چون خیلی معتقد به قانون هستند بلافصله رسانه یی اش کردند.

او درباره اینکه آیا سازمان سینمایی توانسته است این حکم را باطل کند، اظهار کرد: تا زمانی که این حکم منتفی نشود، به قوت خود باقی است. دراین زمینه کارهایی را انجام داده ایم اما هنوز حکم نهایی صادر نشده است.