به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:

کابوس پیش از کریسمس سه بعدی

کارگردان: هنری سلیک

فیلم نامه: کورالاین تامپسن، اقتباس: مایکل مک داول

(بر اساس قصه ای از تیم برتن)

صداها: دنی الفمن، کریس ساراندن، کاترین اوهارا، ویلیان هیکی

۷۶ دقیقه، انیمیشن

جک اسکلینگتن، شاه هالووین تاون (شهر هالووین) ، شهر کریسمس را کشف می کند اما چیزهای عجیب و غریبی در آن جا رخ می دهد.

سیزده سال پس از نخستین نمایش در ۱۹۹۳، اثر کلاسیک استاپ موشن هنری سلیک، سه بعدی شد و در کما ل شگفتی این تکنیک به شکل درخشانی با استاپ موشن سازگار است.

شخصیت ها از پرده بیرون می زنند و در قالب سه بعدی قصه را به خوبی جلو می برند. البته در روند تبدیل به سه بعدی تصویر قدری مات شده و پرپر می کند. موسیقی فیلم هنوز هم گیرا و شنیدنی است.

نمی شود یک فیلم خوب را در پستو نگه داشت. پس از تاثیرگذاری بر مخاطبان گروه های سنی مختلف با همان نسخۀ دو بعدی، فانتزی سیاه هنری سلیک که قصه اش محصول ذهن نا آرام تیم برتن است در حکم موش آزمایشگاهی یک فناوری تازه ظاهر شده است.

پس از نمایش موفق نسخۀ سه بعدی یک نسخۀ چهار بعدی! در سال ۲۰۱۰ در لس آنجلس به نمایش در آمد که ایرادهای جزیی نسخۀ سه بعدی را نداشت.

سال ۲۰۰۱ والت دیزنی تصمیم گرفت دنباله ای بر فیلم سال ۱۹۹۳ بسازد اما می خواست به جای تکنیک استاپ موشن سراغ انیمیشن کامپیوتری برود. تیم برتن دیزنی را متقاعد کرد که از خر شیطان پیاده شود. او گفت: " دنباله سازی و این جور چیزها کابوس من است و همیشه از ان گریزان بوده ام. "

اولش وینسنت پرایس را برای گفتن نقش بابا نوئل انتخاب کرده بودند اما پس از مرگ همسر پرایس، حال او روز به روز بدتر سد و صدایش کیفیت و قوت قبل را نداشت. در نهایت با نهایت تاسف او را کنار گذاشتند.

قصه / شعر اولیه ای که تیم برتون در اوایل دهۀ ۱۹۸۰ نوشته بود سه صفحه بود و فقط سه شخصیت داشت: جک، زیرو و بابا نوئل. بقیۀ شخصیت ها را فیلم نامه نویس ها خلق کردند.