به گزارش پارس ، محمد شریف زاده در گفتگو با  مهر با بیان این مطلب گفت: برنامه ریزی برای افزایش رشته فنی و حرفه ای و کار دانش بر اساس نیاز بازار کار و آینده شغلی دانش آموزان است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ رشته تحصیلی در این رشته ها وجود دارد که همه ساله محتوای کتابهای آنها براساس نیاز بازار کار مورد بازنگری قرار می گیرد و پس از مطالعات کارشناسان ایجاد ۲۳ رشته تحصیلی در سال تحصیلی جدید مصوب شده است.

شریف زاده درباره این رشته توضیح داد: رویکرد ما بستر سازی برای رونق اقتصادی در حوزه صنعت است. به همین دلیل از میان این ۲۳ رشته ۲۰ رشته در مجموعه صنعت تعریف شده است.

به گفته وی، این رشته ها شامل جوشکار و سازه های فولادی، پلیمر و گرایشهای رشته چوب همچون مبل سازی و… است.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش توضیح داد در سال تحصیلی گذشته بیش از ۵۰ کتاب جدید التالیف در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای وجود داشت که امسال نیز با توجه به ایجاد ۲۳ رشته جدید تعداد عناوین کتابهای درسی هنرستانها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی درباره زمان توزیع کتابها گفت: کتابها امسال در دو مرحله توزیع می شود که در مرحله نخست بر اساس نیاز استانها در مردادماه ارسال می شود و مابقی کتابها با مشخص شدن کلاسها و تعداد دانش آموزان در رشته های مختلف هنرستانی تا قبل از شروع آغاز سال تحصیلی ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۶۰۰ عنوان کتاب درسی برای هنرستانها تعریف شده است درباره عدم تمایل خانواده ها به انتخاب رشته های هنرستانی توسط دانش آموزان گفت: در هنرستانها بیش از ۳۰۰ رشته مختلف وجود دارد که دانش آموزان با کمک مشاور و برگه هدایت تحصیلی می تواند رشته خود را انتخاب کرده و آینده شغلی خود را تضمین کنند.

وی ادامه داد: در هنرستانها نیز دانش آموزان رتبه بندی شده و اینگونه نیست. دانش آموز در هر رشته ای که بخواهد می تواند ادامه تحصیل بدهد البته برنامه ریزیهای صورت گرفته که در برخی رشته ها دانش آموز حتی اگر نمره لازم را کسب نکند می تواند با گذراندن مراحل کیفیت بخشی رشته مورد نظر خود را انتخاب و تحصیل کند.

شریف زاده با اشاره به اینکه سازمان سنجش اعلام کرد در کنکور امسال ۴۸ درصد دانش آموزان فارغ التحصیل رشته تجربی بوده اند گفت: این آمار حاکی از آن است که بسیاری از دانش آموزان می توانند با رفتن به رشته های دیگر همچون رشته های هنرستانی هم آینده شغلی شان را تضمین کنندو هم اینکه در رشته دلخواهشان بدون اینکه پشت کنکور بمانند ادامه تحصیل بدهند.

وی تصریح کرد: در کنکور امسال ۴۰درصد پسران شرکت کردند یعنی ۱۰ درصد پسران فارغ التحصیلان پسران رشته های نظری یا تمایلی به شرکت در کنکور را نداشته و یا مدرک تحصیلی برایشان اهمیت ندارد بنابر این ما توصیه می کنیم به والدین که مانع از انتخاب دانش آموزانشان برای ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای نشوند چرا که آینده شغلی شان و هم آینده تحصیلی شان تضمین شده است.