به گزارش پارس ، حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس « توانا» ، به برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور دایر است و حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش آموز تحت پوشش برنامه های این پایگاه ها هستند.

وی به طرح اردوهای هجرت و جهادی اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور بهسازی و بازسازی مدارس، از تیرماه آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد که سازمان نوسازی مدارس کشور، بسیج سازندگی، بسیج دانش آموزی و معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این طرح همکاری دارند.

هژبری افزود: در سال گذشته ۱۶ هزار مربی و استادکار در این طرح شرکت کردند و ۴۰۰ هزار دانش آموز به فعالیت پرداختند که پیش بینی می کنیم امسال نیز همین تعداد در این طرح شرکت کرده باشند.

وی با بیان اینکه برخی هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش برای دانش آموزان برنامه دارند، ادامه داد: این مراکز مهارت های مختلف را به دانش آموزان آموزش می دهند.

* شرکت حدود ۲ میلیون دانش آموز در برنامه های کنکور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به فعالیت کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و بیان داشت: حداقل یک میلیون دانش آموز تحت پوشش برنامه های فرهنگی و هنری این کانون هستند.

وی با بیان اینکه مدارس تیزهوشان برای دانش آموزان برنامه دارد، افزود: مدارس تیزهوشان برای تمام دانش آموزان تحت پوشش در ایام تابستان برنامه و اردو دارند.

هژبری ادامه داد: برخی از دانش آموزان سوم دبستانی و پیش دانشگاهی نیز در تابستان به برنامه های علمی و کلاس های کنکور می پردازند که حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون دانش آموز درگیر کلاس های کنکور و فعالیت های علمی هستند.

وی به طرح « مزرعه تابستانی من» اشاره کرد و گفت: در این طرح حدود ۳ میلیون دانش آموز روستایی در کنار خانواده به فعالیت های دامداری و کشاورزی می پردازند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از دانش آموزان نیز در فعالیت زبان آموزی و برخی در کلاس آزاد تئاتر و غیره شرکت می کنند.

وی افزود: ممکن است دانش آموزانی باشند که نخواهند در هیچ فعالیتی شرکت کنند که معتقدیم باید به دانش آموزان قدرت انتخاب و اختیار داد.

* شرط موفقیت در برنامه های تابستانی عدم اجبار و الزام است

هژبری تأکید کرد: شرط موفقیت در برنامه های تابستانی عدم اجبار و الزام است و باید اختیاری باشد.

وی در خصوص هزینه کلاس های تابستانی گفت: بخشی از این هزینه ها از محل خودیاری، برخی از اعتبارات استان ها و بخشی از سوی وزارتخانه پرداخت می شود که البته اعتبارات ما با تأخیر اختصاص می یابد اما تلاش می شود هزینه کلاس های تابستانی به گونه ای باشد که دانش آموزان بتوانند در این کلاس ها شرکت کنند.