به گزارش  پارس به نقل از ایسنا، در این مراسم که ۵ مرداد ماه برگزار شد، ابتدا هنرمندان پیکر استادمحمد را دور ساختمان تئاتر شهر مکان محبوب این هنرمند چرخاندند و سپس به مقابل تالار وحدت رفتند.

احسان کرمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، در سخنانی گفت: ما یکی از شریف ترین صاحبان قلم را به خاک خواهیم سپرد. همه ما با افسوس ها و خاطراتی آمدیم و خوش به حال کسانی که به اینجا آمدند و نگذاشتند خاطراتشان به افسوس تبدیل شود.

خسرو حکیم رابط نویسنده، مترجم و از دوستان محمود استادمحمد، گفت: آنچه را که می خواهم بگویم، مرثیه ای در سوگ استاد محمد نیست. این مرثیه را دیگران خواهند گفت. من می خواهم شرح ماجرای تلخی را بیان کنم که بر اکبر رادی، بر محموداستاد محمد گذشت و بر من و بر ما خواهد گذشت.

او افزود: البته با هر مشت خاکی که بر جسدی می ریزند، من بیشتر می میرم.

این هنرمند در ادامه یادداشتی را برای محمود استادمحمد خواند.

در ادامه این مراسم ناصر زر افشان حقوق دان و از دوستان محمود استادمحمد در سخنانی گفت: یک جنبه ی تراژیک مرگ وجود دارد و آن این است که وقتی کسی درمی گذرد، مایملک معنوی اش را با خود خواهد برد. محمود استادمحمد ساعت به ساعت و روز به روز استادمحمد شد. استادمحمدهای بعدی صفر به دنیا می آیند و ساعت به ساعت و روز به روز را باید بکشند تا استاد محمد شوند.

او در پایان صحبت هایش با اشاره به بیماری استادمحمد تصریح کرد: ما می دانستیم که محمود استادمحمد بیمار است. استادمحمد به این سرعت از دست ما رفت چون دارو به او نرسید. در ماه آخر بیماری اش به او دارو نرسید و علی رغم اینکه من این را می دانستم خبر درگذشتش برایم بهت آور بود.

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان نیز در سخنانی گفت: محمود استادمحمد میراث بزرگ تئاتر ایران درگذشته است. او افتخار لاله زار یعنی افتخار تئاتر جهان بود. استادمحمد اکنون در کنار برشت، چخوف، استانیسلاوسکی در بهشت است. اگر این روزگار و این فقر به او فرصت می داد، می توانست از دیالیکتیک این سه نفر و این سه اندیشه سبک خاص و جدیدی را بیرون بیاورد.

در ادامه این مراسم اسماعیل خلج هنرمند پیشکسوت در سخنانی ضمن تسلیت درگذشت استادمحمد به خانواده و همه دوستداران او گفت: اصل موضوع این است که بتوانیم تحلیلی از کارهای استادمحمد ارائه دهیم، من اولین بار ۴۵ سال پیش با محمود استادمحمد زمانی که در « شهر قصه» بازی می کرد آشنا شدم.

او افزود: او بعدها کاری کرد که آن کار هنوز بر سر زبان هاست و تأثیر آن کار بر روی جوانانی که می خواستند، بنویسند دیده می شود. کاری نوشت به اسم « آسید کاظم» . او بعدها نمایش « شب بیست ویکم» را کار کرد. این ها واقعا کارهایی بودند که از دل برمی آمد. احساساتی که در این دو کار وجود داشت بر هر چیز دیگری مسلط بود، او بعدها کاری به نام « آخرین بازی» را در خارج از کشور با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی بازی کرد.

خلج ادامه داد: بعد از آن از استادمحمد « دیوان تئاتر ال» را دیدم که شاید فکر می کردیم تحت تأثیر « شهر قصه» باشد اما واقعا فرق فاحشی با « شهر قصه» داشت، نمایشی از قصه های قدیمی ایران گرفته شده بود.

این نمایشنامه نویس در پایان صحبت هایش گفت: به هر حال چقدر خوب است که این اتفاق بیفتد که بتوانیم به دیدار هم برویم و البته کسانی هم که مدعی اند می توانند به تئاتر کمکی بکنند به گونه ای عمل کنند تا این قضیه ی کمبود دارو برای ما هنرمندان رخ ندهد.

او همچنین با اشاره به برخی خصلت های استادمحمد افزود: محمود استادمحمد در دوستی و رفاقت خالص و در برخورد با همه فروتن بود.

احسان کرمی در پایان این مراسم گفت: مراسم ترحیم محمود استادمحمد دوشنبه ۷ مردادماه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در مسجد حجت بن الحسن (ع) برگزار می شود، همچنین مراسم شب هفت این هنرمند پنج شنبه ۱۰ مردادماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مجموعه ی تئاتر شهر برگزار می شود.

در پایان این مراسم هنرمندان با حضور سیدمحمد دعایی بر پیکر محمود استادمحمد نماز خواندند.

از جمله هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند می توان از آهو خردمند، هنگامه مفید، هومن مفید، بهمن مفید، اکبرزنجانپور، محمودرضا رحیمی، عبدالحی شماسی، پرویز پورحسینی، قطب الدین صادقی، محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، شکر خدا گودرزی، داوود فتحعلی بیگی، ناصر حسینی مهر، بهزاد فراهانی، بهروز بقایی، علیرضا نادری، مسعود جعفری جوزانی، مسعود فروتن، اصغر همت و… نام برد.

قادرآشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، محمدرضا الوند رییس شورای نظارت و ارزشیابی، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اتابک نادری مدیر تئاتر شهر سید صادق موسوی مدیر سابق تئاتر شهر سعید اسدی مدیر تالار مولوی هم در این مراسم حضور داشت.

پیش از مراسم رسمی، جمعی از دوستان نزدیک محمود استادمحمد در محوطه باز مجموعه ی « تئاتر شهر» صبح ۵ مرداد ماه گردهم آمدند و پیکر این هنرمند را دور تا دور تئاتر شهر، مکان محبوب او، گرداندند.

خالق نمایشنامه ی « دیوان تئاترال» و « آسید کاظم» بامداد ۳ مرداد ماه بر اثر عوارض ناشی از سرطان کبد درگذشت.