به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران-" محمدحسین لطیفی" متولد ۲۵ اسفند ۱۳۴۱ در تهران است" لطیفی" فعالیت هنری خود را با نقاشی و مجسمه سازی و به دنبال آن پویا نمایی شروع کرد و بعد وارد عرصه فیلم سازی شد این کارگردان ایرانی پدر" مهدیه لطیفی" شاعر و عکاس است.

" محمدحسین لطیفی" را با فیلمهای" سرعت" ، " عینک دودی" ، " دختر ایرونی" ، " خوابگاه دختران" ، " روز سوم" ، " نردبانی بر آسمان" ، " توفیق اجباری" ، " پاریس تا پاریس" در سینما می شناسند و همچنین این کارگردان مجموعه های" کت جادویی" ، " همسایه ها" ، " سفر سبز" ، " فرار بزرگ" ، " وفا" ، " صاحبدلان" ، " سه در چهار" (مشاور پروژه) ، مستند تبلیغاتی" علی اکبر ولایتی" نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و نیز سریتاله ای" قلب یخی" و ساخت ایران را برای تلویزیون و شبکه خانگی را ساخته است.

" محمدحسین لطیفی" این روزها سریال" دودکش" را روی آنتن شبکه یک سیما دارد که به بهانه ساخت این اثر جذاب با موقعیت طنز اجتماعی پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می خوانید؛

*آقای" محمدحسین لطیفی" شما بعد از سالها به تلویزیون برگشتید و اثری متفاوت با دیگر کارهای خود را روی آنتن بردید دلیل این کار چه چیزی بود؟

بعد از ۵ سال به تلویزیون آمدم شرایطی فراهم شد که با مدیران تلویزیون صحبتی را داشته باشم و من کمی از شرایط فعلی به آنها گله مند شدم و طی آن گفتگو به من گفتند که خود برای شرایط تلویزیون و ساخت اثری جذاب کاری را انجام دهید و من هم طرحی بنام" طلاق ممنوع" را ارائه دادم که مستلزم کار و پژوهشی طولانی است.

*چرا" طلاق ممنوع" ؟ با ساخت این کار چه هدفی دارید؟

" طلاق" موضوع و معضلی است که بسیار در دادگاهها شاهد آن هستیم و هر سال آمار آن در ایران بیش از پیش می شود بیشترین هدف من این بود که با زبان طنز نگاهی به مقوله تلخ" طلاق" بیندازم و بعد با کاهش آن شرایط ازدواج را برای جوانان به طوری دیگر و مناسب فراهم کنیم احساس کردم این کار مستلزم پژوهش و تحقیقی طولانی است و چند ماه برای ساخت" طلاق ممنوع" کافی نیست.

*" دودکش" به دور از شعارزدگی است

بعد قصه" دودکش" را" برزو نیک نژاد" برایم تعریف کرد و احساس کردم این داستان قابلیت آن را دارد که بتواند بدون شعارزدگی و با اخلاق فراموش شده ایرانی لحظاتی شاد را برای مخاطبان به ارمغان آورد.

*قصه" دودکش" با وجود سادگی توانست مورد توجه مخاطبان قرار گیرد شما چطور توانستید از این سادگی به جذابیتی قابل توجه و مدنظر مخاطب دست پیدا کنید؟

یک نکاتی در درون این قصه وجود داشت که احساس می کردم با وجود چنین سادگی رسیدن به اوج کار راحتی نباشد و باید توجه داشته باشیم که قصه ای ساده به سختی می تواند مخاطب را جذب کند اگر شما نگاهی به آثار برجسته سینمایی داشته باشید می بینید که چند کارگردان با داشتن یک قصه ساده با مهارت و تجربه خود به خوبی توانستند مخاطب را جذب کنند.

*" عباس کیارستمی" و" داریوش مهرجویی" خوش درخشیدند

*فکر می کنم شما هم مثل" کیا رستمی" و" مهرجویی" توانستید موفق شوید؟

امیدوارم همانطور که شما می گویید باشد اما با نگاهی به کارنامه ی کاری" کیا رستمی" و" مهرجویی" متوجه بعضی از کارهای آنان با قصه های ساده می شوید که با پرداختی درست در ذهن همه مردم ماندگار شدند.

*شاید" دودکش" مسیر راهی برای همکارانم باشد

*آقای" لطیفی" شما برای رسیدن به اوج سادگی در کارهای خود چه راهی را رفتید؟

رسیدن به اوج سادگی تجربه خوبی است و امیدوارم مسیری هموار برای گام گذاشتن دیگر همکارانم در این راه باشد من دیدم که کارهای ملودرام هم تکراری شده است و مردم نیاز به فضایی مفرح و شاد دارند.

ما فیلمبرداری" دودکش" را خیلی جلوتر شروع کردیم تا اینکه برای مکاه مبارک رمضان انتخاب شد و سعی داشتیم که در ادامه داستان هم ماه رمضان را داشته باشیم که آرام آرام در" دودکش" به فضتی این ماه نزدیک تر می شویم.

*دست نگه دارید، شکر کنید

*آقای" لطیفی" مدتها بود کاری با این جنس روی آنتن نرفته بود" دودکش" بدین جهت جذاب است که آدمهای این قصه در اوج گرفتاری شکر خداوند را به جای می آورند و هیچگاه ناامیدی به دل آنها راه پیدا نمی کند به این فضا چگونه پرداخته اید؟

دوست داشتم بگویم که حداقل ۵۰ هزار خانواده در این کشور زندگی می کنند که زمانی که می خواهند دست به غذا ببرند، پدر خانواده به آنها می گوید دست نگه دارید و اول شکر کنید.

*از" برزو نیک نژاد" ممنونم

از" برزو نیک مژاد" به دلیل نگارش ساده و شیوای" دودکش" ممنون هستم او یار و دوست بسیار خوبی در طول این مدت بود و هر شب تا سحر در اتاق تدوین با مردم عزیزمان همراه هستم.

*ملاک ما هنرمندان با تجربه بودند

*آیا انتخاب" هومن برق نورد" و" بهنام تشکر" به دلیل زوج هنری بودن آنها در کارهای دیگر بود یا نه؟

خب این دو هنرمند سر کارهای دیگری هم با یکدیگر فعالیت داشتند اما ملاک من انتخاب بازیگران با تجربه ای بود که از تئاتر آمده بودند که هر کدام از آنها به عقیده من در کار خود استاد هستند شکر خدا با هر هنرمندی که صحبت کردیم پیشنهاد ما را پذیرفت و کار به انتخاب دوم و سوم نرسید.

واقعیت امر این است که کاری ساخته می شو. د و کارگردان و تیم بازیگران و پشت صحنه همه ارزشمند هستند بچه های" دودکش" با دلشان کار کردندو با عشق همدیگر را یاری کردند و همچنان دوست دارم مردم بدانند که هر شب تا سحر همراه مردم در اتاق تدوین هستم.

*از همکارانم انتظار نداشتم

*برخورد دوستان شما با ساختن سریال" دودکش" چگونه بود؟

بعضی از دوستان من با لحنی متلک آمیز به من گفتند تو فقط باید آثار فاخر بسازی و" دودکش" را نباید تو می ساختی به عقیده من ارزش" دودکش" کمتر از آثار فاخر نیست و از همین جا به آنها می گویم که شاد کردن دل مردم برایم مهم تر از هر چیز دیگزی است و انتظار این گونه حرفها را از دوستان خود نداشتم.