به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، متخصصان تغذیه برنامه های غذایی خوب و سفارشات پزشکی موثری برای استفاده از غذاهایی که مناسب است سر سفره افطاری و سحری باشد ارائه کرده اند. ائمه (ع) نیز در این ارتباط سفارشات بسیار خوب و مفیدی فرموده اند.

امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال که بهترین غذا برای سحری چیست؟ فرمودند: " بهترین سحری‏ های شما، سویق و خرماست۱" .

پیامبر خدا (ص) همچنین درخصوص یکی از عوامل نیروزا برای روزه داری می فرمایند: " هر کس پیش از نوشیدن آب یا هرنوشیدنی، غذا بخورد و سَحَری میل کند و قدری بوی خوش بر خود بمالد، بر روزه گرفتن، توان بیشتری یابد۲" .

امام علی (ع) نیز درباره این که برترین کار در ماه مبارک رمضان چیست؟ فرمودند: " روزی رسول خدا (ص) برای ما خطبه‏ ای ایراد کرد و فرمود: ای مردم! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شب هایش برترین شب ها و ساعت هایش برترین ساعات. در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت شده‏ اید و در زمره بهره‏ مندان از کرامت خداوند قرار گرفته‏ اید. در این ماه نفس های شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می‏ رسد… من برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا! برترین کارها در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود: ای اباالحسن! برترین کارها در این ماه خویشتنداری از حرام های خداوند عز و جل است۳" .

منابع:

۱- تهذیب الأحکام، جلد ۴، صفحه ۱۹۸، حدیث ۵۶۷، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۹۰، حدیث ۱۹۴۹، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۴۱۹، حدیث ۱۴۲۰، بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۲۸۰، حدیث ۲۱ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲
۲- کنزالعمّال، جلد ۸، صفحه ۵۱۰، حدیث ۲۳۸۸۲ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۰۸
۳- إمالی الصدوق: ۸۴ / ۴ منتخب میزان الحکمة: